Niklas J Blixt Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 Jag gör sällan gratisjobb nuförtiden, om det inte är något jag verkligen gillar och det inte finns någon budget. Mitt arbetsflöde är en trestegsprocess och brukar se ut som följer: 1. En första mix/master görs som sedan skickas ut till en bandmedlem som får ansvar att samla in samtliga åsiker för att sedan skicka tillbaka feedback för en andra mix. 2. En andra mix ändras efter önskemål, så långt det går, och skickas tillbaka för ytterligare feedback. 3. En tredje och sista (ofta slutmix) görs och skickas ut och motsvarar förhoppningsvis bandets förväntningar. Om så inte är fallet beror det ofta på att man inte nöjd med "något annat", rent inspelningsmässigt eller hur låten är arrad/framförd. När denna typ av situation uppstår får man ta beslut om vad som är rimligt att göra: skita i det och gå vidare, eller helt enkelt spela in på nytt. Jag skriver aldrig några avtal med mina kunder, utan strävar alltid efter tydlighet och kommunikation från början. Det har fungerat hittils. mvh Jon Jag jobbar väldigt snarlikt både när det gäller inspelning av trummor och mixning, i alla fall när det är betaljobb. Jag gör klart för kunden redan från början att vi gör max tre versioner utan extra kostnad och hittills har det fungerat bra. Har upplevt att kunderna brukar vara bättre på att lämna tydlig feedback på vad dom önskar att förändra. Vilket ofta leder till att vi sällan behöver göra en tredje version. Som gånger vi behöver göra det så är det ofta mycket små detaljer som behöver justeras. Det är precis som du säger oftast någonting annat kunden inte är nöjd med om man inte hittat rätt sound efter tre versioner. Jag brukar alltid vara tydlig mot kund att det är viktigt dom är nöjda med sina inspelade spår innan dom skickas till mig för mixning, det är då kunden får bäst resultat efter att jag mixat då jag inte kan trolla med dåliga tagningar. Sen sköter jag i möjligaste mån förhandlingar om pris och övriga överenskommelser via mail efter som att det då finns skriftligt vad vi kommit överens om. Jag fick det rådet av Musikerförbundet en gång när jag skulle förhandla gage inför ett danbandsgig att man helst skulle skriva kontrakt, men annars var det bättre med epost än inget skriftligt alls i fall det skulle bli tvist. Även om muntliga avtal är bindande i sverige men det är svårt att styrka dom om det skulle bli tvist efter som att det då står ord mot ord.
Jon Rinneby Postat 17 september 2013 Postat 17 september 2013 (redigerat) Inget skriftligt whatsoever, inga email, inga specifikationer, ingenting? Allt muntligt? (Har jag svårt att tro.) Mail såklart och muntliga konversationer - bara att jag inte väljer att kalla det"avtal", låter så formellt. /Jon Redigerat 17 september 2013 av Yllet
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.