Jump to content
Annons

Göra ren cymbalerna.... Med citron? Och lacka om, går det?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Hittade en tubare där man gör rent en cymbal med en citron, eller en halv citron.... Det ser ut att fungera bra:

http://www.youtube.com/watch?v=lp_DFinOnJc

Följdfråga: Kan man göra rent gamla cymbaler så att de får bättre klang, eller blir de bara blankare o snyggare? Jag har hört både att de efter rengöring/polering låter bättre, och tvärtom, att man inte ska göra rent dem alls eftersom de låter sämre då?

Zildjianfreak - 55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

huh.. mycket möjligt! Jag tror inte det blir sån JÄTTESKILLNAD, beroende på hur pass skitiga de är. Om vi tar det ett steg längre.. om du doppar dem i lera, så kommer dem såklart låta "muddy" (haha 😉 ), och om du torkar av de blir de bättre. Men frågan är om lite dam och fett från fingrar kommer göra så stor skillnad. Men fan testa! va är det värsta som kan hända?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kött, salt o peppar, o nu citron med?? 🤪

ontopic: cymbaler kan absolut rengöras. Görs bäst genom metallpolering med mjuka verktyg som trasa och rätt polermedel. Brukar va ett jäkla jobb. Finns speciella medel för just cymbaler, men icke-frätande metall-puts brukar överlag gå relativt bra. Cymbaler är legering av mest brons, lite koppar silver o zink, och små ämnen av andra metaller.

Att rengöra en cymbal kan förändra ljudet ganska rejält. Och det blir inte alltid bättre. Blir oftare mer ljusa, aningen mer plingiga och sjunger längre, och blir blanka som speglar. Plus att eventuell logga på cymbalen brukar ta stryk.

Ljudet av en inspelad cymbal - där damm, öl, hår, champagne, saliv, olja, spyor, fett osv spelats in i cymbalen under många år, och metallen blivit mer bräcklig o böjlig - det ger ofta cymbalen en karaktär som är väldigt personlig, och svår att skapa på konstgjord väg. Det värderas högt av en del trummisar.

Vill man ha ljusare, plaskigare och 'sötare' cymbaler tycker jag man ska köpa nya istället för att rengöra - ofta i alla fall. Det blir ingen "ny" cymbal som har en annan karaktär, utan den gamla karaktären o responsen kommer finnas kvar, bara med ett ljusare, öppnare och ringigare ljud.

Men citron .. har man extremt svårt att köpa 😄

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Kött, salt o peppar, o nu citron med?? 🤪

ontopic: cymbaler kan absolut rengöras. Görs bäst genom metallpolering med mjuka verktyg som trasa och rätt polermedel. Finns speciella medel för just cymbaler, men icke-frätande metall-puts brukar överlag gå relativt bra. Cymbaler är legering av mest koppar, lite silver o zink, och säkert lite mer.

Att rengöra en cymbal kan förändra ljudet ganska rejält. Och det blir inte alltid bättre. Blir oftare mer ljusa, aningen mer plingiga och sjunger längre.

Ljudet av en inspelad cymbal - där damm, öl, champagne, olja, spyor, fett osv spelats in i cymbalen under många år, och metallen blivit mer böjlig - det ger ofta cymbalen en karaktär som är väldigt personlig, och svår att skapa på konstgjord väg. Det värderas högt av en del trummisar.

Vill man ha ljusare, plaskigare och 'sötare' cymbaler tycker jag man ska köpa nya istället för att rengöra. Det blir ingen "ny" cymbal som har en annan karaktär, utan den gamla karaktären sitter i, med ett ljusare, öppnare och ringigare ljud bara.

Men citron .. har man extremt svårt att köpa 😄

Va+ Ha man även haft kött på cymbalerna? Usch.

Citron är ju annars känt för att göra rent mycket o bra, tex tekoppar som inte blir fräscha i diskmaskin....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är generellt inte att rekommendera. I alla fall vad high-end bronscymbaler beträffar (B20,B12 etc) så är de oftast lackerade. Använder du citron (syra) så blir de kanske blanka för stunden, men det sätter sig i metallen och bidrar till missfärgningar längre fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är generellt inte att rekommendera. I alla fall vad high-end bronscymbaler beträffar (B20,B12 etc) så är de oftast lackerade. Använder du citron (syra) så blir de kanske blanka för stunden, men det sätter sig i metallen och bidrar till missfärgningar längre fram.

Är Zildjian Pingride en sån cymbal? B20 0 B12, är det beteckningar på legeringen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du milde, här är en som hällt på fulla cymbalen med ketchup!

http://www.youtube.c...rzBa7mEUsY#t=49

Edit: Ketchupmannen nämner inte med ett ord om ljudet blev annorlunda. Det tänkte han nog inte på varken före eller efter.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Putsade en gammal ride i 3 timmar en gång. Bad mistake. Den lät bättre innan, mer genuint.

Efter 2-3 år fick den grågröna missfärgningar med, o grönt skimmer i ljuset typ stjärtfjädrarna på en skata. Och då använde jag ett medel som är just för ziljdian cymbaler :/

Rengör du med citron, o tar med trummisen på utomhus-gig sen, så kan du ge dig fan på att det står 5-6 getter å slickar på cymbalerna när ni kommer tillbaka från pausen.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Citron är suveränt. Det fanns ett avfettningsmedel till bilar på Statoil för länge sen, som var baserat på enbart pressade citronskal (har för mig att det var skalen). Det var det bästa avfettningsmedlet som någonsin funnits (jag jobbar som taxiförare och har provat en del olika sorter;-)

Sen om citron funkar på cymbaler är ju annan fråga, metall som metall.

Kan ju vara bra att testa på ett litet område först för att se hur det blir.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft nåt citronbaserad rengöring till båten, det var också enormt bra...

Grejen är kanske att man ska gno så pass försiktigt att man inte gnor på bort lacken, då cymbalen dels blir skrälligare (?) och dels oxiderar fortare så den blir ful.

I går hittade jag en tubare (hittar den inte idag) där en som enligt sig själv hade varit med länge, han sa, och demonstrerade att det bästa man kunde använda var milt hårschampoo. Han tog på lite schampoo på cymbalen, sen putsade han med en handduk som han först värmt i micron! Sen sköljde han noga i kallt vatten, torkade av den, och till sist polerade han den med en gammal t-shirt- Han hade haft samma Zildjianride i sju år och kört den metoden, då och då utan att sabba den. Det här skulle vara bra för klangen också sa han. Verkar vettigt....

Kan man lacka om cymbaler, ja det kan man förstås, men med vad? Dupont klarlack på sprayburk, samma som tex mc-tankar eller bilar?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag putsade mina cymbaler med ett speciellt cymbalrengöringsmedel. Cymbalerna såg inte flottiga ut längre. All tryckt text och loggor blev nästan helt upplösta. Det hörs ingen skillnad.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...