Jump to content
Annons

warsawa

Recommended Posts

När jag använder VSTi:s i cubase sx 2.2 så är där alltid en delay från när jag trycker ner tangenten tills ljudet spelas upp, jag har hittat nått som heter "delay compensation" men det hjälpte inte att fibbla med det, någon som kan hjälpa en nybörjare lite 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
När jag använder VSTi:s i cubase sx 2.2 så är där alltid en delay från när jag trycker ner tangenten tills ljudet spelas upp, jag har hittat nått som heter "delay compensation" men det hjälpte inte att fibbla med det, någon som kan hjälpa en nybörjare lite 🙂

Är det Windows du kör?

Kolla isåfall upp om ditt ljudkort stöder nåt som heter ASIO; det är en speciell drivrutin som kortar ner latencyn (som Winsucks skapar..) avsevärt.

Annars får du leva med det...

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag använder VSTi:s i cubase sx 2.2 så är där alltid en delay från när jag trycker ner tangenten tills ljudet spelas upp, jag har hittat nått som heter "delay compensation" men det hjälpte inte att fibbla med det, någon som kan hjälpa en nybörjare lite 🙂

Du har hittat fenomenet som heter Latency.

Sänker du Latency för mycket så blir det för tufft för datorn och ljudkortet att hantera - och då får du en massa klick och sprak i ljudet - och om du ökar för mycket, så känns det irriterande segt exempelvis när man spelar live på VSTi.

Om datorn ska spela upp mycket samtidigt, så tvingas man gå upp på en längre Latency för att det ska fungera. Man får hitta en fungerande kompromiss, helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok :rolleyes:..

Prova Asio4all .. Jag kan inte garantera att det funkar, så använd på egen risk. (Själv kör jag kX-drivrutinerna till min gamla SB Audigy-kort, men det rutinerna verkar inte funka med Extigy...)

http://www.asio4all.com/

Värt ett försök kanske iaf? Gör en backup på allt du äger och har först bara 😄

/Daniel

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker 14-16ms latency e lagom. Va säger ni? Då e det aldrig nåt tjaffs me nånting lverhuvudtaget... piis out

Jag spelar ofta med latency under 10 för snabba midigrejer, sen sänker jag till kanske 50 ms vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Latencysnack är kul. Vilken latency har MIDI? Har hört en siffra i ms nån gång men minns inte. Grejjen är, som jag minns det, att med en buffer på 256 så blir det snabbare än om man skickar det som en midisignal till en synth.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, tjae, jag vet inte, men jag märker skillnad mellan Midi Out (hårdvarusynthar) och intern Midi, d.v.s. mjukvarusynthar; och detta när jag ligger runt 10-20 ms.. (får sänka till 20 ms ibland, om arrangemanget är cpu-krävande). Jag märker dock inte skillnad när jag klinkar lite sådär för att experimentera; däremot så ser jag när jag väl har spelat in ett MIDI-spår att jag undermedvetet har realtime justerat latencyn så att noterna hamnar något före. Jävligt irriterande. Detta uppstår aldrig när jag kör med en hårdvarusynth..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...