Jump to content
Annons

Windows auto-ändrar systemresurserna


Signia

Recommended Posts

Skulle börja jobba, med betalande person på plats. Startade musikdatorn. Loggade in. Men när windows kom upp, och började läsa in dom få rutiner som ligger i startup-en, så dyker information nere till höger upp: 'Hittade ny hårdvara, installerar drivrutin'.

Det visar sig att av nån anledning så har Windows fått för sig att mitt PCIe ljudkort inte är installerat. Det har i princip aldrig skett förut.

Efter drivrutinen är installerad krävs omstart. Men när Windows går igång igen, så verkar det som att PCIe ljudkortet tilldelats systemresurser som delas av andra enheter. Benämns som Code 12 error. Så alla ljudprogram som försöker använda PCIe ljudkortet hänger sig.

Spelar ingen roll vad jag gör nu, så hamnar ljudkortet i samma resurskonflikt - en resurskonflikt som är riktigt svår att hitta med mina kunskaper. Har även bytt PCIe-slot. Systemet har rullat som en ny-oljad gasell i ett halvår ju.

Kan vara IRQ-konflikt, men enligt min erfarenhet brukar det bli BSOD då. Det blir det inte nu. Bara att ljudprogrammet hänger sig, och därefter säger att den inte kan hitta nån ASIO-rutin att ladda.

Windows är ju känt för att "underlätta, genom att hantera saker själv automatiskt". Men såna här gånger blir man lätt förbannad, speciellt med folk på plats och eftersom man inte vet vad som är felet eller hur man kan styra det tillrätta manuellt. Enda hårdkokta tipset man fått är att avaktivera ACPI i hela datorn, men då tappar man typ 30% av alla funktionerna med.

Konkret undrar man vad kan man nu göra åt detta? Är ju inte ens säker på att det blir rätt om man installerar om hela systemet ens. Känns dom att kasta pil på en tavla och hoppas på det bästa. Tänkte i alla fall slänga ut problemet och se vilken respons man får.

(och ja, Mac-fanatikerna får väl öppna en flaska champagne då. Men bara 1 😉)

EDIT: Win7 SP1 64bit.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 2 veckor senare...

Jo, jag kollade det. Ljudkortet delade IRQ plats med två andra enheter. Bytte jag slot på ljudkortet så delade det en annan IRQ plats med två enheter. Gick inte att ge det en unik IRQ, inte ens med IRQ-reservationer i BIOS.

Tyvärr kollar man inte sånt när kortet fungerar, så jag vet inte vilken plats det hade innan, när det snurrade på hur fint som helst. Vet inte om det delade plats med andra enheter eller inte. Problemet tycks ha uppstått först när Windows bestämde sig för att återinstallera mjukvaran.

I vilket fall: Fan flög i mig, så nu gick jag över till Win8 och har beställt annat ljudkort m.m. Provade även 'det gamla' kortet i Win8; samma problem uppstod i 8. Har dragit ut alla andra enheter ur datorn utom C-disken, även bytt SATA-port på C-disken, nollat BIOS osv. Same shit ..

Sånt här gör mig riktigt jävla förbannad. Vill ju inte ha verktyg som tar egna initiativ, kan sluta funka utan förvarning, och ger en typ slumpmässig kontroll att avhjälpa.

Man börjar vara orolig hela tiden liksom ..

Daws.jpg

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Försök tänka tillbaka vad du gjorde dagen innan, som kan ha tvingat fram problemet.

Visst att PC och Windows kan ha IRQ-problem, men är det något jag lärt mig under mina ca. 25 år som PC-tekniker/programmerare, så är det att dessa problem INTE uppstår utan anledning från användare, om det inte beror på hårdvara eller virus, så tre saker gissar jag på: 1. du har gjort något dagen innan (i mjukvara eller hårdvara), eller 2. något har gått sönder vad gäller hårdvaran vid uppstart när du upptäckte felet, eller 3. virus-problem.

Gör en riktig felsökning av hårdvaran!

1. Plocka ut alla kort

2. starta datorn

3. stoppa i kort nr. 1

4. starta datorn

5. stoppa i kort nr. 2

6. starta datorn

osv...

Strunta i att drivrutinerna gnäller om saknade kort, men håll utkik efter IRQ-krockar eller andra felmeddelanden som kan visa på var felet ligger!

Någonstans på vägen vid denna felsökning bör problemet dyka upp, annars är troligtvis problemet moderkort (processor/minne) eller mjukvara.

(Och, ja, då tar jag en flaska champagne då, mest för att fira många nya härliga år med Mac Pro, dess underbara OS, samt inga Windows-relaterade problem 🙂 )

[Edit: tillägg]... eller, faktiskt inga problem ALLS 🙂

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Happ, så nu har du varit programmerare och PC tekniker i 25 år med?! Otrolig massa jobberfarenheter av olika slag som du säger dig ha haft i så väldans många år .. du måste va otroooligt gammal vid det här laget 😛

Att ta ut och testa sådär, är förstås det första man gör - även fast man vet att det inte funkar riktigt så. Windows ACPI ställer in systemresurserna automatiskt och ganska godtyckligt vid varje uppstart. Samma hårdvarukonfiguration kan lätt få olika resurstilldelningar vid varje uppstart. ACPI kan i vissa fall t.o.m. åsidosätta IRQ-reservation i BIOS.

Och drivrutiner är ingen bra idé att skippa vid sån testning, för enheter tilldelas andra resursprioriteringar (IRQ och minnesadresser) när dom körs via drivrutin än utan drivrutin. Funkar det utan drivare, så är risken uppenbar att det inte funkar med drivare sen.

Det är en blandning av att Microsofts vilja att bibehålla skalbarheten och flexibiliteten men ändå göra systemet så automatiskt som möjligt som ligger bakom det. Macar sköter sina hårdvarufördelningar likt plug & play, med sina skyddade memory blocks och integrerade debuggers, vilket gör mac-systemet väldigt begränsat och olämpligt för avancerade skalbara konfigurationer, men enklare att använda som enskild workstation - så länge dom funkar. Börjar nåt strula är dom nästan värre än Windows att felsöka.

Det mystiska med det här är att det inte går att få till på nåt sätt överhuvudtaget, trots att jag nollat allt i hela systemet och verifierat att kortet funkar i en annan PC. Sjukt, är vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...