Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Borde det inte finnas nåt samband med sångförmåga och musikalisk förmåga?

Jag ser ofta tex gitarristen i ett band ta ton och det låter för j*vla bra (som i Richie Sambora-bara ett litet exempel). Ser ibland även (mycket bra) amatörband uppträda, så får plötsligt sångaren nåt annat att göra och nån annan i bandet tar över och det låter kanon.

Min egen röst låter fruktansvärt dåligt. Både sång och röstmässigt, och jag är inte ett dugg självkritisk. Det låter mest ansträngt och småsurt hela tiden. Kass röst, det är en sak, men varför sjunger jag småsurt? Det är ju inte så att jag inte själv hör fortare än nån annan att det är surt, och min musikaliska förmåga är det inget fel på, det lovar jag. I småskolan blev jag pushad av musiklärare att sjunga i körer (jag sjöng alltid i falsett precis som flickorna gör - men oftast inte pojkarna) och jag har bra musikminne så jag kan fortfarande höra precis hur jag lät. Och det lät bra.

Men idag sjunger jag, när jag sjunger (enbart ensam), pinsamt dåligt. Förändringen skedde vid målbrottet, men varför kan jag inte sjunga en låt (med dålig röst) utan att då och då ta småfalska noter, även om jag direkt höjer/sänker rösten när jag hör det för att rätta till. men fan, det är till och med svårt för mig att hålla en lång ton utan att rösten börjar gå åt det ena eller andra hållet.

Är detta normalt?

Annons
Postat

En snabb analogi bara.

Ta en riktigt bra pingis eller tennisspelare. Det är 100% säkert att han kan byta till fotboll, och fortfarande kommer vara bra. Kanske inte superbra, som på sin egen sport, men bra kommer han att vara. Bollkänsla kallas det i detta fallet.

• Gilla 2
pme (oregistrerad)
Postat

Rösten är mäktig. Hur många röster känner du igen direkt? Hur många gitarrister? Pianister? Jag känner i alla fall igen det. På något sätt så undrar jag om inte en bra röst på något sätt måste falla tillbaka på en naturlig resonans.

http://www.youtube.com/watch?v=urVY5PfZQlY

Man behöver talang....

Postat

Jag ser ofta tex gitarristen i ett band ta ton och det låter för j*vla bra (som i Richie Sambora-bara ett litet exempel). Ser ibland även (mycket bra) amatörband uppträda, så får plötsligt sångaren nåt annat att göra och nån annan i bandet tar över och det låter kanon.

Min egen röst låter fruktansvärt dåligt. Både sång och röstmässigt, och jag är inte ett dugg självkritisk. Det låter mest ansträngt och småsurt hela tiden. Kass röst, det är en sak, men varför sjunger jag småsurt? Det är ju inte så att jag inte själv hör fortare än nån annan att det är surt, och min musikaliska förmåga är det inget fel på, det lovar jag. I småskolan blev jag pushad av musiklärare att sjunga i körer (jag sjöng alltid i falsett precis som flickorna gör - men oftast inte pojkarna) och jag har bra musikminne så jag kan fortfarande höra precis hur jag lät. Och det lät bra.

Men idag sjunger jag, när jag sjunger (enbart ensam), pinsamt dåligt. Förändringen skedde vid målbrottet, men varför kan jag inte sjunga en låt (med dålig röst) utan att då och då ta småfalska noter, även om jag direkt höjer/sänker rösten när jag hör det för att rätta till. men fan, det är till och med svårt för mig att hålla en lång ton utan att rösten börjar gå åt det ena eller andra hållet.

Är detta normalt?

Näst intill alla kan lära sig att sjunga så det låter hyffsat. Att du inte kan det är för du inte har lagt ner tid, energi och vägledning för att träna upp rösten. Richie till exempel har sjungit hela livet och har nog träffat en och annan sångcoach i sina dar plus att han rör sig med John som också kan det där. De hopplösa fallen är de tondöva och dom är inte många.

Sen att alla inte kan lära sig sjunga som Pavarotti säger sig ju själv men att ta ton så det låter bra är ingen omöjlighet.

Postat

Rösten är mäktig. Hur många röster känner du igen direkt? Hur många gitarrister? Pianister? Jag känner i alla fall igen det. På något sätt så undrar jag om inte en bra röst på något sätt måste falla tillbaka på en naturlig resonans.

Man behöver talang....

Röster och gitarrister känner jag igen mycket fort. Det har säkert mer med musikalitet att göra. Men vad menar du med 'naturlig resonans'?

