Starsailor Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Häromdagen fick jag hem min nya musikdator. Innan beställning gjorde jag en omfattande research ang. vilka komponenter jag bör välja etc. Jag läste mängder med recensioner och kommentarer om datorer och komponenter som är ”knappt hörbar”, ”knäpptyst”, ”ljudlös” eller att folk måste lägga örat intill chassit för att öht kunna höra det lilla sus som finns. De komponenter jag har valt är likvärdiga eller bättre (tystare) än de flesta datorer som recenserats. Specen slutade så här: http://www.inet.se/k...1318/musikdator När jag startar datorn slås jag ändå av att ljudnivån är klart högre än jag hade förväntat mig. Om datorn t ex står i vardagsrummet kan jag utan problem höra den från hallen (10 meter utan dörrar). Ljudnivån är högre än bakgrundsbruset i bostaden. Det känns som att (o)ljudet från datorn med största sannolikhet kommer att höras på inspelningar, vilket inte känns så kul. Ska väl tillägga att ljudnivån jag pratar om är i viloläge. Har inte hunnit hårdköra den ännu. En dator som är ljudlös (i dess rätta bemärkelse) kanske är för mycket att kräva, men jag hade verkligen hoppats på att den skulle vara tystare. Känner mig lite smått besviken då jag hade hoppats på att slippa bygga en låda att stoppa in datorn i. Samtidigt tänker jag att det kanske låter så här pass mycket av de flesta musikdatorer, har inte hört någon nyare modell på ett tag. Finns det nåt jag kan göra för att få ner ljudnivån eller ska jag vara nöjd eftersom detta är verkligheten? Tacksam för all respons! Tillägg: Jag är rätt kass på inställningar i BIOS, men när jag kikar där står det att temperaturen är ca 30 grader (CPU) och 25 grader (MB), vilket låter bra. CPU fan speed ligger på ca 935 rpm. Om det är optimalt har jag ingen aning om. Jag vet att den ena fläkten till CPU-kylaren (Noctua) är avstängd. Detta för att hålla ner ljudnivån ytterligare. Jag antar också att U.L.N.A. (Ultra low noise adapter) som medföljer Noctua sitter monterade då de inte låg vid sidan om när jag öppnade paketet. Spänningen är ställd till 5V från switchen på chassit. Det bör väl vara bättre än 7V el 12V ljudnivåmässigt? CPU Voltage pendlar nånstans strax under 1V. Säger kanske inte så mycket… På EPU Power saving är enabled valt. Är det rätt inställt?
drloop (oregistrerad) Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 (redigerat) Jag har en liknande konfig som du. Samma chassi och liknande disk konfig. Dessutom ett kraftigare grafikkort som är det som väsnas mest. Mycket tyst, den hörs som ett svagt brus i rummet. I början hade jag problem med tjockdisken som vibrerade i chassit, med dämpning försvann detta ljud och nu är det en riktigt tyst dator. Den hörs inte när jag spelar in sång fast micken är 1,5 meter från datorn. Datorn hörs, men det är marginellt och hörs som sagt inte på inspelningarna. Redigerat 22 september 2013 av drloop
Enmansorkestern Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Har en lösning på ditt problem, som jag förvisso tänker att du i dagsläget inte är särskilt sugen på. Köp en iMac eller MacPro! De är supertysta och funkar lysande som tunga musikdatorer. Jag kanske framstår som partisk, men jag håller med de flesta som menar att även Apple har sin brister. Men ska man arbeta proffessionellt med musik så begriper jag inte riktigt varför man inte sparar ihop de extra tusenlapparna. Du hade fått en dator som både gör jobbet och gör det så gott som knäpptyst, även om du gått på det billigare alternativet och köpt iMac. Dessutom hade du sluppit slösa dyrbar produktionstid på att luska runt med inställningar i BIOS och liknande. Tänk åtminstone på allt detta i framtiden om du får för dig att uppgradera! Vill inte va sån, men det är verkligen ett gott råd från nån som producerat musik på dator i långt mer än 10 år, varav minst halva tiden på PC.
