Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

Jag vet bara att det finns inte en chans i h-e att jag vid inspelning kan få det ljud jag vill ha i slutändan.

Det är pappfrekvenser som skall bort, det skall skäras/höjas i bas/diskant osv osv.....

Måhända att jag skulle kunna komma närmare med lite vettig akustikbehandling också, men där är jag inte än.

Postat

Tuggande om ingenting är ju roligt. Alla säger samma sak, men Valle menar att många inte alls menar samma sak utan nåt annat, vad det nu är han menar att de gamla i hans egen ålder menar.

Trivsamt att läsa ändå...

Postat (redigerat)

Valle menar att många inte alls menar samma sak utan nåt annat, vad det nu är han menar att de gamla i hans egen ålder menar.

Att regler som "du" har skapat inte är regler för andra.

Exempelvis, du brukar ju säga att DAW är skit, samplade ljud är för icke-kreativa människor. Och så vidare. Allt det där bottnar ju i att när du var ung och spelade in, så var fyrakanalarna Da Shit, tramporglarna hitech, och Marlon Brando på motorcyckel het nog att få killar att fantisera om killsex. Och så vidare.

Trots att allt det där, för de flesta idag, är så forntid att det nästan ger en känsla av osäkerhet huruvida det existerat överhuvudtaget, så vill du ändå ge sken av att det är så man "ska" jobba.

Ungefär något ditåt tror jag att det är jag försöker mena. Typ.

Redigerat av Valle
Postat

Som jag sa ovan: Idag räcker det med att in-signalen är så ren/fläckfri som möjligt. Sedan post-redigerar man; bestämmer soundet på varje enskild källa [typ av stärkare, typ av ljudkaraktär, etc]; vilka effekter; hur mycket; hur lite [rum, reverb, etc].

Det är ljudkällans direktsignal jag (endast) brukar spela in. För medhörning ställer jag såklart in ett godtyckligt ljud (man har alltid ett allround-sound som funkar i flesta fall).

Håller med dig! Man kan ju alltid använda hårdvaruburkar i efterhand om man vill..

Postat

Skitsnack Valle. Att inte jag fattar datorer o DAW är nåt jag är deppig över. Inte fan försöker jag pådyvla mitt sätt att spela in på andra, gud vad du är blåst.

Att jag trots mina stenålders inspelningsmetoder gör bättre inspelningar än dig är kul.

Det där med bögfantasier, "den som sat, han vat".

Postat

Skitsnack Valle. Att inte jag fattar datorer o DAW är nåt jag är deppig över. Inte fan försöker jag pådyvla mitt sätt att spela in på andra, gud vad du är blåst.

"Att använda andras grejer är plojty plojty. Det fattar ni med, men ni erkänner det bara inte", var något du tyckte var kul att raljera över. Och när du får tillbaka samma raljeri, fast där dina "metoder" raljeras över, så är man blåst ... Fantastiskt! 🙂

Att jag trots mina stenålders inspelningsmetoder gör bättre inspelningar än dig är kul.

Du har rätt. Mina inspelningar kunde gjorts mycket bättre.

Det där med bögfantasier, "den som sat, han vat".

Å ja, kom igen nu, Nilsson ... Visst tyckte ni att han var lite het i sin studentmössa där han grenslade över hojjen sin ... Maaarlon Braaando. Ge efter nu. Håll inte igen.

Vad är det förresten för mössa du har på dig i avataren?

Postat (redigerat)

Marlon Brando? Har aldrig sett nån film med honom. De snuttar jag sett med honom har varit sopskådespeleri. Hellre Humphry Bogsat då. Han hade egen stil, utan samplingar.

Och visst är det mer äkta att spela in alla ljuden helt själv. Att använda färdiga grejer ur samplingsbibliotek är mer eller mindre som karaoke. Det vet nog alla ni andra oxå, innerst inne fast ni aldrig skulle erkänna det. Om jag skulle fota av en Zorntavla o en av Monet, sen klippa ihop det till en egen bild, det vore kanske en kul grej, men inte vore det nåt konstnärligt stordåd av mig. Det är lite konstigt att ingen håller med mig om det här. Helt orginalinspelade ljud är mer orginellt än samplingar, det fattar ju vem som helst.

Karaoke, no, no - 55.

Redigerat av Guitar Nilsson
oakleaf (oregistrerad)
Postat

Helt orginalinspelade ljud är mer orginellt än samplingar, det fattar ju vem som helst.

Beror det på att du inte vet hur man ska hanteta tekniken? Om det nu är så jävla svårt varför skulle det inte vara originellt och sampla?

Postat

Hellre Humphry Bogsat då.

Vad som än väcker dina drömmar! 🙂

Det är lite konstigt att ingen håller med mig om det här.

Alla har väl inte trampat orgel, antar jag.

Postat

Marlon Brando? Har aldrig sett nån film med honom. De snuttar jag sett med honom har varit sopskådespeleri. Hellre Humphry Bogsat då. Han hade egen stil, utan samplingar.

Och visst är det mer äkta att spela in alla ljuden helt själv. Att använda färdiga grejer ur samplingsbibliotek är mer eller mindre som karaoke. Det vet nog alla ni andra oxå, innerst inne fast ni aldrig skulle erkänna det. Om jag skulle fota av en Zorntavla o en av Monet, sen klippa ihop det till en egen bild, det vore kanske en kul grej, men inte vore det nåt konstnärligt stordåd av mig. Det är lite konstigt att ingen håller med mig om det här. Helt orginalinspelade ljud är mer orginellt än samplingar, det fattar ju vem som helst.

Karaoke, no, no - 55.

😆

Ljudbibliotek går ju knappast att likna vid att kopiera en tavla. Det är i så fall mer att jämföra med att man har kopierat färgen eller penslarna - men jobbet med att måla tavlan får man lik förbenat göra själv...

Postat

Nä, dags att bygga egna gitarrer, pedaler, göra egna strängar, stärkare & högtalare så att man blir lite originell. 😉

Postat

Självklart är det slutresultatet som räknas. Det beror ju helt och håller på hur du vill jobba. Men jag själv håller med dig till fullo. Alltid skönt att slänga in ljudfiler som knappt behöver mixas. Det underlättar helt klart.

Postat

ni får väl gilla karaoke om ni vill

Du och Claes pratar nog om olika saker... Du syftar på samplingar av långa slingor, medan Claes pratar om ljudbibliotek med "snapshots" av instrument. Det han pratar om påminner snarare om t ex digitalpianot du har i din närmaste musikaffär.

Tolk 79

Postat

Nä, dags att bygga egna gitarrer, pedaler, göra egna strängar, stärkare & högtalare så att man blir lite originell. 😉

är det inte precis det man gör idag - fast virtuellt? 😄

Postat

Men ärligt talat, jag tycker det är coolare att micka upp ett gammalt piano än att ta ljudet från en exklusiv keyboard med Steinwaysamplingar.

Varför är det coolare?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.