Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Har köpt ett par nya (beg) cymbaler till trummorna, en 22" Zildjian Ping Ride o en 16" Zildjian Projection Crash (de ligger bägge th i ljudbilden), nya beg sE4400a OH som jag omnikopplade satt ända nere vid vid häng o golvpuka, gillar det sätt de i omniläget tar upp cymbalerna mkt bättre än det normala med OH ovanifrån.Det är sex spår.EV ND868 i kaggenE906 på virvelnAKG Perception Live (mkt billig) på sejarensE4400a som lågflygande OHTLM49 rumsmick.Tre olika reverb från LexiconetInget av de separata spåren är komprimerat, bara masterspåret är komprimerat...Det fattas ett stativ för mig annars kunde jag haft en till crash med.Hur låter det? Borde jag tex stämma virveln hårdare? Ursäkta mitt taffliga trum-petande. Jag gillar Pingriden skarpt, samma med Projectioncrashen. Till vänster vid hihaten är det en Paiste 19" Fullride...

DROPBOXFIL:https://dl.dropboxus... 130924 WAV.wav

TEST NR 2, DROPBOXFIL

https://dl.dropboxus...st 2 130925.wav

img-2926.JPG?width=150img-2924.jpg?width=150

Redigerat av Guitar Nilsson
Annons
Postat

Hur går det med ditt ez drummer då?

Inte alls. Orkar inte hålla på med varken det eller Garageband eller Mac heller. Det tar mig en hel dag att få fram trumsetet, spyr på det, hatar mig själv och vill hänga mig när jag försöker. Så jag har bestämt att jag aldrig nånsin mer kommer att hålla på med det. Livet är för kort för att utsätta sig frivilligt för vidriga tortyrupplevelser. 😎

  • Gilla 1
Postat

Tråkigt att du känner så Håkan men ja ska vara snäll och inte tjata på dig men d e synd för det är faktiskt förbannat enkelt o bra men men. Tycker dina trummor låter kanon, hur många mickar e dom uppmickade med?

Postat

Tråkigt att du känner så Håkan men ja ska vara snäll och inte tjata på dig men d e synd för det är faktiskt förbannat enkelt o bra men men. Tycker dina trummor låter kanon, hur många mickar e dom uppmickade med?

Det är bara när jag emellanåt försöker hålla på med datorprogram som jag lider av det. I studion behöver jag varken dator eller program, allt bara flyter på utan mimsta krångel...

Det är sex mickar/spår det står i huvudinlägget. Jag använde delvis de små Avantone Mixcuberna när jag skruvade ljudet. Men mest lyssnade jag i lurarna HD600, brukar göra det när frun är hemma efter jobbigt jobb. Höll kanske på 20 minuter o skruvade.

Väntar på UA rörstrippen, med den ska jag testa att komprimera varje trumspår för sig, kaggen nog bli goare genom den.

Postat

Nu lyssnade jag bara genom ett par datorhögtalare, men det lät som den där hi hat:en piskade mig i örat. Tycker inte den funkade av det jag hörde. Sean lät det som någon distorsion någon stans, kan varit från någon puka, snabblyssnade ju bara 🙂 Men det va genom ett par sketna datorhögtalare.

MVH

Anders

Postat

är det faskorrekt mellan golvpuka å resten?

det blir nån skum effekt när du rullar ut på den - möjligen överstyr den också

hade vart kul å höra med en bättre trummis med lite mer klipp i vänsternäven för grundljudet är bra

jag ger ett G med ett litet minusfrågetecken kring faserna

Postat

är det faskorrekt mellan golvpuka å resten?

det blir nån skum effekt när du rullar ut på den - möjligen överstyr den också

hade vart kul å höra med en bättre trummis med lite mer klipp i vänsternäven för grundljudet är bra

jag ger ett G med ett litet minusfrågetecken kring faserna

Ja jäklar jag kollade aldrig det, träskalle är jag. Det brukar bli bäst med OHna fasvända, men nu är alla mickarna icke fasvända. Det kan ju bli fel i rumsmicken med, det är första gången jag kör med sån.

Jag skulle behöva låta nån erfaren trummis stämma pukorna oxå, de har nya oljeskinn...

Ska kolla fasningen efter jobbet. Blev hihaten godkänd i din lyssning?

Postat

Ja jäklar jag kollade aldrig det, träskalle är jag. Det brukar bli bäst med OHna fasvända, men nu är alla mickarna icke fasvända. Det kan ju bli fel i rumsmicken med, det är första gången jag kör med sån.

Jag skulle behöva låta nån erfaren trummis stämma pukorna oxå, de har nya oljeskinn...

Ska kolla fasningen efter jobbet. Blev hihaten godkänd i din lyssning?

ja tycker jag nog - inget jag tänkte på iaf

men varför har du tre lexicon rev på en gång?

Postat

ja tycker jag nog - inget jag tänkte på iaf

men varför har du tre lexicon rev på en gång?

1 rumsreverb på alla spåren är det viktigaste då rummet är helt snustorrt.

2 lite vocal plate, hörs mest på virveln.

