Jump to content
Annons

vilken gitarrförstärkare för ska/punk


Terror

Recommended Posts

Min poäng är att du undrar över vilka stärkare du ev. skall använda. Då kan det ju vara bra att veta om du ens har möjligheten att använda en riktig stärk+ låda. Eftersom jag vet att du spelar in hemma och då kan det ju vara lite problematiskt att fläska ex. en Marshall rigg på fullt blås. Nu har du ju bestämt dig för Kempern så din fråga borde istället varit vilken Profil i Kempern ska du använda. Bara så menade jag....

Aaah, du kanske missuppfattade lite. Jag undrar vilken stärkare folk rekommenderar för SKA/punk, så att jag vet vad jag ska söka efter när jag letar profiler (du söker efter förstärkarnamn eller kabinettnamn). Självklart letar jag efter profiler 🙂 Men eftersom det inte är så många på forumet som äger en Kemper (bara jag och Die hard?) så trodde jag det var lättare att fråga efter förstärkare istället för "vilken profil ska jag ha för SKA?" 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ska det va ska så ska det va en skaförstärkare som skallrar! ( förlåt 😊 )

Nä men prova dig fram mellan olika fender & marshallprofiler. Klassiska förstärkare.

Ja jag får nog testa det! 🙂

SKA är inte det som typ reagee(eller hur fan nu det stavas?)

Jo typ, som "snabb reggae". Fast det stavas ju "räägii" *måste också uttalas i gullig falsettröst*

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

kul att du får möjlighet att spela in ska ju 🙂

Som några andra redan har sagt så tror även jag att en Fender (Super-Sonic alt Twin-Reverb på clean kanal) skulle sitta fint 🙂

Ska är f ö jävligt ball musik att lira 🥰 Trångt på scen med en hel blås-sektion, organist och sådär men riktigt kul vart det 🙂

Tips på skön ska-musik att lyssna in sig på är;

TicTox, Madness, Chickenpox, the Skalatones och USCB Allstars.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att jag har problem med min attityd, men det är inget som har påverkat detta "jobb". Jag tvingar ingen att spela in med mig, de har kommit till mig. Allihop.

vill du att dom kommer tillbaka?
(ville skriva "the end of the world", men vet att du har problem med engelskan)

je ne sais quoi
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nej då, han går ibland under namnet Le Démon.

et il mange trolls pour le petit déjeuner. 😛 Huruvida det är 100% korrekt vete fan. Kan ingen franska och google translate är ju inte den bästa. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

när det gäller punkSka så behöver kanske inte ljudet vara helt rent.

http://www.youtube.com/watch?v=1X4q-PWieSk

Nu vet jag inte hur bandet låter eller vill låta, men det var några förslag på sound du kan ratta fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror den bästa stärkar-profilen är den som passar låten bäst. Därav svårt att säga du ska ha den här eller den här. Kötta på en 5101 på fullt blås, gör det till något nytt typ blast-metal-doom-ska. Inte för att vi har sån jävla variation på stärkare 5101, 6505, 2303. Men det går att få ut en mängd olika ljud ur dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ops, där sket det sig för dig.. det här är en artist som jag redan har spelat in. Alltså en nöjd kund, som kommer tillbaka.

nej - för mig vare skiter det sig eller spelar nån roll öht

det är ju dig dom anlitar

fördelen för dig är ju då att du vet hur dom låter och vad dom använder

Link to comment
Dela på andra sajter

Skamusiken var väl föregångaren till reggien, o det måste ha varit för skitlänge sen, typ innan det fanns mastervolym på stärkarna? En profil som låter som en gammal Twin Reverb utan mastervolym, men på full volym kanske är drömljudet.

Sluta skriv DEM så fel jämt.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Till demonen. När de spelade in med mig förut använde vi också min kemper. Men då var det mer ren punk, jag skruvade då till ett skönt ljud med en mesa-top och en mars 1960-låda. Nu på deras kommande platta så vill dem luta mer åt ska-hållet. Därav frågeställningen.

Vad tycker du själv? Har du någon stärkare att rekommendera?

Luren vill inte citera btw.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du själv? Har du någon stärkare att rekommendera?

verkligen skitsvårt att säga

vad vill dom ha för sound?

vad för gitarr kommer användas?

det är ju sånt som spelar minst lika stor roll

men rent generellt brukar man lättare kunna få olika ljud ur en mesa än tex en marshall

fender super twin reverb tycker jag personligen har ett fenomenalt rent ljud

gizmozis tips om ac30 tror jag också är väl värt att testa

men är inte grejen med kemper att man profilerar ett färdigt ljud?

hur stora möjligheter har man att få ett rent ljud ur en distad profil?

så tips om förstärkare/topp är inte detsamma som tips om rätt profil - eller har jag fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

verkligen skitsvårt att säga

vad vill dom ha för sound?

vad för gitarr kommer användas?

det är ju sånt som spelar minst lika stor roll

men rent generellt brukar man lättare kunna få olika ljud ur en mesa än tex en marshall

fender super twin reverb tycker jag personligen har ett fenomenalt rent ljud

gizmozis tips om ac30 tror jag också är väl värt att testa

men är inte grejen med kemper att man profilerar ett färdigt ljud?

hur stora möjligheter har man att få ett rent ljud ur en distad profil?

så tips om förstärkare/topp är inte detsamma som tips om rätt profil - eller har jag fel?

typ: Goldfinger – Superman

Gitarr vet jag inte riktigt än. Antar någon form av epiphone halvakustisk. Det var det som användes senast.

Alltså, vrider du ner disten på en "metalprofil" så blir den ju "crunchig" eller "grunchig", visst, blir ju inte cleant.. men det finns ju cleana profiler också. Det är bra med tips om topp och låda, för då vet jag vilken typ av profil jag ska leta efter 🙂 Men tack för tipset min gode herre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...