Jump to content
Annons

Placera lyssningen i nya lokalen

Recommended Posts

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Hej!

Flyttar till en ny lokal i ett studiokomplex fram över och undrar lite hur man ska placera lyssningen i ett av rummen. (Se bild)

502x560x300cm

Höjden kommer nog vara lägre eftersom det ska upp ett innertak med akustikplattor. Skulle gissa att dom bygger ca 15-20cm. Om det nu har någon betydelse i detta skede. Har placerat en lyssning på bilden för att man ska få lite perpesktiv. Det jag funderar mest på är om man ska ha fönstren vid sidan av lyssningen som på bilden, eller sitta mot fönstren osv osv..

Det sak ju givetvis bli akustikbehandlat.

Så vad tror ni är bäst?

Mvh V

Annons
Postat

man brukar vilja placera lyssningen mot kortvägg så det ser väl bra ut

iofs är ju ditt rum ganska kvadratiskt

det enda som kan spela roll i övrigt är ju om du behöver rikta dig mot nåt annat rum eller inte rent visuellt - som ett fönster till ett inspelningsrum

Postat

Som exemplet ser ut så får du nog "early reflections" från höger monitor via fönstrets glas, men inte alls samma sak från den vänstra o den väggen.

Varför inte ställa grejerna mot fönsterväggen?

Postat (redigerat)

Som Nilsson nämner så har du eventuellt fönsterproblemet, men det lär ändå inte vara ett problem då du ändå lär behöva behandla mot bl.a. "early reflections.

Å andra sidan, som demonproducenten skriver, så brukar man vilja sitta mot kortvägg om möjligt, dock så skiljer sig måtten inte så mycket kort-/lång-vägg.

Personligen hade jag lagt fokus på att få de fönsterfria väggarna till vänster och höger om "sweet spot", och placerat utrustningen mot fönsterväggen, som Nilsson skriver, för att få sidorna så lika som möjligt för en balanserad ljudbild att utgå ifrån, och sedan behandla rummet/akustiken utifrån det.

Redigerat av DMM
Postat

Då rummet är hyfsat kubiskt kan ett alternativ vara att placera sig mot vänstra hörnet (sett från nuvarande position. Då får man lite symmetri i den främre delen av lyssningen.

Du förlorar lite yta i främre hörnet men det skulle kunna användas för att t.ex. bygga en rejäl basfälla.

Postat

Kan också lägga till att i ett kubiskt rum om man placerar i hörn så brukar det betyda att man förskjuter sig från de linjer där man har första axiella moden (bredd-längd).

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Kan också lägga till att i ett kubiskt rum om man placerar i hörn så brukar det betyda att man förskjuter sig från de linjer där man har första axiella moden (bredd-längd).

Tack för tipsen alla!

Intressant, men är det inte svårare att få ihop teorin och verkligheten om man placerar lyssningen i hörnet när man gör mätningar?

Mvh V

Postat

Intressant, men är det inte svårare att få ihop teorin och verkligheten om man placerar lyssningen i hörnet när man gör mätningar?

Inte egentligen, men det blir så klart en lite annan situation.

(Skulle behöva rita upp för att förklara men jag gör ett försök ändå. )

Om du t.ex. ändå hamnar nära (en halvmeter eller så) mitten på längd eller bredd med lyssningen så blir det ingen större skillnad mot att placera traditionellt.

Och ofta får man råd som utgår från att man placerar mot kortsida i ett mindre rum.

Men om du ändå ska mäta, plus om du dessutom har flyttbara bredbandsabsorbenter, så tycker jag absolut du skall mäta upp och testa båda situationerna. Precis som man testar olika högtalar och lyssningspositioner.

• 4 månader senare...
sp0ven (oregistrerad)
Postat

Hej igen!

Har börjat mäta mitt rum nu och skulle vilja ha hjälp med att annalysera. Har gjort denna resan en gång förut på detta forumet och fick mycket hjälp då och vet att det finns mycket kunnigt folk.

Rummet ser ut såhär efter bygget av inneväggar osv.

L 5,63

B 4,96

H 2,8

Jag utgick med lyssningen mellan fönstren. Finns en bild tidigare i tråden (den visar en annan placering).

Jag använder:

Adam a7

Saffire 6 USB

Behringer ECM 8000

RoomEQwizard V5

Här är en zipfil med impuls 24bit mdat och skärmdump:

https://dl.dropboxus...8/mätningar.zip

Har funderingar på att köpa Svanås V6 och v4 för dom låga registren.

Har byggt helmholtz förut men tänker att det är bättre med ställbara helmholtz som svanå har...

Väldigt tacksam för all eventuell hjälp och tankar på detta projektet.

MVH Viktor

Postat

Jag utgick med lyssningen mellan fönstren. Finns en bild tidigare i tråden (den visar en annan placering).

Man brukar ha dämpning bakom högtalarna. Kommer denna dämpning att täcka en del av fönstren?

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Man brukar ha dämpning bakom högtalarna. Kommer denna dämpning att täcka en del av fönstren?

Enventuellt transparent diffusorer från Svanå för att fortfarande få ljusinsläpp.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Såhär menar jag med lyssningen. Lite mer mått på denna ritningen.

post-13085-0-41314100-1391768785_thumb.png

sp0ven (oregistrerad)
Postat

sitt hellre med fejan mot högerväggen (kortvägg)

Tänkte att det nästan är kvadratiskt så det spelar inte så stor roll. Eller?

Postat

Tänkte att det nästan är kvadratiskt så det spelar inte så stor roll. Eller?

inte så stor - skillnaden är ju liten

men tillsammans med fönsterproblemet är väl valet ganska enkelt tycker jag

sp0ven (oregistrerad)
Postat

inte så stor - skillnaden är ju liten

men tillsammans med fönsterproblemet är väl valet ganska enkelt tycker jag

Okej, vad/vilket är själva fönsterproblemet?

Postat

eller?

jag tycker ljus är trevligt iaf

Om man inte vill sitta och titta ut utan välja höger eller vänster, kan det vara värt att fundera på hur solen rör sig och lyser in under dagen, med tanke på reflektioner i skärm etc.

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Ingen som skulle vilja analysera min mätdata 🙂???

Har jämfört min praktiska mätning med teorin och jag tycker det stämmer. Men det vore nice om någon med mer erfarenhet skulle vilja kolla. Ett par tangentala moder jag funderar på hur jag ska lösa..

Mvh V

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Är det någon som testat kvartsvågsabsorbenter byggda av gjutrör?

Verkar ju vara ett billigt och enkelt alternativ.

/V

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Ska man ta hänsyn till innertaket i rummet när man räknar ut rumsmoderna?

Ett vanligt tunt innertak av vita kvadrater som man hittar i vilket kontorslandskap som helst. Kan tänka mig att det påverkar i dom högre frekvenserna men borde inte göra så stor skillnad i dom lägre eller??

sp0ven (oregistrerad)
Postat

Du matar in lokalens stumma nettomått i modkalkylatorn. Vanliga undertaksplattors inverkan är försumbar under 100 Hz.

Ok, tack!!!

sp0ven (oregistrerad)
Postat

post-13085-0-16195700-1392736767_thumb.jpg

Här kommer en mätning. Det börjar hända lite. Har labbat runt lite med kvartvågsrör.

Tyvärr så blir dom väldigt snäva.

Hur kan jag göra för att få en bredare sweetspot?

Impulsfil

feb 18 14_04_05.wav

sp0ven (oregistrerad)
Postat

post-13085-0-06701800-1392737829_thumb.jpg

Svep i tomt rum för att jämföra

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.