pme (oregistrerad) Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Mekaniska diskar låter. Och det finns nätagg helt utan fläkt. Så länge det finns rörliga delar i datorn så kommer den att låta för mycket för att vara i samma rum som en inspelning.
drloop (oregistrerad) Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Mekaniska diskar låter. Och det finns nätagg helt utan fläkt. Så länge det finns rörliga delar i datorn så kommer den att låta för mycket för att vara i samma rum som en inspelning. Håller nog inte riktigt med där. Så här lite hörs datorn hemma hos mig. Knappt att datorsurret hörs. Det man hör mest av är hörlursläcket. Your browser does not support the HTML5 audio tag
pme (oregistrerad) Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Håller nog inte riktigt med där. Så här lite hörs datorn hemma hos mig. Knappt att datorsurret hörs. Det man hör mest av är hörlursläcket. Your browser does not support the HTML5 audio tag Då har du högt brusgolv eller dålig hörsel. Men visst sitter man in en modern lägenhet med massa moderna luft flöden så är det meningslöst att försöka få en absolut tyst dator. Men det är ganska lätt att testa, det är bara att spela in utan någon som spelar. Dra på preampen till max och spela in. Hör man inte fläktar så har man kommit en bra bit och bör fokusera på annat.
Starsailor Postat 22 september 2013 Trådstartare Postat 22 september 2013 Jag har en liknande konfig som du. Samma chassi och liknande disk konfig. Dessutom ett kraftigare grafikkort som är det som väsnas mest. Mycket tyst, den hörs som ett svagt brus i rummet. I början hade jag problem med tjockdisken som vibrerade i chassit, med dämpning försvann detta ljud och nu är det en riktigt tyst dator. Den hörs inte när jag spelar in sång fast micken är 1,5 meter från datorn. Datorn hörs, men det är marginellt och hörs som sagt inte på inspelningarna. Ok, intressant att höra! Då hör du iaf datorn lite ifrån där micken är placerad. Precis, det behöver ju inte vara helt ljudlöst för att det inte ska höras på inspelning. Jag tror inte att det är hårddisken, CPU-kylaren eller nätaggregatet. Jag skulle snarare tro att det kan vara chassifläktarna, men jag är inte säker. Jag har på känn att det är något som kan lösas. Positive thinking! Jag ska utforska lite till.
Starsailor Postat 22 september 2013 Trådstartare Postat 22 september 2013 Har en lösning på ditt problem, som jag förvisso tänker att du i dagsläget inte är särskilt sugen på. Köp en iMac eller MacPro! De är supertysta och funkar lysande som tunga musikdatorer. Jag kanske framstår som partisk, men jag håller med de flesta som menar att även Apple har sin brister. Men ska man arbeta proffessionellt med musik så begriper jag inte riktigt varför man inte sparar ihop de extra tusenlapparna. Du hade fått en dator som både gör jobbet och gör det så gott som knäpptyst, även om du gått på det billigare alternativet och köpt iMac. Dessutom hade du sluppit slösa dyrbar produktionstid på att luska runt med inställningar i BIOS och liknande. Tänk åtminstone på allt detta i framtiden om du får för dig att uppgradera! Vill inte va sån, men det är verkligen ett gott råd från nån som producerat musik på dator i långt mer än 10 år, varav minst halva tiden på PC. Det jag inte riktigt begriper är vad ditt inlägg tillför tråden. Precis som du säger är det liksom inte läge att köpa en annan dator, då hade jag gjort det på en gång. Jag har använt både MAC och PC i en väldig massa år. Jag gillar båda plattformar och favoriserar ingen direkt. Jag vet också att om man köper en PC med väl valda komponenter så funkar den minst lika bra som en MAC, bara det att den är många tusenlappar billigare (äppellogga och design är inte helt billigt) för samma prestanda. Då kan jag tycka att det är värt att lägga en timme på att optimera (även om det säkert inte behövs) OS. I det här fallet funderar jag på om det är någon inställning jag missat eller om någon komponent inte fungerar som den ska. Otur, men sånt händer, även på MAC. 😉
Starsailor Postat 22 september 2013 Trådstartare Postat 22 september 2013 Mekaniska diskar låter. Och det finns nätagg helt utan fläkt. Så länge det finns rörliga delar i datorn så kommer den att låta för mycket för att vara i samma rum som en inspelning. Jo, mekaniska diskar låter, men jag är så gott som hundra på att det inte diskarna jag hör. Det är mer ett ”susande” ljud än "hårddiskljud". Nätaggregatet har en ljudnivå på 14,6dB(A) på full belastning, så det borde väl inte vara troligt att det är den som hörs, datorn är obelastad.