Talang har jag ingen, och kass röst det har jag, men kass röst är inte detsamma som att sjunga småsurt. Menar du att kanske även Mozart och Vivaldi ev. sjöng småsurt? Den väldigt lilla erfarenheten jag har säger att har man musikalisk förmåga kan man också sjunga, åtminstone dugligt. Så varför kan inte jag det då?

Att du inte kan det är för du inte har lagt ner tid, energi och vägledning för att träna upp rösten.

Tackar för svar. Men det är inte det jag menar. Om J.O Waldner ville bli fotbollsspelare istället hade han behövt träna upp sig i det, självklart, men han hade haft en naturlig talang som garanterat tagit honom till minst div 3 eller 4. Själv ligger jag strax över de som är tondöva.

Jag menar det finns de som sjunger helt enormt bra, som musikaliskt sett, för mig, är helt tondöva.

Finns det inte nått samband?

Postat

Röster och gitarrister känner jag igen mycket fort. Det har säkert mer med musikalitet att göra. Men vad menar du med 'naturlig resonans'?

Talang har jag ingen, och kass röst det har jag, men kass röst är inte detsamma som att sjunga småsurt. Menar du att kanske även Mozart och Vivaldi ev. sjöng småsurt? Den väldigt lilla erfarenheten jag har säger att har man musikalisk förmåga kan man också sjunga, åtminstone dugligt. Så varför kan inte jag det då?

Tackar för svar. Men det är inte det jag menar. Om J.O Waldner ville bli fotbollsspelare istället hade han behövt träna upp sig i det, självklart, men han hade haft en naturlig talang som garanterat tagit honom till minst div 3 eller 4. Själv ligger jag strax över de som är tondöva.

Jag menar det finns de som sjunger helt enormt bra, som musikaliskt sett, för mig, är helt tondöva.

Finns det inte nått samband?

Tror faktiskt det är lite enklare än så. Jag köper inte resonemanget talang helt utan att Waldner blev så bra som han blev har inte med talang att göra i den utsträckningen utan det hela handlar om att han gick in för det helt enkelt. Han jobbade hårdare än andra och tränade oftare. Kopiösa mängder timmar han bara stått och övat för att bli bäst.
Postat

Tror faktiskt det är lite enklare än så. Jag köper inte resonemanget talang helt utan att Waldner blev så bra som han blev har inte med talang att göra i den utsträckningen utan det hela handlar om att han gick in för det helt enkelt. Han jobbade hårdare än andra och tränade oftare. Kopiösa mängder timmar han bara stått och övat för att bli bäst.

Håller med. Men så blev han också bäst på planeten, inte sjunde bäst i byn utanför småstan.. Träning tar dig långt, ja, men har du inte talang, glöm att du blir bäst, för talangerna tränar lika mycket. Varför är jag musikaliskt begåvad men kan ändå inte sjunga utan att det låter f*n?

Stämsång funkar någorlunda, men det är ju en helt annan sak.

Postat

Man kan väl förenklat säga att du sjunger småsurt för att det inte är tillräckligt många nervkopplingar mellan röstorganet och gehöret

När det blir "tillräckligt många" är det väl mer som att gå, det bara funkar.

mvh

• Gilla 1
Postat

Intressant tråd. Jag har också problem med att få rösten att "lyda",

Men sen jag skaffade studio o kan nöta enormt med lurar så har det blivit mkt bättre.

Postat

Är detta normalt?

Har du en medfödd talang så att du kan sätta noter och pitch direkt. Då Har du lättare att bli en bra musiker. Det finns alltså ett samband. Din innre referens vägleder dig när du börjar med valfritt instrument. Och är den inte bra går det åt skogen.

Postat (redigerat)

Jag tror att du måste ha viss talang för att bli bra. Har du ingen talang får du inte tillräcklig "utdelning" på ditt slit och kommer att tröttna eller så blir du till slut "petad ur laget" på någon nivå, vilket som nu inträffar först.

Du behöver moroten att du ser att du blir bättre för att orka träna mer.

Redigerat av laban1
Postat

Jag är extremt känslig för sura toner (som många i forumet redan vet...😉) och hör utan problem när jag sjunger falskt, så jag sjunger normalt ganska tonsäkert. Jag har däremot ingen soloröst - och det kommer jag aldrig att få eftersom min röst inte är så speciell i grunden som den behöver vara för att bli en bra soloröst, utan jag funkar bäst i bakgrunden.

Om du inte kan hålla en ren ton, men hör att det blir fel, så är det inget annat än träning som gäller för att få ordning på det. Ju mer du sjunger, desto bättre kommer du att intonera.

Har man svårt att höra felen, så kan man vara hjälpt av pitchverktyg som Melodyne och liknande. Det kan hjälpa eftersom man då ser grafiskt var och hur mycket fel det blir.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.