Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag gillar bÄde rymden och ljud sÄ det mÄste ju bara vara relevant pÄ ett studioforum!

😛

Voyager 1 sköts upp 5 september 1977 och passerar nu ut i interstellÀra rymden, dvs ut ur vÄrt eget solsystem.

Den fungerar fortfarande och skickar tillbaka ljud som den har plockat upp frÄn plasma den passerar genom.

https://www.youtube.com/watch?v=LIAZWb9_si4

Och för den som undrar hur det lÄter att sitta utanpÄ en raket pÄ vÀg frÄn jorden sÄ lÄter det sÄhÀr:

https://www.youtube.com/watch?v=2aCOyOvOw5c

Redigerat av cborg
Annons
Postat

första video: egentligen Àr det vÀl inget ljud den registrerar utan mÀtvÀrden omvandlade till ljud?

eller?

andra videon: fan va coolt! 🙂

Postat

första video: egentligen Àr det vÀl inget ljud den registrerar utan mÀtvÀrden omvandlade till ljud?

eller?

Det Àr svÀngningar frÄn 2 kHz till 3kHz sÄ pÄ sÄ sÀtt Àr det fullt hörbart, beror pÄ amplituden (har ingen aning om den).

Postat

Hehe, kollade upp mÀtaren de anvÀnde. Den detekterar ner till 15 keV dvs ca 2,4*10-15 Joule. (1 J/s = 1W)

Gissar att det Ă€r extremt liten amplitud. SĂ„ det gĂ€ller att alla Ă€r jĂ€kligt tysta om man ska höra nĂ„t ....... 😄

Postat

Ball video!

Betyder det hĂ€r att nĂ„gon faktisk KAN höra dig skrika i rymden?!? 😼

Postat

Nö-grymt nÀr de startar. O jÀkligt skickligt att inte raketern sticker ivÀg Ät sidan eller vÀnder dÄ eldspruten o drivkraften sitter lÀngst ned, o raketen inte fÄtt upp farten. Den har ju ingen styrpinne som nyÄrsraketerna har...

Det har vÀl hÀnt flera ggr förr i vÀrlden att de stuckit ivÀg Ät h-e o astronauterna/kosmonauterna dött. Jag skulle skita pÄ mig om jag var med.

Postat

Ball video!

Betyder det hĂ€r att nĂ„gon faktisk KAN höra dig skrika i rymden?!? 😼

Nej, oftast inte. Det hÀr verkar vara vibrerande molekyler i en gaskropp. SÄ ljudet "hörs" i varierande utstrÀckning enbart inom gaskroppens rymd, men inte utanför. Ett hypotetiskt skrik i tomma rymden innebÀr att stÀmbanden fladdrar omgivna av "tomhet", utan att sÀtta nÄgra molekyler i svÀngning. SÄledes inget ljud.

Som den obotlige, die hard science fiction-nerd jag Àr, sÄ Àr detta rena godiset!

Jag vet, det var sÄ sjukt vackert.

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Alltid hÀftigt med sÄnt hÀr. Om ni inte har hört de NASA slÀppt förr sÄ lyssna pÄ det hÀr. LÄter som dark ambientmusik:

Postat

Och för den som undrar hur det lÄter att sitta utanpÄ en raket pÄ vÀg frÄn jorden sÄ lÄter det sÄhÀr:

Wow, ruggigt coolt! Vilket gött ljud!!

Postat

FrĂ€ckt 🙂

NASA skickade ju ner nÄn sond som landade pÄ .. Uranus tror jag det var, för nÄgra Är den. Den hade mikrofoner och NASA la ut lite ljud frÄn Uranus yta pÄ nÀtet. Jag lyssnare, men det var bara statiskt brus och nÄt knÀppljud hÀr och var. :/

Inte samma sak men kom pĂ„ att tĂ€nka pĂ„ den hĂ€r. 🙂

Haha. Behövs lite akustik-behandling i "studion" hĂ€r 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.