Jump to content
Annons

Stora trummor i dåligt rum?

Recommended Posts

Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Tjenis!

Jag har inte varit här på ett par år för jag har haft fullt upp med annat i livet.

Men det gläder mig oerhört att se att det är sig likt här och att många av de "gamla rävarna" är kvar som get mig timmar med intressant läsning.

Nu är jag tillbaka eftersom jag börjat spela i ett nytt band. Vi gör våran första EP och som en första inspelning sig bör görs den i våran repa.

Vi är bortskämda med våran replokal, den är relativt stor och rymlig med snedväggar. Jag skulle gissa att den är ca 14x 9m. Dock har den ganska lågt tak och som sagt snedväggar.

Nu när vi spelar in våra trummor så låter det faktiskt riktigt bra om dem. Där emot så blev jag förvånad över hur illa mina rumsmickar låter. Rummet låter trångt och kvävt. Inte alls det där stora soundet som får dina lungor att fyllas med luft känslan.

Nu kommer min fundering, hur gör jag ("på rätt sätt") för att få lite mer luft i lokalen?

Borde man använda difusors? I sådant fall vilken sort osv.

Här finns så mycket bra läsning om absorbenter osv. men jag tror inte att det är det jag eftersöker i detta fallet? Eller?

Hoppas ni förstår min fundering.

Peace! 😎

Annons
Postat

Låter trummorna bra som de gör kanske ett bra rumsreverb löser det bättre än vad riktiga rumsmickar kan göra? Jag använder ett sånt från ett Lexicon mxp1 jag har. Låter bättre än med neumann som rumsmick.

Guitar_star_89 (oregistrerad)
Postat

Nästa gång jag kommer till repan ska jag dra med mig lite ljudfiler från rumsmickarna.

Det jag har just nu är en grovt mixat kitt med oklippta trummor och en totalt okontrollerad ride som kommer in genom golvpukemicken.

Det säger ju endå hur trummorna låter i stort, rumsmickarna har jag ganska långt bak i mixen eftersom att jag inte gillade soundet av dem.

Guitar Nilsson: Slänger du blask på hela kittet eller du gör en buss med utvalda delar?

Output 1-2.mp3

Postat

Om trummorna låter bra så tycker jag att du ska låta det vara så och inte oroa dig så mycket för hur dåligt rummsmickarna låter.

Jag brukar alltid sätta upp minst en rumsmick oavsett hur dåligt jag tror att det kommer låta. Ibland låter det väldigt mycket bättre än förväntat och man kan använda dom för att ge trummorna mera rymd. Låter dom dåligt så kan man alltid komprimera dom hårt och låta dom hjälpa till med lite defintion av trummorna vilket kan vara bra om man har en tjock gitarrvägg man vill bryta igenom. Och då kan man man med fördel lägga till mera rymd med hjälp av mer reverb.

Så mitt råd är att alltid använda rumsmickar oavsett hur dom låter.

Postat

Nästa gång jag kommer till repan ska jag dra med mig lite ljudfiler från rumsmickarna.

Det jag har just nu är en grovt mixat kitt med oklippta trummor och en totalt okontrollerad ride som kommer in genom golvpukemicken.

Det säger ju endå hur trummorna låter i stort, rumsmickarna har jag ganska långt bak i mixen eftersom att jag inte gillade soundet av dem.

Guitar Nilsson: Slänger du blask på hela kittet eller du gör en buss med utvalda delar?

j

Jag mickar bara kaggen o virveln (över och under) samt två lågflygande OH. Jag gör en rumsverbbuss på alla mickarna, men lite svagare av kaggen. Sen lägger jag ev dit ett längre reverb oxå på virveln o oh.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.