drloop (oregistrerad) Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Då har du högt brusgolv eller dålig hörsel. Men visst sitter man in en modern lägenhet med massa moderna luft flöden så är det meningslöst att försöka få en absolut tyst dator. Men det är ganska lätt att testa, det är bara att spela in utan någon som spelar. Dra på preampen till max och spela in. Hör man inte fläktar så har man kommit en bra bit och bör fokusera på annat. Klart jag hör fläktar om jag drar på preampen på max, men jag spelar inte in min sång på det viset. Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra. 🙂
Martin Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 (redigerat) Ställ in fläktkurvor med detta programmet: Det är lite klurigt och du får öppna chassit och kolla med ögat vilka fläktar som går ned i varv när du ställer dem på 0%. Konsultera manualen och du får göra hela configen själv. Men om det inte finns BIOS-inställningar för detta är detta din enda chans att få en tystare datorn. Eller använda program som medföljde moderkortet dessa kan faktiskt vara enklare! 🙂 Överväg att byt ut hårddisk om den låter eller sätta den i gummi. Överväg att ställa datorn på ett bättre ställe i rumme, detta gör STOR skillnad, och skaffa längre kablar. http://www.almico.com/speedfan.php Redigerat 22 september 2013 av Martin
Bullerbyn Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Kolla om chassifläktarna går att voltreglera. Hur många chassifläktar pratar vi om? Byggde en dator i våras dock med ett Corsair chassi och jag anvämder endast två lågvarviga 140mm fläktar och den datorn är i det närmaste knäpptyst. I övrigt sitter det likvärdiga komponenter som du har i din burk.
Starsailor Postat 22 september 2013 Trådstartare Postat 22 september 2013 (redigerat) Ställ in fläktkurvor med detta programmet: Det är lite klurigt och du får öppna chassit och kolla med ögat vilka fläktar som går ned i varv när du ställer dem på 0%. Konsultera manualen och du får göra hela configen själv. Men om det inte finns BIOS-inställningar för detta är detta din enda chans att få en tystare datorn. Eller använda program som medföljde moderkortet dessa kan faktiskt vara enklare! 🙂 Överväg att byt ut hårddisk om den låter eller sätta den i gummi. Överväg att ställa datorn på ett bättre ställe i rumme, detta gör STOR skillnad, och skaffa längre kablar. http://www.almico.com/speedfan.php Tack, även om jag tror att programmet blir ett av de sista alternativen. Redigerat 22 september 2013 av Starsailor
Martin Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 (redigerat) Tack, även om jag tror att programmet blir ett av de sista alternativen. Vcore ska stå på auto. Energisparlägen ska stå på så går fläkten i nätagget tystare. Chassifläktarna ska bara varva upp när det är tillräckligt varmt i CPU:n eller lådtempen är för hög. (detta får man ställa in i BIOS på vissa dyra, annars med medföljande moderkortsprogram eller ex fanspeed som jag länka till) Annars ställer jag dem så sakta att dem inte stannar men ändå flyttar luft bara. Detta kan vara runt 20% Redigerat 22 september 2013 av Martin
