Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

hmm, jag tippar på att om ni ska ljudisolera räcker det inte med att fylla igen en dörr som är mot grannen, dvs, materialet (väggarna) runt om kommer att leda ljudet. Så hur ni gör kommer nog spela mindre roll. Bara ni fyller den med tegel eller med nått lufttätt som liknar väggarna runt det.

Om ni ska ljudisolera får ni bygga ett flytande rum. Då förhindrar ni att husstommen, väggar golv tak leder ljudet.

Akustikbehandla är att få jämn frekvensrespons i rummet och få bort destruktiva reflektioner inom rummet.

Ljudisolering är att förhindra ljudets spridning bortom rummet

Mvh

Postat

Som Casperfren sa så vad som är nödvändigt beror lite på hur det i övrigt är isolerat.

Angående själva igensättandet:

Om du med 3 skivor menar "skiva - isolering - skiva - isolering - skiva" så ska du inte göra det.

Bättre är att köra "skiva - isolering - luft - isolering - skiva". Gärna där de båda sidorna luften är frikopplade från varandra. Mer massa som t.ex. dubbelgips gör också isoleringen bättre. Samt väl tätat.

Återigen, vad som behövs bestäms lite av hur väl isolerat det är i övrigt.

Postat

Ja det var ju märkligt.

Den frågeställningen jag svarade på var något i stil med:

"Om man vill isolera in till grannen [tolkar jag som närliggande rum] genom en dörröppning som saknar dörr genom att sätta igen den. Hur gör man det bäst. Med tre skivor? "

Nåt i den stilen.

Postat

Fett.

Ja visst är det. Och dyrt kan det bli .... 😉

Men gör man det på en hel vägg eller ett helt rum, beroende på hur väl isolerat det skall vara i olika frekvenser, så går det faktiskt designa den varianten så att den fungerar som en inbyggd panel/membran-absorbent också genom att stämma av mot lägstafrekvensen.

Det är ganska häftigt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.