Jump to content
Annons

Varför köpa en hårdvaru-synt?


KAFFEåAFFE

Recommended Posts

Hallå!

Jag är nyfiken på varför man skulle vilja köpa en hårdvaru-synt istället för att använda sig av mjukvara?

Anledningen varför jag frågar är till stor del för att jag vill bli övertygad; jag är sugen på en hardvaru-synt, för de verkar otroligt kul att sitta och leka med, men det motiverar inte riktigt priset. Finns det faktiska fördelar med hårdvara? Kan de göra någonting som inte mjukvara kan?

Det känns som att moderna mjukvaru-syntar är så otroligt mycket mer mångsidiga, modulerbara och tillgängliga än vad hårdvaru-varianter är så jag vill veta varför människor spenderar otaliga tusen kronor på något så begränsat?

EDIT: Glömde specificera, jag riktar främst in mig på produktion, inte framträdanden etc. Så jag undrar om fördelarna finns inom produktion eller om syntar främst är till för att "spela på" så att säga.

Redigerat av KAFFEåAFFE
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Nostalgi?

Annars är det mest för att ha att spela på live - eller för att ha ett klaviatur i studion och för att kunna spela utan att dra igång datorn, eller att kunna få ljud utan latency medan man spelar in midi (latency går ju inte att undvika om man har ljudet från ett VSTi medan man spelar in).

Nya syntar är ofta en dator med i princip samma mjukvara som lika gärna hade kunnat läggas i ett plugin-instrument istället. Om det är en väldigt komplex synt, så belastar den inte datorns CPU för ljudgenereringen, som motsvarande VSTi hade gjort.

Handlar det om äldre analoga syntar, så är det lite annorlunda, eftersom de hade filter som i vissa lägen kan vara väldigt svåra att emulera i mjukvara och oscillatorer som inte är exakt likadana hela tiden, utan kan variera en del även om man har samma inställningar - och det finns också de som tycker att ljudet överlag är bättre i de analoga syntarna, än i de VSTi som finns där man har samplat de gamla bestarna... Om man sedan verkligen hör den skillnaden i en mix, är kanske en annan fråga, men det kan vara något som ändå är viktigt för musikerns egen känsla när han spelar på synten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver anledningarna som nämnts skulle jag säga att gränssnittet är ett plus för hårdvarusynthar. Dels för det trevliga att ha alla parametrar framför sig när man rattar ljud och dels för att gränssnittet ibland är en del av hur vissa synthar används. Ta TB-303 som exempel. Sequencern och att "spela" på filtret är en så viktig del av soundet att den inte gör sig särskilt bra som mjukvara. Visst går det delvis att lösa med controllers och någon vst-variant, men hårdvaran har här helt klart fördelar.

Sedan är priset inte så farligt på hårdvara. Andrahandsvärdet är ofta så bra att det mest är en fråga om att man binder upp kapital (om du köper begagnat till att börja med), åtminstone på analoga grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med ovan^^

o hårdvarusyntar har överlag större variation. Deras oscillatorer och filter m.m. är fysiska, har olika elektroniska/elektriska komponenter.

Hårdvarusyntar har ett mer utpräglat sound. I datorer låter mjukvarusyntar betydligt mer lika, dom baseras i huvudsak på samma kodtänk.

För att göra en mjukvarusynt med personligt sound, typ Waldorf Largo, så utgår man ofta från samma grund som alla andra mjukvarusyntar och sen modifierar man grunden med hårdkodade processer som ligger under motorhuven. Man imiterar soundet manuellt liksom. I hårdvarusyntar kommer ofta soundet av sig själv, genom de kombinationer av elektroniska detaljer som använts.

Roland är känt för att låta ganska slickt, förutsägbart och lite platt, men även där finns variationer. Dom har använt sig av olika D/A omvandlare i olika apparater. I deras JV/JD-serie användes olika D/A omvandlare för flera apparater. Främst JD-990 är känd för att låta förbannat bra, bättre än sina tidigare- och senare syskon i JV/JD-serien mycket, pga att en lyckad kombination av D/A-omvandlare och syntes använts.

Sen är hårdvara hårdvara. Där kan du använda dig av hårdvarukontroller som Rolands TimeTrip Pad eller D-Beam, eller Clavias förträffliga pitchbend. Det blir lättare att låta sig inspireras till att skapa ett sound baserat på hur man spelar synten, snarare än hur ljuden låter i sig själv.

Ibland hör man folk säga att man får en annan känsla för synten, större vördnad för både apparaten och det jobb man gör i den, just för att det är en påtaglig sak, som väger mycket, t.o.m. avger värme, verkar ha en personlighet osv. I datorn blir det mer wishy washy, lite som hur man använder text-editorn liksom. Man "slänger ihop" patchar, tar bort, gör misstag, slänger ut, backar inte upp .. det blir ingen vördnad och rigiditet i hanteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hårdavarusyntar har bra presets. I mjukvarusyntar är det blandat med bra och mediokra. Nu finns det säkert vsi med enbart bra presets men de allra flesta är det blandat. Självklart ska man oavsett skapa egna. Men är man ganska ny så är det så klart bättre att redan ha enbart bra presets att ugå ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Köp en synt där nästan alla parametrar finns som en egen knapp, finns inte det brukar man få gräva i menyer eller konstiga knappkombinationer, inte så ball då kan man hellre köra VSTi.

Tänk på att du måste spela in din hårdvarusynt på ett ljudspår så det blir mer meck än med en VSTi ur det perspektivet.

Så för varje syntljud så behöver du spela igenom låten för att lira in den på ett ljudspår.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om man ändå ska ha ett klaviatur så är marginal kostnaden inte så stor. Men om man inte spelar så är det nog nästan alltid bättre med 19 tums modul i det långa loppet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja de festa midiklaviaturerna är inte så roliga att spela på. Man får gå högre i pris om man vill ha någon som är bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan se ännu ett perspektiv genom att jämföra, mellan synten i mjukvaruform och hårdvaruform.

T.ex. Waldorf Blofeld (6100kr) finns utan klav (3400kr) och även som mjukvara (Largo, 1650kr). (Skillnaden mellan Largo och Blofeld är väldigt liten).

Roland JP-8000 finns med klav, utan klav, och även avbildad som mjukvara (Superwave Ultimate/Extreme HD).

Oberheim finns, Korg med, och Arturia har flera seriösa imitationer av hårdvarusyntar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Älskade Yamaha DX7 och AKAIs samplers (förutom dessa jäkla disketter), men det var då det 🙂

Rack-syntharna (rackmodulerna) har blivit färre, vilket är lite trist. Men som allt annat så lär dom som försvunnit komma tillbaka och kosta massor.

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...