Starsailor Postat 22 september 2013 Trådstartare Postat 22 september 2013 Kolla om chassifläktarna går att voltreglera. Hur många chassifläktar pratar vi om? Byggde en dator i våras dock med ett Corsair chassi och jag anvämder endast två lågvarviga 140mm fläktar och den datorn är i det närmaste knäpptyst. I övrigt sitter det likvärdiga komponenter som du har i din burk. Vi pratar två stycken. Enligt chassi-specen sitter det en 140mm fram och en 140mm bak. Det är de enda fläktarna bortsett från CPU-kylaren. När jag kikade på datorn nyss (när den stått oanvänd ett tag) så stod båda chassifläktarna stilla, men det var väl tillräckligt svalt ändå antar jag. Ändå var det ett visst ljud som jag tycker är störande. Ljudet består dels av ett sus (vilket i sig inte stör nämnvärt), men det är också ett mer lågfrekvent brum som är mer störande och som jag vill reducera om möjligt. Eftersom ljudet fanns där även när chassifläktarna stod stilla, måste det bero på nåt annat. Tror inte att det är hårddiskarna som låter med ett så homogent ljud/brum. Kvar att väsnas är väl CPU-kylaren, vilket jag som sagt bytt till en Noctua som ska vara rejält tyst. Nätaggregatet jag valt ska vara ett av de tystare. Runt 13dB(A) i viloläge. Lägg till att både CPU-kylare och nätagg borde hålla sig ganska lugna/tysta när datorn står i villäge. Har föröskt att lokalisera varifrån ljudet kommer, men det är svårt. Kan det vara något i BIOS som jag kan ändra? Bifogar två bilder på hur det ser ut. Alla fläktar har stått på 200rpm och silent mode (vet egentlkgen inte vad det innebär). Väljer man manuellt så finns det lite andra val. Det enda jag reagerade på var att om temp är under 40 grader så ska fläkten köras i 60%. Märkligt eftersom båda chassi-fläktar stod still senast, och då skulle jag tro att det ändå var under 40 grader... Vad definierar lågvarvigt? Jag antar att chassi-fläktarna är inställda på låg hastighet då jag beskrev att ljudnivån är prio ett till de som satte ihop datorn på Inet. Vågar man i BIOS ändra och testa sig fram hur som helst eller är det något man tänka på? Kan jag utan vidare ändra på spännings-switchen på chassit? 5, 7 el 12V.
Martin Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Det lågfrekventa är nog vibrationer i ditt chassi från de stora fläktarna. Du får lägga gummi-emellan och ställa datorn på något mjukt. Vissa chassin har också egenresonans just i dessa frekvenser som skapas av e.x 140mm fläktar. Ja även "Sound Proof" chassin har dessa byggfel. För ingen tänker på ljud i dagens samhälle. Du får undersöka saken vidare och lyssna när du är pigg. Jag kan höra nästan direkt om det är resonans eller ljud från komponenter. Bor du i Örebro kan jag kika på datorn nån dag. Vad det gäller bios och spänningar kan jag inte hjälpa dig härifrån. Ändra inget du inte är förstår.
Martin Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Försök o bygga eller köpa en sån här o ställ den bakom. http://www.soundab.se/skarmvaggar/abstracta-softline
Martin Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 Prova att ta av chassiplåten så märker du om det är resonans i lådan. Det finns två typer, ena är ljudet I lådan. Och det andra är vibrationer i chassit (dessa avhjälps med gummilager mellan stålet och fläktarna).
proptastic Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 (redigerat) Som många redan sagt så kan man inte komma undan ett svagt brus från datorn utan fläktlösa komponenter. Angående laptops så tycker jag personligen att macbooks har ett ganska jobbigt fläktljud som inte är helt ljudlöst och kan bli ganska pipigt när fläkten varvar upp. Vill du ha en tyst stationär dator ska man fixa fläktlösa komponenter: Fläktlös CPU-kylning tex sluten vattenkylning, som Hydro H60 http://www.corsair.c...cpu-cooler.html Fläktlös GFX Bra grafik är inget direkt krav på en ren