Jump to content
Annons

Ljud i yttre rymden


cborg

Recommended Posts

Jag gillar både rymden och ljud så det måste ju bara vara relevant på ett studioforum!

😛

Voyager 1 sköts upp 5 september 1977 och passerar nu ut i interstellära rymden, dvs ut ur vårt eget solsystem.

Den fungerar fortfarande och skickar tillbaka ljud som den har plockat upp från plasma den passerar genom.

https://www.youtube.com/watch?v=LIAZWb9_si4

Och för den som undrar hur det låter att sitta utanpå en raket på väg från jorden så låter det såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=2aCOyOvOw5c

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

första video: egentligen är det väl inget ljud den registrerar utan mätvärden omvandlade till ljud?

eller?

Det är svängningar från 2 kHz till 3kHz så på så sätt är det fullt hörbart, beror på amplituden (har ingen aning om den).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, kollade upp mätaren de använde. Den detekterar ner till 15 keV dvs ca 2,4*10-15 Joule. (1 J/s = 1W)

Gissar att det är extremt liten amplitud. Så det gäller att alla är jäkligt tysta om man ska höra nåt ....... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nö-grymt när de startar. O jäkligt skickligt att inte raketern sticker iväg åt sidan eller vänder då eldspruten o drivkraften sitter längst ned, o raketen inte fått upp farten. Den har ju ingen styrpinne som nyårsraketerna har...

Det har väl hänt flera ggr förr i världen att de stuckit iväg åt h-e o astronauterna/kosmonauterna dött. Jag skulle skita på mig om jag var med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ball video!

Betyder det här att någon faktisk KAN höra dig skrika i rymden?!? 😮

Nej, oftast inte. Det här verkar vara vibrerande molekyler i en gaskropp. Så ljudet "hörs" i varierande utsträckning enbart inom gaskroppens rymd, men inte utanför. Ett hypotetiskt skrik i tomma rymden innebär att stämbanden fladdrar omgivna av "tomhet", utan att sätta några molekyler i svängning. Således inget ljud.

Som den obotlige, die hard science fiction-nerd jag är, så är detta rena godiset!

Jag vet, det var så sjukt vackert.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alltid häftigt med sånt här. Om ni inte har hört de NASA släppt förr så lyssna på det här. Låter som dark ambientmusik:

Link to comment
Dela på andra sajter

Fräckt 🙂

NASA skickade ju ner nån sond som landade på .. Uranus tror jag det var, för några år den. Den hade mikrofoner och NASA la ut lite ljud från Uranus yta på nätet. Jag lyssnare, men det var bara statiskt brus och nåt knäppljud här och var. :/

Inte samma sak men kom på att tänka på den här. 🙂

Haha. Behövs lite akustik-behandling i "studion" här 😉
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...