1927 Postat 10 september 2013 Postat 10 september 2013 Finns det någon vettig pianoplugg som faktiskt låter som ett piano och som inte kostar en förmögenhet? Vad använder ni?
basshole Postat 10 september 2013 Postat 10 september 2013 Ivory. Kostar iofs typ 1500-2500 men det ju ingen förmögenhet. Annars har du Native Instruments Upright Piano för typ 99 euro. Det finns givetvis en miljard olika pianos och flyglar därute i olika prisklasser men där har du två förslag iallafall.
hellfog Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 Själv har jag PianoTeq och Xln Audio Addictive Keys. A keys är grymt bra tycker jag.Addictive Keys
JohnRick Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 Håller också med om Addictive Keys. Låter jävligt bra och är väldigt editerbart. Min andra favorit är Galaxy Vintage D för Kontakt: http://www.galaxy-instruments.com/vintage-d.html
Ludwig Koz Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 http://www.imperfectsamples.com/website/samples/whitebabygrand/whitebabygrand_complete.php
Signia Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 ".. som verkligen låter piano" är trots allt en ganska subjektiv uppfattning. Även verkliga pianon låter väldigt olika. Vissa låter väldigt akustiskt, andra låter väldigt poppigt. Kanske blir råden bättre om du beskriver vad du behöver använda pianot till mest 🙂
Claes Holmerup Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 EastWest Pianos kör jag med om det ska vara akustiskt piano. För elpianon av olika slag, kör jag i första hand med Scarbee's bibliotek (som numera finns med i NI Komplete).
LaBrea Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 (redigerat) Om jag var du så skulle jag lyssna på vad Tunnan och Moroten säger. Efter Dalai Lama är det väl profeternas profeter. Så kolla med Dalai Lama först bara, tror han kör Alicias Keys från NI. Låter också bra, men kanske inte är så "versitalt". Edit: +1 på Addictive också! Redigerat 11 september 2013 av LaBrea
CHAE Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 Har använt mig av ArtVista Grand Piano både länge och väl 🙂 Vänligen, CHAE
Beatarce Postat 11 september 2013 Postat 11 september 2013 Rekomenderar starkt pluggen "TruePianos". Ett brett och proffsigt pianoljud som passar till allt! 🙂 :) Kolla gärna ut min musik! ---> Beatarce 🙂 🙂
1927 Postat 11 september 2013 Trådstartare Postat 11 september 2013 ".. som verkligen låter piano" är trots allt en ganska subjektiv uppfattning. Även verkliga pianon låter väldigt olika. Vissa låter väldigt akustiskt, andra låter väldigt poppigt. Kanske blir råden bättre om du beskriver vad du behöver använda pianot till mest 🙂 Jo du har rätt. Det jag är ute efter är ett piano som inte låter så artificiellt som så många av gratispluggarna gör. Ett helt vanligt piano. Effekter kan man lägga på efteråt. 🙂 Tack för alla svaren! Ska nu leta efter demoversioner och testa. 🙂
Tunnan och Moroten Postat 12 september 2013 Postat 12 september 2013 Om jag var du så skulle jag lyssna på vad Tunnan och Moroten säger. Efter Dalai Lama är det väl profeternas profeter. Japp stämmer bra.
Signia Postat 12 september 2013 Postat 12 september 2013 Några förslag på flyglar: Art Vista Malmsjö Grand, mörkt, hårt, mystiskt, sitter väldigt bra i mixar och ger en mörk varm vacker dunkel stämning. Sampletekk PMI Estonia, (samma som NI Steinway D) neutral Steinwayflygel, något scoopad i övre mellanregistret men överlag väldigt tydlig. EWQL pianos flyglar är ofta ljusa, rika o smaskiga, låter väldigt "live", men kan ibland kännas "långt borta" i rummet och aningen basfattiga. Bardstown Audio - Bosendorfer imperial grand. Ljus flygel med öppen genomslagskraft i all musik. Inspelningen av pianot inte super, gammal inspelning, och dynamiken är lite sisådär, har lite problem med överslag på enskilda filer. Men mycket klart tydligt piano. Sampletekk White Grand, glassig ljus steinwayflygel, är känd för att "funka direkt i mixen utan skruvande" utan att låta för västkust. NIs flyglar tycker jag är allmänt konstiga i ljudet. .. och på uprätta pianon: Sampletekk The Rain Piano, uprätt piano med tydlig karaktär. Nära inspelat, ett av dom bättre uprätta pianon där ute enligt mig. Native instruments Upright Piano. Ganska dovt, med lite konstig panorering. Ganska varm, snäll o pappig i ljudet precis som Native instruments ofta är. XLN - Upright Piano. Slickt stående piano, lite simmigt ljud men väl nyanserat. Stora möjligheter att skruva ljudet i interfacet. Imperfekt samples Braunschweig Upright piano. Mörkt, stort, mustig piano som är inspelat så det känns som man sitter inuti pianot. Har lite problem med knäppljud vid höga velocities. Alla ovan är ligger inom tusen spänn, utom EWQL pianos. Vissa kommer som virtuellt instrument, medan andra kräver sampleplayer. (att jag skriver mest, betyder inte ja vet bäst 😉)
1927 Postat 24 september 2013 Trådstartare Postat 24 september 2013 Purity tycker jag är rätt bra 🙂 Den var ju riktigt kul! Lite fjompiga ljud emellanåt men väldigt användbar när man hittar rätt. Tack!
D Vibe Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 Jag tipsar som vanligt om Precision Sounds Nordic Upright Piano. http://www.store.precisionsound.net/nordicinfo.php Passa på att ta ner klassikern PSP Pianoverb också, som är helt gratis, och lägg den ovanpå ditt virtuella piano: http://www.kvraudio.com/product/psp_pianoverb_by_pspaudioware/details
laban1 Postat 25 september 2013 Postat 25 september 2013 EastWest Pianos kör jag med om det ska vara akustiskt piano. För elpianon av olika slag, kör jag i första hand med Scarbee's bibliotek (som numera finns med i NI Komplete). Har Komplete 8 - Här ingår bl a VIENNA CONCERT GRAND, BERLIN CONCERT GRAND, NEW YORK CONCERT GRAND, UPRIGHT PIANO, SCARBEE CLAVINET/PIANET, SCARBEE MARK I Rhodes, SCARBEE A-200 Wurlitzer. Hur står sig dessa i konkurensen?
Måsart Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Jag använder oftast Alicia's Keys från Native Instruments, kanonljud under tusenlappen. Lite lätt EQ och ett snyggt reverb och du är hemma.
laban1 Postat 4 oktober 2013 Postat 4 oktober 2013 Har Komplete 8 - Här ingår bl a VIENNA CONCERT GRAND, BERLIN CONCERT GRAND, NEW YORK CONCERT GRAND, UPRIGHT PIANO, SCARBEE CLAVINET/PIANET, SCARBEE MARK I Rhodes, SCARBEE A-200 Wurlitzer. Hur står sig dessa i konkurensen? Någon input här?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.