Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Varför det?

För att jag upplevt att man ofta vågar utmana konventionerna på ett annat sätt. Det känns som om den här tråden lägger mer bensin på den elden dessutom..

Annons
Postat

För att jag upplevt att man ofta vågar utmana konventionerna på ett annat sätt.

Vilka konventioner, och på vilket sätt, menar du skulle vara mer angelägna att utmana inom just "elektronisk musik" och som därför ger denna "genre" ett större konstnärligt värde än det hos andra genrer?

Helt enligt din egen mening, såklart! 🙂

Postat

Det är nog sant ... jag är inte ett dugg unik.

Jag menade bara att den genre du spelar är oftast den första man lär sig på gitarr som barn. Sedan fortsätter vissa avancera. Andra stannar, som vi kan "höra", kvar och spelar om samma ackord och arr i sjuminutersintervaller och kallar varje nytt intervall för "låt".

Jag spelar inte i någon genre alls, vilken skulle det vara enligt dig?

Postat

Jag spelar inte i någon genre alls, vilken skulle det vara enligt dig?

Fan, du har nog rätt även där. Du kanske inte spelar någon genre alls. Eller snarare, det finns kanske inget namn för den sortens repetitiv musik du spelar.

My bad.

Postat

Vilka konventioner, och på vilket sätt, menar du skulle vara mer angelägna att utmana inom just "elektronisk musik" och som därför ger denna "genre" ett större konstnärligt värde än det hos andra genrer?

Helt enligt din egen mening, såklart! 🙂

Nu är ju inte elektronisk musik en genre, men jag har upplevt att det finns mer experiment- och utforskningslusta bland de som använder elektroniska instrument, vilket jag värdesätter högre. Jag tycker att elektronisk musik oftare tenderar att bli konstmusik än traditionell musik som är mer av en publikfriare.

Självklart gäller det inte all elektronisk musik.

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Det är det du är förbannad på.

Det är du som är förbannad på att folk tänker utanför boxen...med hjälp av boxen.

Postat

Det är du som är förbannad på att folk tänker utanför boxen...med hjälp av boxen.

Det där fattade jag inte ens: Vad för box?

Men nog är jag förbannad på mig själv jämt eftersom jag är idiot. Och idioter är det värsta jag vet.

Postat

Om man tex börjar spela o skriva låtar på gitarr, o sen efter 10, 30 år så börjar man fippla med blipp-blopp ljud istället. Utvecklas man då som musiker?

Alltså inget ont menat om blipp blopp ljud, de är ju väldigt populära har jag hört.

Postat

Jag har gjort en typ zyntlåt en gång, upptäckte att jag har den kvar som backtrack.

Den heter Visky och Vaselinpolska, och den är mkt äckligare än både Jonny Bode o Meduza tillsammans.

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Det där fattade jag inte ens: Vad för box?

Men nog är jag förbannad på mig själv jämt eftersom jag är idiot. Och idioter är det värsta jag vet.

För min del så är det trångsynthet som är det värsta jag vet. Det begränsar.

Postat

Om man tex börjar spela o skriva låtar på gitarr, o sen efter 10, 30 år så börjar man fippla med blipp-blopp ljud istället. Utvecklas man då som musiker?

Att du måste fråga kan ju betyda att du själv har stannat i utvecklingen – utan att ens ha börjat fippla med blipp-blopp ...

Bara en tanke.

Postat

Om man tex börjar spela o skriva låtar på gitarr, o sen efter 10, 30 år så börjar man fippla med blipp-blopp ljud istället. Utvecklas man då som musiker?

Alltså inget ont menat om blipp blopp ljud, de är ju väldigt populära har jag hört.

Självklart utvecklas man som musiker om man ger sig på genre eller instrument som man inte har varit inne på tidigare. Jag har knappt rört min bas de senaste 15 åren eller något, eftersom jag ju har alla instrument jag behöver (och fler därtill) i datorn. Låter bra gör de också, eftersom de är mycket bättre inspelade än jag skulle kunna göra hemma. Jag skulle ha lite svårt att få plats med en symfoniorkester i huset, så att jag kunde spela in den... Spela på instrumenten och hitta på melodier och komp får jag däremot göra själv, så där finns det inga genvägar.

Annars har jag hört att bra verktyg gör halva jobbet, så nu när jag har minst dubbelt upp av allting, så undrar jag varför jag fortfarande måste göra något själv...?!?!? 😉

  • Gilla 1
Postat

Jag börjar nästan misstänka att det är mig då syftar på?

Är jag trångsynth om jag tycker det är mer konstnärligt att spela in alla ljud själv från scratch än att använda färdiga ljudbibliotek? Observera att jag bara tycker det för egen del, alla får ju göra hur de vill, och det gör ju alla med.

