Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag undrar vad som är "standard" att lägga på i effektväg när man spelat in akustisk gitarr? Finns det några sådana linjer som man bör följa?

Eller är det vanligast att man spelar in gitarren rent utan att lägga på nåt?

Tänker främst på stilar som sena Cash, akustiska låtar från Joe Strummers sista skiva osv.

Dvs. att gitarrerna låter som om de spelats in utan att ha efterarbetats så mycket, men det kanske är nån kompressor, EQ, filter eller annat som man lägger på för att få en extra touch?

Annons
Postat

Gör så lite så möjligt om du vill ha naturligt ljud. Lite EQ och en gnutta kompressor om det behövs. Kanske något ambience-reverb. Det beror ju väldigt mycket på vad som finns mer i låten.

Postat

Det enda jag gör är att EQ bort bas (absolut inte för mycket!!!) samt försöka få fram lite plektrumljud och höja diskanten lite för brilliansens skull.

Sen ett snyggt reverb och sen är man hemma.

Om jag komprimerar så snackar vi en väldigt snäll och mjuk sådan som komprimerar runt 3dB.

Det är iaf så jag gör 🙂

Stinkey (oregistrerad)
Postat

Liiite rumsreverb räcker oftast, tycker jag.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.