Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Finns det nÄgon vettig pianoplugg som faktiskt lÄter som ett piano och som inte kostar en förmögenhet?

Vad anvÀnder ni?

Annons
Postat

Ivory. Kostar iofs typ 1500-2500 men det ju ingen förmögenhet. Annars har du Native Instruments Upright Piano för typ 99 euro.

Det finns givetvis en miljard olika pianos och flyglar dÀrute i olika prisklasser men dÀr har du tvÄ förslag iallafall.

Postat

".. som verkligen lĂ„ter piano" Ă€r trots allt en ganska subjektiv uppfattning. Även verkliga pianon lĂ„ter vĂ€ldigt olika. Vissa lĂ„ter vĂ€ldigt akustiskt, andra lĂ„ter vĂ€ldigt poppigt. Kanske blir rĂ„den bĂ€ttre om du beskriver vad du behöver anvĂ€nda pianot till mest 🙂

Postat (redigerat)

Om jag var du sÄ skulle jag lyssna pÄ vad Tunnan och Moroten sÀger. Efter Dalai Lama Àr det vÀl profeternas profeter. SÄ kolla med Dalai Lama först bara, tror han kör Alicias Keys frÄn NI. LÄter ocksÄ bra, men kanske inte Àr sÄ "versitalt".

Edit: +1 pÄ Addictive ocksÄ!

Redigerat av LaBrea
Postat

".. som verkligen lĂ„ter piano" Ă€r trots allt en ganska subjektiv uppfattning. Även verkliga pianon lĂ„ter vĂ€ldigt olika. Vissa lĂ„ter vĂ€ldigt akustiskt, andra lĂ„ter vĂ€ldigt poppigt. Kanske blir rĂ„den bĂ€ttre om du beskriver vad du behöver anvĂ€nda pianot till mest 🙂

Jo du har rÀtt. Det jag Àr ute efter Àr ett piano som inte lÄter sÄ artificiellt som sÄ mÄnga av gratispluggarna gör.

Ett helt vanligt piano. Effekter kan man lĂ€gga pĂ„ efterĂ„t. 🙂

Tack för alla svaren! Ska nu leta efter demoversioner och testa. 🙂

Postat

NÄgra förslag pÄ flyglar:

Art Vista Malmsjö Grand, mörkt, hÄrt, mystiskt, sitter vÀldigt bra i mixar och ger en mörk varm vacker dunkel stÀmning.

Sampletekk PMI Estonia, (samma som NI Steinway D) neutral Steinwayflygel, nÄgot scoopad i övre mellanregistret men överlag vÀldigt tydlig.

EWQL pianos flyglar Àr ofta ljusa, rika o smaskiga, lÄter vÀldigt "live", men kan ibland kÀnnas "lÄngt borta" i rummet och aningen basfattiga.

Bardstown Audio - Bosendorfer imperial grand. Ljus flygel med öppen genomslagskraft i all musik. Inspelningen av pianot inte super, gammal inspelning, och dynamiken Àr lite sisÄdÀr, har lite problem med överslag pÄ enskilda filer. Men mycket klart tydligt piano.

Sampletekk White Grand, glassig ljus steinwayflygel, Àr kÀnd för att "funka direkt i mixen utan skruvande" utan att lÄta för vÀstkust.

NIs flyglar tycker jag Àr allmÀnt konstiga i ljudet.

.. och pÄ uprÀtta pianon:

Sampletekk The Rain Piano, uprÀtt piano med tydlig karaktÀr. NÀra inspelat, ett av dom bÀttre uprÀtta pianon dÀr ute enligt mig.

Native instruments Upright Piano. Ganska dovt, med lite konstig panorering. Ganska varm, snÀll o pappig i ljudet precis som Native instruments ofta Àr.

XLN - Upright Piano. Slickt stÄende piano, lite simmigt ljud men vÀl nyanserat. Stora möjligheter att skruva ljudet i interfacet.

Imperfekt samples Braunschweig Upright piano. Mörkt, stort, mustig piano som Àr inspelat sÄ det kÀnns som man sitter inuti pianot. Har lite problem med knÀppljud vid höga velocities.

Alla ovan Àr ligger inom tusen spÀnn, utom EWQL pianos. Vissa kommer som virtuellt instrument, medan andra krÀver sampleplayer.

(att jag skriver mest, betyder inte ja vet bĂ€st 😉)

• 2 veckor senare...
Postat

Purity tycker jag Ă€r rĂ€tt bra 🙂

Den var ju riktigt kul! Lite fjompiga ljud emellanÄt men vÀldigt anvÀndbar nÀr man hittar rÀtt.

Tack!

Postat

EastWest Pianos kör jag med om det ska vara akustiskt piano.

För elpianon av olika slag, kör jag i första hand med Scarbee's bibliotek (som numera finns med i NI Komplete).

Har Komplete 8 - HÀr ingÄr bl a

VIENNA CONCERT GRAND, BERLIN CONCERT GRAND, NEW YORK CONCERT GRAND, UPRIGHT PIANO, SCARBEE CLAVINET/PIANET, SCARBEE MARK I Rhodes, SCARBEE A-200

Wurlitzer.

Hur stÄr sig dessa i konkurensen?

• 2 veckor senare...
Postat

Har Komplete 8 - HÀr ingÄr bl a

VIENNA CONCERT GRAND, BERLIN CONCERT GRAND, NEW YORK CONCERT GRAND, UPRIGHT PIANO, SCARBEE CLAVINET/PIANET, SCARBEE MARK I Rhodes, SCARBEE A-200

Wurlitzer.

Hur stÄr sig dessa i konkurensen?

NÄgon input hÀr?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.