3 ett "medium hall" på allt.

Skulledet ha varitgitarrerbas osång med hade jag väl gjort det där annorlunda. Kanske nöjt mig med två reverb. Men utan rumsreverbet låter det pappkatastrof

Postat

1 rumsreverb på alla spåren är det viktigaste då rummet är helt snustorrt.

2 lite vocal plate, hörs mest på virveln.

3 ett "medium hall" på allt.

Skulledet ha varitgitarrerbas osång med hade jag väl gjort det där annorlunda. Kanske nöjt mig med två reverb. Men utan rumsreverbet låter det pappkatastrof

hade du inte en rumsmick också?
Postat

Jo. Men även den ger ett helt snustorrt ljud i det lilla dämpade rummet.

skicka ljud från enbart den till valfri rumseffekt pre regel (alltså utan direktljud från rumsmicken) och låt resten vara torrt - blanda

bör räcka med ett enda reverb

Postat

skicka ljud från enbart den till valfri rumseffekt pre regel (alltså utan direktljud från rumsmicken) och låt resten vara torrt - blanda

bör räcka med ett enda reverb

Det lät smart. Utan rumsreverb på omni puk/cymbalmickarna kanske det går att få lite fetare o tajtare ljud i pukorna. O tydligare stereobild kanske?

Postat

Alltså grunden är helt godkänd förutom den där golvpukan som "spricker"? men för att göra en helt ordentlig bedömning så måste du ha någon som faktiskt vet hur man slår korrekt på en trumma och framför allt på cymbalerna. Det är ett akustiskt instrument och det hörs om man inte spelar ordentligt. Hur mycket snärt du ska ha i virveln beror helt på vad du ska spela in för typ av låt, tips är att ha två stycken som du kan hoppa mellan.

Postat

Grymt tack för alla tips, tankar o åsikter....

Ny inspelning o mix....

Testade Demonförslag med rumsreverb enbart på rumsmicken.

Men rumsmicken är med även lite grann som helt torr, utan den fattas det liksom nåt. Kanske pga avsaknaden av vanliga OH.

Sen är det lite vocal plate 1,52 sek enbart på de två virvelmickarna.

Jag fasvände sejarmicken, rumsmicken o rumsmickens rumsreverb. Upptäckte att det låg en del fult portareverb på OH, togs bort förstås.

Fult spelat som vanligt, alla virvelslag låter olika. Dundrade lite extra länge på varje del i setet för att kunna kolla faserna bättre. Och baskaggen trycker jag inte till rejält på förrän efter tre minuter o slutklämmen... Baskaggen tycker jag själv låter guld.

Petar lite med vispar mitt i...

Den här gången tog jag bort riden på hihatsidan o satte dit en ZBT crash i stället, den kom pga avsaknad av vettigt stativ lite för nära vänster OH, lite högre upp med den så låter den mindre i mixen. Hihatlocken är 14" Zildjian ZHT om nån funderar...

DROPBOXLÄNK:

Postat (redigerat)

img-2924.jpg?width=150

undermicken där.... vad är den egentligen tänkt att riktas mot?

hur har du sen panorerat?

jag tycker det far lite fram å tillbaka - eller har du placerat delarna i setet väldigt annorlunda?

Redigerat av Demonproducenten
Postat

undermicken där.... vad är den egentligen tänkt att riktas mot?

hur har du sen panorerat?

jag tycker det far lite fram å tillbaka - eller har du placerat delarna i setet väldigt annorlunda?

Den tar sejaren o underskinnet. Blir ingen skillnad om jag riktar den mer uppåt.

Det är uppsatt på vanligt Charlie Watts maner. Det är bara de två sE4400a vid pukorna som är panorerade u ngf kvart i o kvart över. Golvpukans mick hamnar lite längre ifrån virvelmicken än hängpuksmicken, om det kan spela nån roll. Det skulle gå att ha övre virvelmicken på typ kl två på virveln i stället för nära huhaten, har sett det på bilder på Bonham inspelningar.

Postat

undermicken där.... vad är den egentligen tänkt att riktas mot?

hur har du sen panorerat?

jag tycker det far lite fram å tillbaka - eller har du placerat delarna i setet väldigt annorlunda?

han kanske tar reflektionerna från trummisens knä, analogt och bra.
Postat

Den tar sejaren o underskinnet. Blir ingen skillnad om jag riktar den mer uppåt.

Det är uppsatt på vanligt Charlie Watts maner. Det är bara de två sE4400a vid pukorna som är panorerade u ngf kvart i o kvart över. Golvpukans mick hamnar lite längre ifrån virvelmicken än hängpuksmicken, om det kan spela nån roll. Det skulle gå att ha övre virvelmicken på typ kl två på virveln i stället för nära huhaten, har sett det på bilder på Bonham inspelningar.

har du bonham i studion? du får väl anspassa micning efter trummis.
Postat

Lyssnade i lurar, jag kan inte höra att det "far fram o tillbaka"... Men det jag tänkt på förut är att jag inte fått exakt samma avstånd från mitten på virvelns slagskinn till bägge OH. Ska försöka få till det så det blir lika.

