Jump to content
Annons

Gitarr plug-ins


Gäst

Recommended Posts

Är det som jag misstänker att gitarrpluggarna som finns i Cubase-artist är mest skräp, eller är det jag som inte kan med grejerna. Jag kör gitarren direkt genom en Zoom R8 till Cubase. Möjligheten finns ju att micka upp gitarrförstärkaren och använda mig av min Zoom 505 effectprocessor för att få bra ljud, om det nu vore bättre Jag får i alla fall inte till det med dessa pluggar. Finns det någon med annan erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Tja, Meshuggah använde de på senaste plattan så visst går det att få det bättre. Saken är den för att det ska låta bättre med ampsims så får man EQ:a skiten ur ampsims. Själv har jag övergivit ampsims.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Jag försöker så gott jag kan att EQ:a "skiten" men det blir inte bra i alla fall. Det beror väl på att jag är ganska grön i den här branschen antar jag. Tänkte pröva att lina förstärkaren och zoomprocessorn, eftersom jag inte har någon mick. Är väl för närvarande lite less på datorer. Det jävlas mest hela tiden tycker jag. Det är väl musik som jag vill hålla på med egentligen, inte datorpill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Är det distade guror du försöker få till? Det brukar vara lättare med rena ljud. Oavsett så kolla in denna video för vägledning:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta det här rätt, men om du tycker att du kan få bra ljud med en Zoom 505, så borde det inte vara några problem att få till bra ljud med ampsims 🙂

Nu vet jag visserligen inte vad du har för ljudideal. Men för hårdrock finns t ex den alldeles gratis Juicy77 från BTE Audio som är en emulation på en Soldano-preamp. Själv använder jag den gärna ihop med TS Secret, en Tubescreamer-emulation. Då kan man göra precis som i den analoga världen, koppla TS->J77, och sen balansera volymen på TS:n mot gain:en på J77:an, tills man får rätt bett i tonen.

Simulanalogs GuitarSuite är en ganska gammal plugg som också är gratis och fortfarande låter bra. Här har man valt att simulera en Marshall JCM900 och en Fender Twinreverb, plus några fx-pedaler. Gränssnittet ser inte så kul ut, men det låter alldeles utmärkt. http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Ska tilläggas att jag faktiskt aldrig provat Steinbergs egna ampsims.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Meshuggah använde de på senaste plattan så visst går det att få det bättre. Saken är den för att det ska låta bättre med ampsims så får man EQ:a skiten ur ampsims. Själv har jag övergivit ampsims.

Det har du väl inte? Eller är du också en av dem som tror att en Kemper är full av förstärkare..? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jäpp det bor en massa förstärkare i min kemper 😉 "you know" eller andra uttryck på engelska så låter jag som Terror. :rolleyes:

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, Meshuggah använde de på senaste plattan så visst går det att få det bättre. Saken är den för att det ska låta bättre med ampsims så får man EQ:a skiten ur ampsims. Själv har jag övergivit ampsims.

Du köpte en Kemper. Problem solved ;D

Jäpp det bor en massa förstärkare i min kemper 😉 "you know" eller andra uttryck på engelska så låter jag som Terror. :rolleyes:

HAH! busted 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo det är sant att DAW ampsims är sämre. Lite snabbt slänga in grej för att det är så många som använder det. Försökte med cabimpulser också men inte fan fick jag till något vettigt ljud med Cubases amps. Lät bara skit och plastigt ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dä var värst, tack för alla svaren. Nu är det ju inte hårdrock på långa vägar som jag spelar. Det blir mest bluesinfluerat. Musikalist så ligger det väl nära Gary Moore men också gamla Fleetwoodmack, Eric Clapton osv... Jo JJ Rockford det lät alldeles utmärkt, alldeles förbannat bra, skulle jag vilja säga, från den där sajten simulanal guitarsuiten. Det är väl nästan på pricken vad jag var ute efter. I alla fall en del av ljuden. Något sådant hittar man ju inte i Cubase i alla fall. Om jag har fattat det rätt så kan man alltså importera de här pluggarna in i Cubase. Tack för tipset i alla fall. Tack också Die Hard för videotipset. Ska kolla in detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...