musikdator.. Du kan köpa ett billigt fläktlöst grafikkort, tex: http://www.dustinhom...hdmi-silent-lp/ SSD-diskar Inga vibrationer! Men rätt dyrt. Satsa på 512GB minst om du vill spela in på den. Annars är ett alternativ att sätta upp en nätverksdisk (NAS) i ett annat rum och spela in på den. Se då till att ha gigabit-uppkoppling på ditt nät, annars är det för segt. Sist men inte minst så beror ju allt på mikrofonen. Jag har en Samson Q1U som plockar upp sjukt mycket bakgrundsbrus, så det slutar ändå med att man får brusreducera ljudet i slutändan. 🙂 Redigerat 22 september 2013 av proptastic
Martin Postat 22 september 2013 Postat 22 september 2013 (redigerat) Pumpen kan låta till vattenkylning 🙂 fläktarna till pumpen låter också! Redigerat 22 september 2013 av Martin
Starsailor Postat 23 september 2013 Trådstartare Postat 23 september 2013 Vcore ska stå på auto. Energisparlägen ska stå på så går fläkten i nätagget tystare. Pratar vi om hur inställningarna är i programmet du länkade till nu? Allt som har med energisparläge har jag stängt av. Har aldrig sett någon som rekommenderar något annat. Lustigt. Chassifläktarna ska bara varva upp när det är tillräckligt varmt i CPU:n eller lådtempen är för hög. (detta får man ställa in i BIOS på vissa dyra, annars med medföljande moderkortsprogram eller ex fanspeed som jag länka till) Annars ställer jag dem så sakta att dem inte stannar men ändå flyttar luft bara. Detta kan vara runt 20% Jo, det är jag med på. Bör jag då ändra något utifrån bilderna på BIOS jag la upp? Det lågfrekventa är nog vibrationer i ditt chassi från de stora fläktarna. Du får lägga gummi-emellan och ställa datorn på något mjukt. Vissa chassin har också egenresonans just i dessa frekvenser som skapas av e.x 140mm fläktar. Ja även "Sound Proof" chassin har dessa byggfel. För ingen tänker på ljud i dagens samhälle. Låter som nåt jag inte är sugen på att göra själv. Är ingen datorbyggare direkt. Plockar man isf loss fläkten helt och klär den med något tunnt dämpande material och sen sätter tillbaka som vanligt eller? Låter mest logiskt. Datorn står på mjuk matta i dagsläget. Du får undersöka saken vidare och lyssna när du är pigg. Jag kan höra nästan direkt om det är resonans eller ljud från komponenter. Bor du i Örebro kan jag kika på datorn nån dag.Vad det gäller bios och spänningar kan jag inte hjälpa dig härifrån. Ändra inget du inte är förstår. Tack, men jag bor i Uppsala. Nä, det är så jag tänkt också, inte ändra sånt jag inte har koll på. Prova att ta av chassiplåten så märker du om det är resonans i lådan. Det finns två typer, ena är ljudet I lådan. Och det andra är vibrationer i chassit (dessa avhjälps med gummilager mellan stålet och fläktarna). Det skulle säkert kunna vara vibrationer som skapar brummet, men man tycker ju att Inet skulle märkt det och åtgärdat det isf. Jag var väldigt tydlig med hur viktig ljudnivån är. Får testa att plocka av chassi-väggen (hittade dock ingen spärr/öppning för detta, men det ska väl gå att öppna på nåt vis) och se om jag kan lokalisera brummet. Jag hoppas verkligen det. Får höra av mig till Inet annars. Segt… :/ Men det är alltså mer sannoliokt att det är vibrationer eller resonanser i chassit som skapar brummet snarare än att det är fläktar, kylare, diskar eller aggregat? Jag tänker så med tanke på att det låter trots att datorn är helt obelastad samt att de komponenter jag valt faktikskt ska vara tystare (andra verkar ju ha lyckats med likadana datorer.
