Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har kollat runt lite och insett att det är dags att jag skaffar ett par monitorer.

Jag har kommit fram till att det är nog ett par KRK RP8 jag vill ha, men min fråga är. Vad är skillnaden mellan G2 och G3? Förutom formen och att det finns en regel för basen på G3.

Är det någon skillnad rent ljudmässigt?

Jag har försökt googla mig klok på ämnet men ingen vidare hjälp.

Tacksam för svar.

Annons
Postat

har du lyssnat på nån av dom?

finns det mätvärden på nån av dom?

varför har du fastnat för den modellen?

Jag har lyssnat lite som hastigast på G2:orna och gillade hur dom lät.

Vad menar du med mätvärden? Sorry, jag är rätt ny på det här området.

Det är i princip dom enda monitorer jag har hört förutom mina Event 20/20 som jag inte alls kommer överens med.

På min lokala musikbutik så har dom inget större utbud av monitorer så jag har inte haft chansen att kunna lyssna på några andra modeller eller märken.

Sen med handen på hjärtat har KRK blivit sjukt hypade inom dansmusiksvärlden. Det har väckt mitt intresse lite mer för dom.

Postat (redigerat)

De är hypade för att allt låter bra igenom dom.

Och p.g.a att de låter mycket i basen.

Jag skulle kolla på andra om jag ville göra proffsmixar. Ska du bara göra musik för din egen skull.

Då är dessa säkert roliga att lyssna på men du kommer inte utvecklas.

Kolla Dyrare Genelec eller KRK's dyrare högtalare de är bättre.

De har en 3-vägs som har mer upplösning i midden såklart, men du kommer fortfarande ha massa diskant som du inte kommer höra såväl:

http://www.thomann.de/se/krk_rp103_rokit.htm

Redigerat av Martin
  • Gilla 1
Postat

Vad menar du med mätvärden?

mätkurva för att se vilka värden du har vid olika frekvenser

enkelt sagt vill du ha så rak kurva med så stort frekvensspann som möjligt - men ibland kan det vara mycket bättre att ha rakare under ett kortare spann än mindre rakt under ett längre

nåt du ska tänka på när du provlyssnar är att olika produktioner ska låta olika - och dåliga produktioner ska låta dåliga

om en dålig produktion låter bra ska du bli misstänksam

du måste själv plocka ut testmaterial att lyssna på som du själv vet hur det låter och vad du tycker om dom

jag brukar alltid förorda ett par beggade mackie hr824 mk1 - kan hittas numera för 5000

Postat

Är ganska ny på monitorer själv.. mixat i ca 2 år, men nu på senare tid tar jag mig ORDENTLIGT med tid. Sitter på ett par KRK Rockit 5 å det låter riktigt bra faktiskt. ljudmäsiigt efter mix så är skillnaden inte så dålig. Jag har tryck i ljudet, bas mell.register. Dom gör vad dom ska alltså, men det är ju viktigt med rummet man sitter i. Fördel med Rockit 5 (och andra modeller) är att man kan ställa in "styrkan" djup på högtalarna i samband med rummer man sitter i för att få en så pass sann judbild som möjligt =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.