Jump to content
Annons

Hur viktigt är ljudkortet, egentligen?


okipower (oregistrerad)

Recommended Posts

okipower (oregistrerad)

Tja!

Jag är en enkel amatör som försöker få lite koll på vad som är "need to haves" för en OK hemmastudio och vad jag kan vänta med.

Jag har idag en mac, kör logic och har en midi klav till detta.

Ska köpa studiomonitorer, en gitarr, mikrofon och ljudkort.

Studiomonitorerna blir förmodligen ett par 6"-8", funderar på Yamaha HS8N eller KRK NXT6.

Men, hur viktigt är egentligen ljudkortet? Funderar på att köpa ett begagnat, t.ex. Focusrite 2i2, eller M-audio fast track pro som verkar ligga på 600-800kr.

Om jag köper ett nytt för 2500kr, ger det någon märkbar skillnad för en nybörjare?

Redigerat av okipower
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som nybörjare skulle jag säga att det viktigaste du behöver ha koll på är

1. Finns det drivrutiner till ljudkortet och det OSX du har.

2. Sök sedan på nätet efter kända problem med ljudkortet för att se om det är något, krascher och dylikt.

3. Kontrollera så det har alla funktioner och anslutningar du behöver. (exempelvis pre amp, antal in och ut, fantommatnng och du tänker använda kondensatormikrofon osv.)

EDIT: Kan vara smidigt och ta ett ljudkort som har inbyggd volymkontroll till dina monitoer + hörlursutgång

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Gizmo, men lägger till att jag skulle säga att ljudkortet är en av de viktigaste komponenterna i hela studion, tillsammans med högtalarna.

Muggig utrustning som du ändå tycker låter bra fortsätter förhoppningsvis låta bra genom ett bra ljudkort, men försöker man spela in saker med begränsade kvalitéer genom ett sämre ljudkort kan mycket väl allt som gav ljudet liv & lyster försvinna.

Ett bra exempel är mitt gamla muggiga KORG A5 pedalbord. Det är verkligen inte en bra effekt (bytte till mig den mot ett gammalt nätverkskort. Borde säga allt...), men den har nåt i ljudet som med en smula EQ ofta blir helt fantastiskt. När jag spelar in den via mina Lynx-converters. Innan dess hade jag exempelvis Soundblaster, Ensoniq, och Yamaha-kort (i den ordningen), men det gamla pedalbordet lät alltid fan genom dem, och iom att den delen av ljudet som lät bra aldrig hamnade på hårddisken så kunde jag inte filtrera fram det heller.

Det var nu åratal sen jag använde nåt av de gamla korten, tror det var runt 10 år sen jag köpte mitt första Lynx-kort (ett LynxTWO), men jag fick för några år sen ett Focusrite Saffire från en producent jag känner som städade ur sitt kontor. En snabb koll konstaterade att det var samma visa nu igen, det enda kortet duger till (för mig) är att sända digitalt ut via min video-redigeringsstation. Önskade bara att den senila lådan kunde känna av själv när det är DTS- eller Dolby-signaler, det måste man ställa in manuellt. Till och med datorns inbyggda ljuddel klarar ju det för bövelen...

Link to comment
Dela på andra sajter

okipower (oregistrerad)

Tack för alla svar, nu blev jag lite klokare 🙂

Var och lyssnade på Yamaha H7 på 4Sound och blev förälskad. Och eftersom monitorerna blir så billiga (3700kr) kanske jag slår till på ett nytt Roland Quad Capture.

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite 2i2 borde funka tycker jag om det matchar dina behov.

Jag har ett Focusrite Scarlett 18i8 funkar bra, preamparna har hyfsat rykte, möjligen är förstärkningen något i minsta laget enligt några (antagligen inga problem). Mjukvarumixen är något knölig innan man fattar, men det finns bra tutorials på youtube

Som sagt kolla alltid att drivers finns för ditt OS och är stabila, och att in och utgångar matchar dina behov

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...