Mats Stålbröst Postat 13 september 2013 Postat 13 september 2013 Nästa år drar Nordens folkhögskola igång en utbildning för låtskrivare. Här hittar du mer info: http://www.biskopsarno.se/latskrivarutbildning
Guitar Nilsson Postat 13 september 2013 Postat 13 september 2013 Ställer mig tveksam till att det går att lära sig att skriva låtar? Låtarna måste komma från ingenstans, inte ur färdiga malla i böcker eller dataprogram. Så jag kommer inte att söka den utbildningen. Bäst låtar skrifvas i hemsk ångest, gjerna efter en månads hårt supande i samband med sklismässor osv.
JJRockford Postat 13 september 2013 Postat 13 september 2013 Ställer mig tveksam till att det går att lära sig att skriva låtar? Låtarna måste komma från ingenstans, inte ur färdiga malla i böcker eller dataprogram. Så jag kommer inte att söka den utbildningen. Bäst låtar skrifvas i hemsk ångest, gjerna efter en månads hårt supande i samband med sklismässor osv. Det beror sig väl på hur utbildningen är upplagd? För mig låter det där som samma resonemang som att man skulle vara en mindre begåvad och mer begränsad musiker bara för att man råkar kunna musikteori och noter.
Guitar Nilsson Postat 13 september 2013 Postat 13 september 2013 Det beror sig väl på hur utbildningen är upplagd? För mig låter det där som samma resonemang som att man skulle vara en mindre begåvad och mer begränsad musiker bara för att man råkar kunna musikteori och noter. Det har du säkert rätt i. Samtidigt är det ju så att många av världens skickligaste musiker/låtskrivare inte vet ett skit om teori, knappt vad de enklaste gitarrackorden heter.
JJRockford Postat 13 september 2013 Postat 13 september 2013 Det har du säkert rätt i. Samtidigt är det ju så att många av världens skickligaste musiker/låtskrivare inte vet ett skit om teori, knappt vad de enklaste gitarrackorden heter. Absolut, i musikbranschen (jämfört med t ex idrotten...) kan man ju i många fall komma långt på enbart talang 🙂
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.