Starsailor Postat 23 september 2013 Trådstartare Postat 23 september 2013 (redigerat) Som många redan sagt så kan man inte komma undan ett svagt brus från datorn utan fläktlösa komponenter. Som jag sagt från början så har jag inga problem med ett svagt brus/sus (det hade jag räknat med), det är brummet som är störande. Det är alltså inte samma sak. När andra har samma eller liknande uppsättning komponenter och inte har brummet stör det mig ännu mer... Redigerat 23 september 2013 av Starsailor
Starsailor Postat 25 september 2013 Trådstartare Postat 25 september 2013 Uppdatering! Har nu felsökt datorn i jakt efter det störande brummet. Resultat: chassifläktarna, nätaggregatet och CPU-kylaren låter, men inte mer än lite sus. Det är helt ok. När jag däremot ryckte ut SATA-kabeln ur hårddisken, ja då kom ljudnivån ner till den nivå jag hade förväntat mig innan jag köpte datorn. Dvs den nivå som så många med tysta datorer skriver att de har (ett svagt sus som man i princip måste lägga örat intill för att höra). Jag har ingen aning om det är nåt fel på min hårddisk eller om det faktiskt ska låta så här mycket. Ni som skriver att ni har riktigt tysta datorer, vad har ni för hårddiskar och har ni gjort något för att få de tystare? Bortsett från detta orsakar hårddisken även problem genom att ge upphov till vibrationer i chassit. Dessa kommer och går lite som det vill och överröstar både hårddiskens brum och fläktsuset. Har spelat in både hårddiskbrummet och chassivibartionerna, men jag fick visst inte lägga det filformatet på forumet. Jaja, nudå? Man kan ju fundera på om man ska reklamera disken eller inte… Sen tycker jag inte att chassit känns helt stabilt. Trycker jag på båda sidor av chassit så bågnar chassit upp på ovansidan. Är väl egentligen inget att bry sig om, men det var inte vad jag hade förväntat mig.
peterT Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Har hängt upp min hd i luftslang som används till akvarier, köpt i en zoo-affär.
desvaenger Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Min erfarenhet är att det folk kallar "mycket tyst" inte är så tyst. Allt är relativt. När jag menar tyst, då menar jag att om jag sitter 0,5 meter från datorn en knäpptyst natt ska jag knappt höra datorn om jag anstränger mig. Alla former av brummande, vinande etc är för mycket, endast ett mycket lågmält angenämt susande accepteras. Silentpcreview har varit en bra källa för info, bland många andra. Dit har jag nått med min dator. Det krävde precis som för dig många, många timmars forskning innan inköp. Sedan ännu fler timmars funderande och pillande, ändrande och justerande. - Grafikkortet är passivt kylt - SSD-disk som OS/program-disk - 2 st 2TB mkt tysta seagate-diskar på 5400 varv som lagring. Dessa är uppgängda i vagga med mjuka bussningar så att inga vibrationer förs över till chassiet - Modifierat corsair-nätagget (som alla påstod var knäpptyst - jag tyckte det dånade) genom att byta ut fläkten till en tystare samt mer lågvarvig - Enorm CPU-kylare som placerats vertikalt för att kunna varva ner fläkten ytterligare (tar hjälp av konvektionen samt nätaggregatets fläkt - Skumgummiklädda 4mm bitumenskivor fyller ut varje yta och varje vrå i chassiet - Byggt skiljevägg genom mitten av chassiet med insug samt utblås i framändan - övriga hål och läckor tätade och dämpade. luften sugs in från baksidan genom GFX-kylfläns, samt från underdel av framsida förbi diskar och sedan genom CPU-fläkt med kylare och vidare ut i överkant framsida med hjälp av endast en extra lågvarvig 120mm fläkt. På så sätt har jag minimerat fläktantalet till 2 st - en 140mm för CPU och 120mm för chassie (exklusive nätaggregatets). Dessa styrs via ACPI från windows, där jag ställt ner hastigheten så mycket som möjligt. - CPU-fläkt roterar i 650rpm, chassiefläkt så lågt att moderkortet inte kan registrera hastigheten. Fläktar varvar upp successivt med belastningen, genom en temperaturreglerad hastighetskurva som är användarjusterbar. - Undervoltat CPU:n samt minnen för att dra ner på värmen för att ovanstående lösningar ska kunna hantera värmeutvecklingen. Givetvis har rigorösa stabilitetstester gjorts för att säkerställa att maskinen beter sig trots undervoltning. Har säkert missat flera saker, men det visar lite hur mycket jobb det har varit att få ner ljudnivån. Varje sak för sig gör ingen större skillnad men många bäckar små.
cborg Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Det låter lite som drloop gav dig svaret tidigare. Om det är hd:n som låter och genererar vibrationer i chassit så isolera/dämpa. De chassin jag har använt till senaste tre datorerna har haft dämpning/gummifötter till hd-fästena. Inga problem med hårddiskarna. Fläktarna är för höga för musikrummet dock (ok för normalt arbetsrum om man ställer undan datorn lite). Gäller som sagt att vara noga med alla detaljer om det ska bli tyst. Man kan bygga en isolerad låda med separat tyst luftsystem som man kan ventilera ut någonstans. Eller ställa datorn på andra sidan väggen och dra sladdarna genom ett hål (har själv det så). Det är nästan mindre jobb om man kan/får göra det. Hade en polare med datorn i garderoben i hallen utanför sitt rum och borrade rakt genom väggen. Han sysslade inte med musik men tyckte den dåvarande datorn lät för mycket. Funkade.