Med Bonham bakom trummorna hade det nog låtit kanon med bara en Clas Ohsson mick.

Postat (redigerat)

Gjorde en ny snutt. Nu drog jag ut OHn vid hängpukan lite så jag fick exakt samma avstånd från virvelmitten till bägge OH. Åsså riktade jag om sejarmicken så den pekar rakt upp under virveln.

Slog hårt på cymbalerna på ett ställe, vad ruskigt illa det låter. Man får nog påpeka det för trummisarna, att de inte ska slå hårt varken på ride eller hihat, sånt är omöjligt att rätta till efteråt...

Edit. Rumsmicken är komprimerad en del...

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

jag brukar binda ett snöre runt kaggeklubban och håller den mot skinnet, sen tar jag snöret och drar till virveln och det ställe där jag mest brukar spela på (lite offcenter för mig) , där håller jag ett finger på snöret och drar resten (ett lååångt snöre krävs) upp till den spot jag vill ha det ena överhänget och; (med hjälp av en till person) riktar membranet rätt ner el riktat mot virvelns anslagspunkt, sen tar jag och gör samma sak med den andra OH, den vill jag på klassiskt manèr ha ovanför golvpukan (den första om jag använder två golvpukor) och riktar även den rätt ner el mot virvelns anslagspunkt. detta kombineras med en virvelmic (lite olika från gång till gång men mest sm52), en kagge (dd112) och en stormebran som rum, och även ibland en fulmic som jag lägger nånstans i rummet, ibland direkt under golvpuka. Har inte närmicat pukor på länge nu, men har inget emot det. just nu vill jag bara hitta ett så ambient och samtidigt välbalancerat sound som möjligt. det är såååå svårt detta med trummor tycker jag!

edit. och jag använder helst tunnare cymbaler som inte är så ljusa, även om det ibland naturligtvis krävs om det är riktig mösh jag lirar. föredrar stoora cymbaler. crash minst 20 ride 24. men det är ju jag...

Redigerat av FreudianSlip
Postat

Den tar sejaren o underskinnet. Blir ingen skillnad om jag riktar den mer uppåt.

klart det blir

om det är önskvärt är ju en helt annan sak

Det är bara de två sE4400a vid pukorna som är panorerade u ngf kvart i o kvart över.

det är väl lite konstigt?

sitter första pukan verkligen så om du tittar på setet?

det är väl ungefär där hihaten står

han kanske tar reflektionerna från trummisens knä, analogt och bra.

funkar fint om det är träben 😉

Postat (redigerat)

klart det blir

om det är önskvärt är ju en helt annan sak

det är väl lite konstigt?

sitter första pukan verkligen så om du tittar på setet?

det är väl ungefär där hihaten står

funkar fint om det är träben 😉

Drar jag in hängspuksmickens panorerering mer än kl nio blir det inte mycket till stereobild alls. Hängpukan går ju in även i micken vid golvpukan, o tvärtom.

O brukar man verkligen tänka så att panoreringsrattarna ska stå lika som trumsetet ser ut? Vid Glyn Johns method ställer man ju panoreringarna ungf kl nio o tre trots att den ena micken ska vara rakt ovanför kaggeklubban, o den andra bortanför golvpukan.

Tredje ljudtestet:

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

det här med bonham och hur hårt man ska slå

det finns en video på youtube av en ljuvlig version av stairway framförd av systrarna wilson - med jason bonham på trummor

titta på den och lägg märke till hur lätt han slår på cymbalerna särskilt i början

han slår annars hårt precis som farsgubben gjorde

freudian har lite poänger där med snöret även om det är ganska omständligt 😉 just så

jag brukar sätta vänster oh först för att få lagom hh

sen mäter jag på ett ungefär från den micken till överkanten på insidan av baskaggen - därifrån avståndet till höger oh över golvpukan

sen en tredje riktad rakt ner mot samma punkt på kaggen mitt emellan dom två första - den hamnar ju lite högre förstås

thats it + närmick på virvel och inne i baskaggen

kommer säkert återvända till mer närmickat framöver men inte just nu

Postat

Drar jag in hängspuksmickens panorerering mer än kl nio blir det inte mycket till stereobild alls. Hängpukan går ju in även i micken vid golvpukan, o tvärtom.

O brukar man verkligen tänka så att panoreringsrattarna ska stå lika som trumsetet ser ut? Vid Glyn Johns method ställer man ju panoreringarna ungf kl nio o tre trots att den ena micken ska vara rakt ovanför kaggeklubban, o den andra bortanför golvpukan.

fast du mickar ju inte glyn johns här - du närmickar
Postat

fast du mickar ju inte glyn johns här - du närmickar

Det låter ändå inte så nära när man har omnikopplade mickar. Skillnaden mot cardioda är typ enorm. På sista försöket sitter micken drygt en dm ut från hängpukan. Jag ska testa lite diverse mickplaceringar, golvpuksmicken ska nog ut ca en dm från kanten den med. Sen gäller det att även hitta rätt avstånd till riden så inte den låter för lite eller för mycket....

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.