Trångsynth - 55

Postat

Jag spelar faktiskt lite keyboard ibland. Spelar in med levande musiker ibland, och gör hela låten själv ibland, med trumprogrammering. Skulle jag inte vara så datadyslektisk skulle jag köra med sån skit också. Men att vara datadyslektiker kan väl inte vara att vara trångsynt?

Orättvis beskyllning.

Fan vad bra trumljud jag får nu med nya sE4400a som lågflygande OH. Helt trångsynt och bra.

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Är jag trångsynth om jag tycker det är mer konstnärligt att spela in alla ljud själv från scratch än att använda färdiga ljudbibliotek?

Det är bara trångsynt om du utesluter nya sätt att spela in allt från scratch. Ljudbibliotek skriver inga låtar. Allt handlar om 'konstnärlighet'.

/Multitimbral-synth 76

Postat

Jag utesluter det inte för andra, det låter ju kanon. Det är bara det att jag inte fattar mig på datorer fast jag pysslat med dem längre än de flesta här på forumet. Det är faktiskt väldigt deppigt att det är så. Men va fan...

Postat

Jag börjar nästan misstänka att det är mig då syftar på?

Är jag trångsynth om jag tycker det är mer konstnärligt att spela in alla ljud själv från scratch än att använda färdiga ljudbibliotek? Observera att jag bara tycker det för egen del, alla får ju göra hur de vill, och det gör ju alla med.

Trångsynth - 55

Det spelar ingen roll om man använder ljudbibliotek eller spelar på instrumenten själv. Man får ju fortfarande spela alla toner själv, bara att själva ljudet som används är inspelat av någon annan.

Om jag spelar på min bas eller om jag spelar bas med ljudet från ett ljudbibliotek, så blir det inte ett dugg mindre konstnärligt för att jag använder ljudbiblioteket.

Det konstnärliga finns ju i musiken man skapar - inte i hur det spelas in, eller hur...?

oakleaf (oregistrerad)
Postat

Det konstnärliga finns ju i musiken man skapar - inte i hur det spelas in, eller hur...?

Exakt. Det är lite som att MJ tog in hela Toto på på Thriller. Nu har det blivit lite enklare bara. 🙂

Postat

Hur man spelar in kan ju iofs vara en del av det konstnärliga men att påstå att man inte är musiker bara för att man spelar med mukvarusyntar är ju lögn i helvete.

Men de e inte de Nilsson säger heller!

Postat

Väl skrivet Terror!!! Jag håller med dig helt. Jag försöker ha en väldigt snarlik approach när jag jobbar med musik. Det jag gör som mixare är endast att krydda! Och likt en kock så behövs mindre kryddor ju bättre råvarorna är.

Jag försöker även ha detta tänk när jag lägger trummor åt kunder. Även om jag har möjlighet att göra en miljon tagningar för att få det perfekt. Så försöker jag repa låten tills jag känner att den sitter. Sen brukar jag allt som oftast inte göra mer än tre tagningar per låt där jag försöker sätta hela låten i ett svep. Sen lyssnar jag och klipper ihop det bästa av dessa tre.

Jag tycker att det, precis som du skriver blir en viss energi som ofta går förlorad om man gör för många tagningar. Så jag tycker att det är skönt dels när jag själv är anlitad på som musiker att sätta denna "press" på sig själv. Och har man repat så burkar det inte vara några större problem. Och man har ändå tryggheten att om jag inte sätter första tagningen så kan man göra en till, men försöker alltid sätta det på första. Burkar ge musiker jag proddar denna gräns också, jag brukar säga innan att dom bara har 3 tagningar på sig att sätta det så att det är bäst att dom repar. Sitter det inte på 3 tagningar så får man sätta sig och repa. Framförallt blir det billigare för kunde, dom betalar heller för att jag ska spela in dom än att jag ska lyssna när dom repar.

Och Terror brukar du läsa Joe Gilders blogg på http://homestudiocorner.com , med tanke på "Get it right at the source" tänket?

Postat

Jag har gjort en typ zyntlåt en gång, upptäckte att jag har den kvar som backtrack.

Den heter Visky och Vaselinpolska, och den är mkt äckligare än både Jonny Bode o Meduza tillsammans.

Du får börja med sån här house Nilsson, det här är poppis idag

Postat (redigerat)

Väl skrivet Terror!!! Jag håller med dig helt. Jag försöker ha en väldigt snarlik approach när jag jobbar med musik. Det jag gör som mixare är endast att krydda! Och likt en kock så behövs mindre kryddor ju bättre råvarorna är.