Enmansorkestern Postat 30 september 2013 Postat 30 september 2013 Det jag inte riktigt begriper är vad ditt inlägg tillför tråden. Precis som du säger är det liksom inte läge att köpa en annan dator, då hade jag gjort det på en gång. Jag har använt både MAC och PC i en väldig massa år. Jag gillar båda plattformar och favoriserar ingen direkt. Jag vet också att om man köper en PC med väl valda komponenter så funkar den minst lika bra som en MAC, bara det att den är många tusenlappar billigare (äppellogga och design är inte helt billigt) för samma prestanda. Då kan jag tycka att det är värt att lägga en timme på att optimera (även om det säkert inte behövs) OS. I det här fallet funderar jag på om det är någon inställning jag missat eller om någon komponent inte fungerar som den ska. Otur, men sånt händer, även på MAC. 😉 Du har rätt. Mitt inlägg tillförde egentligen inget till ämnet. Tror jag skrev det mest för att jag tycker det är märkligt att så många fortfarande orkar envisas med att pilla på pc's för att de ska funka optimalt, låta så lite som möjligt osv. Allt detta får man ju typ på köpet med iMac eller MacPro. Själv tycker jag mest att det är vansinnigt tråkigt att dona med det tekniska när jag hellre lägger tiden på att göra musik. Och ingen av alla de jag känner som jobbar med musik på iMac eller MacPro har nånsin klagat över att de låter för mycket för att stå i studion. Hoppas i vilket fall att du får din dator att bli tyst, för jag håller med om att det är vansinnigt drygt att sitta med en studioburk som väsnas.
cborg Postat 1 oktober 2013 Postat 1 oktober 2013 Vi har alla olika erfarenheter. Även om jag tycker Mac:arna generellt är tysta och fina så har jag ett antal exempel på där de låter för mycket och inte skulle få komma i närheten av min studio. Men visst, det krävs lite kunskap, planering och bra komponenter för att bygga en tyst luftkyld dator.
Starsailor Postat 6 oktober 2013 Trådstartare Postat 6 oktober 2013 Fortsättning... Lägesrapport: Hårddisken är alltså problemet eftersom den genererar vibrationer i chassit. Provade att lägga disken på golvet och då försvinner alla problem, men så fort disken vidrör chassit för den oväsen. Jag vågar påstå att jag inte har överdrivet hårda krav på ljudnivån. R4-chassit har också dämpningar/gummifötter i själva "hårddiskvaggorna"/fästena (som din cborg), men de hjälper uppenbarligen inte alls. Upphängning verkar mao vara den enda lösningen. Jag hittade den här guiden som jag tyckte verkade vettig: http://www.sweclocke...g-av-harddiskar Problemet med R4-chassit är att det är så smalt där hårddiskarna sitter att det i princip är omöjligt att hänga upp den där utan att disken ändå vidrör chassit. 🙁 Jag är tveksam till om det går att hänga upp disken lodrätt heller eftersom det knappt finns något att hänga upp i. Jag vet heller inte om en hårddisk kan hänga hur som helst och fungera korrekt. Dessutom har hårddisken ett ”breathing hole” på ena sidan som inte får täckas över av en ev upphängning (resårband). Jag vet heller inte om det är lämpligt att ett resårband ligger an mot baksidan av hårddisken, dvs över kretskortet. Hilfe!! Börjar bli lite desperat här...
peterT Postat 6 oktober 2013 Postat 6 oktober 2013 Det var jag som använde plastslang för att hänga upp hd, och jag har satt min hd i en plats för cd/dvd-spelare som är större. Jag har dessutom ngr sådana platser för internt bruk i min låda.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.