Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag skulle behöva lite tips och råd. Det är så att jag tänkte köpa mig en rullbandspelare för digitalisering av några rullband. Tips på vilken och var jag ska köpa?

Tack på förhand

Annons
Postat

Är tapen gammal behöver den troligtvis bakas (värmas i ugn) och spaltvinkel på reprohuvudet behöver justeras manuellt till dina band. Om du bara ska ha bandaren till att föra över några band rekomenderar jag att istället lämna bort jobbet till någon som sysslar med detta professionellt. Då får du bäst resultat och det kostar faktiskt inte så mycket som man kanske tror.

Janne på Atlantis studio jobbar dagligdags med sånt här.

Postat

Gamla rullband kan ju vara inspelade på både två eller fyrspårs bandare. Fyrpårs bandarna spelar in bara två spår de med, men de använder bara halva tejpens bredd så man kan vända på bandet o spela in även på "baksidan", det ger dubbel speltid, men sämre ljud. Så man måste har rätt bandare till rätt band.

Postat

Det kanske blir billigare att låta någon annan digitalisera om det inte är så många band?

Fast, vill du även äga en bandare så ska du så klart skaffa en.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.