Jag försöker även ha detta tänk när jag lägger trummor åt kunder. Även om jag har möjlighet att göra en miljon tagningar för att få det perfekt. Så försöker jag repa låten tills jag känner att den sitter. Sen brukar jag allt som oftast inte göra mer än tre tagningar per låt där jag försöker sätta hela låten i ett svep. Sen lyssnar jag och klipper ihop det bästa av dessa tre.

Jag tycker att det, precis som du skriver blir en viss energi som ofta går förlorad om man gör för många tagningar. Så jag tycker att det är skönt dels när jag själv är anlitad på som musiker att sätta denna "press" på sig själv. Och har man repat så burkar det inte vara några större problem. Och man har ändå tryggheten att om jag inte sätter första tagningen så kan man göra en till, men försöker alltid sätta det på första. Burkar ge musiker jag proddar denna gräns också, jag brukar säga innan att dom bara har 3 tagningar på sig att sätta det så att det är bäst att dom repar. Sitter det inte på 3 tagningar så får man sätta sig och repa. Framförallt blir det billigare för kunde, dom betalar heller för att jag ska spela in dom än att jag ska lyssna när dom repar.

Och Terror brukar du läsa Joe Gilders blogg på http://homestudiocorner.com , med tanke på "Get it right at the source" tänket?

ÄNTLIGEN någon som fattar grejen! Thaaaaaaaaank you! 🙂 Ja exakt. Joe Gilder är ju ett geni! Det var där det började, och det jag såg från Pensados place när han sa det där med köttet och matlagningen. Kul att det är någon som både förstår och håller med mig.. för en gångs skull 😄

Det har blivit ganska många sidospår här i denna tråd. Är det "fusk" eller inte att använda ljudbiblotek eller inte? Det är inte det tråden handlar om.. utan just "get it right at the source". Hur många snålar vid inspelningen för att sedan sitta och svettas i mixen? När man kan lägga ner 80% tid och energi på inspelningen, och bara krydda senare i mixen 🙂 Det är en sån enkel mindset egentligen 🙂

Redigerat av Terror
Postat

Det har blivit ganska många sidospår här i denna tråd. Är det "fusk" eller inte att använda ljudbiblotek eller inte? Det är inte det tråden handlar om.. utan just "get it right at the source".

Att använda samplingbibliotek är ju verkligen "get it right at the source", eftersom det ju är superbra inspelat.

Hur många snålar vid inspelningen för att sedan sitta och svettas i mixen? När man kan lägga ner 80% tid och energi på inspelningen, och bara krydda senare i mixen 🙂 Det är en sån enkel mindset egentligen 🙂

Är det egentligen någon alls som medvetet gör fel eller inte anstränger sig för att göra sitt bästa vid inspelningen - och som räknar med att redigera i timmar efteråt? En stor majoritet gör säkert det bästa de kan vid inspelningen och korrigerar sedan bara det som behöver korrigeras, helt enkelt. Är det kasst inspelat så tar det ju längre tid att redigera än att spela in igen - och det blir ändå inte lika bra efter redigeringen, så det är förhoppningsvis ingen som medvetet gör på det sättet. Varför göra en så stor sak av det egentligen?

Postat

Nu är ju inte elektronisk musik en genre, men jag har upplevt att det finns mer experiment- och utforskningslusta bland de som använder elektroniska instrument, vilket jag värdesätter högre. Jag tycker att elektronisk musik oftare tenderar att bli konstmusik än traditionell musik som är mer av en publikfriare.

Självklart gäller det inte all elektronisk musik.

eller så lyssnar du måhända främst på elektronisk musik? 😮

Postat

Att använda samplingbibliotek är ju verkligen "get it right at the source", eftersom det ju är superbra inspelat.

Är det egentligen någon alls som medvetet gör fel eller inte anstränger sig för att göra sitt bästa vid inspelningen - och som räknar med att redigera i timmar efteråt? En stor majoritet gör säkert det bästa de kan vid inspelningen och korrigerar sedan bara det som behöver korrigeras, helt enkelt. Är det kasst inspelat så tar det ju längre tid att redigera än att spela in igen - och det blir ändå inte lika bra efter redigeringen, så det är förhoppningsvis ingen som medvetet gör på det sättet. Varför göra en så stor sak av det egentligen?

Det är just det tråden handlar om! Hur många som verkligen slarvar. Det är faktiskt många som gör det märker man. Självklart kan ens kunskaper för ett visst instrument vara begränsat, men ändå. Det är det jag menar, många slarvar vid inspelning.. det kan gälla själva framförandet eller förberedelserna såsom mickplacering mm med avsikt av att "rätta till det sen".

Postat

eller så lyssnar du måhända främst på elektronisk musik? 😮

Mjo. Men jag har försökt lyssna på traditionell rock- och popmusik, men jag fascineras ofta över hur tråkig och fantasilös jag upplever den vara.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.