Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Min dator:

Fujitsu Siemens P7010, laptop, Intel Pentium M 1,1 GHz, 0,5 GB RAM

Win XP, Sp2

Min IRQ-lista:

ISA 0 System timer

ISA 1 Keyboard

ISA 8 CMOS Clock

ISA 9 MS ACPI-Compliant System

ISA 12 Mouse

ISA 13 Numeric data proc.

ISA 14 Primary IDE Channel

ISA 15 Secondary IDE Channel

PCI 11 OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller

PCI 11 Intel 82852/82855 GM/GME Graphics Controller

I normalkonfiguration har jag många fler saker listade under PCI 11, USB-portar, modem, nätverkskort mm., men dessa har jag tagit bort i min maskinvarukonfiguration för musik.

Mitt ljudkort:

M-Audio FW1814, senaste drivrutinerna per idag.

Musikprogram:

Provat lite olika, samma fel uppstår på samtliga, så felet verkar inte ligga där. ASIO aktiverat (har dock även provat med MME, ingen skillnad).

Mitt PROBLEM:

Att lyssna via ljudkortet går utmärkt. Att spela in ljud fungerar i 0,5-5 minuter (utan störningar). Därefter hänger sig ljudkortet helt. Allt som spelas in är då ett ihållande brum. För att få det att fungera igen måste man avaktivera ljudkortet i musikprogrammet, och sen aktivera det igen, alternativt starta om datorn.

M-Audios support har angett IRQ-konflikt som problem, och deras lösning är att göra om datorn till StandardPC-konfiguration (ta bort ACPI). Jag är dock inte så pigg på detta, då jag läst ett stort antal inlägg på många olika forum på nätet där användarna istället drabbats av obrukbara datorer. Dessutom kommer jag då aldrig att kunna nyttja datorn med samliga anslutningar (i normalkonfiguration), man kan ju inte ha ACPI då och StandardPC i musikkonfigurationen.

Jag har läst många inlägg från användare som hävdar att IRQ-konflikter är ett minne blott under Win XP eftersom ACPI tar hand om problemet. Har också sett att många datorkonfigurationer verkar ha många olika virtuella IRQ-er under ACPI, dvs. PCI 11, PCI 18, PCI 22 osv., och då inte verkar ha några konflikter. Går det att lösa detta på något sätt, helst utan att göra om datorn till en ”StandardPC”…? Förslag, någon?

mvh/Erik

Annons
Postat (redigerat)

Hej!

Standard PC IRQ är 0-15... I APIC mode stöds upp till IRQ-23...

Man måste tex ha en BIOS som stöder APIC för att kunna unyttja det fullt ut i tex ACPI I WinXP eller liknande OS som stöder utökat IRQ dvs 0-23

Jag ser inte ditt ljudkort i listan? Vilken IRQ har du på ditt ljudkort då? 5 eller 7 brukar vara vanligt.

Jag tycker att det problem som du beskriver tyder på felaktig driver eller felaktigt installerad driver.

Visa gärna hela din IRQ lista dvs 0-23...

EDIT...

En annan sak som är viktig är att man måste välja APIC mode i BIOS INNAN installation av tex WinXP , I alla fall med de moderkort som jag haft. Du kan inte ändra detta efter att du installerat OS.

A.D

Redigerat av Albert.D
Postat

Tack för inlägget!

Eftersom datorn är rätt ny (ny modell hösten 2004) så antar jag att moderkortet stöder ACPI fullt ut, men jag är naturligtvis inte säker...

Eftersom det är en laptop, så har jag ett firewire-ljudkort, externt (se första inlägget). Detta var inte inkopplat när jag skrev av IRQ-listan, men det har ju samma IRQ som firewire-ingången, såklart.

Det här ÄR hela IRQ-listan, åtminstone i min musik-konfiguration (maskinvarukonfiguration där jag tagit bort allt jag inte behöver när jag gör musik).

Det är just det här med fler ACPI-nummer som verkar vara grundproblemet. I min normalkonfiguration finns det massor av andra saker (USB, nätverk, modem mm.), men alla har PCI 11 som IRQ. Och jag vet inte varför...? Eller framför allt, hur jag skulle kunna få fram fler nummer?

ACPI valdes vid installation.

Fler idéer?

mvh/Erik

Postat (redigerat)

Får du inte upp någon IRQ konflikt om du kollar under enhetshanteraren ?

Du bör ha en konflikt emellan ditt grafik-kort och Firewire kortet som går via PCI bussen, bägge ligger på samma IRQ 11 enligt din lista.

APIC-mode möjliggör upp till 24 IRQ och ACPI gör att XP inte endast använder en eller ett fåtal IRQ för allt i datorn. För att det ska fungera måste dock APIC-mode vara påslaget i BIOS vid installationen, det går inte att utnyttja APIC-mode om man installerat med detta avslaget i BIOS.

Har man nu lyckats installera ACPI finner man texten "ACPI Uniprocessor PC" under "Dator" i Enhetshanteraren. Står det däremot "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" har inte ACPI-mode aktiverats eller så stöder inte ditt moderkort detta utökade av IRQ kanaler.

Har man stabilitetsproblem, eller problem att få pci-kort att fungera under XP kan det vara värt att kolla hur man har det med APIC-mode och göra en ominstallation med det aktiverat i BIOS (om det går) om så inte är fallet.

Gå in i BIOS och kontrollera att APIC är aktiverat för att utöka dina IRQ.

Du har bara 0-15 IRQ... dvs du har inte aktiverat APIC, om ens ditt moderkort stöder detta.

Funkar inte detta så läs moderkorts manualen, där står detta.

A.D

Redigerat av Albert.D
Postat

Nä, inga IRQ-konflikter rapporteras, MEN:

"Har man nu lyckats installera ACPI finner man texten "ACPI Uniprocessor PC" under "Dator" i Enhetshanteraren. Står det däremot "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" har inte APIC-mode aktiverats eller så stöder inte ditt moderkort detta utökade av IRQ kanaler."

Det står "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" i Enhetshanteraren. Och det kan ju, om du har rätt ställa till problem.

Jag ska kolla om mitt moderkort klarar detta. Återkommer.

Tack så länge! /Erik

Postat

Det är i vissa fall välkänt att vissa ljudkort får problem med vissa firewirekort.

Så är det tex med Motu 828 mk2 för windows XP...

Jag tycker du borde vända dig till Fujitsu Siemens eller framförallt M-audio och

påpeka ditt problem. Låter som en bugg i kommunikationen mellan ljudkortet

och OS/HD. Detta tror jag nog att M-audio är intresserade utav att veta och

kommer nog att ge dig hjälp.

Postat (redigerat)
Nä, inga IRQ-konflikter rapporteras, MEN:

"Har man nu lyckats installera ACPI finner man texten "ACPI Uniprocessor PC" under "Dator" i Enhetshanteraren. Står det däremot "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" har inte APIC-mode aktiverats eller så stöder inte ditt moderkort detta utökade av IRQ kanaler."

Det står "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) PC" i Enhetshanteraren. Och det kan ju, om du har rätt ställa till problem.

Jag ska kolla om mitt moderkort klarar detta. Återkommer.

Tack så länge! /Erik

Hej!

Mycket konstigt att OS inte larmar för en IRQ konflikt.

Det kan faktiskt vara drivrutins problem nu eftersom ditt OS inte larmar för någon IRQ konflikt. För ditt beskrivna problem låter precis som detta.

Men jag tror ganska bestämt att du inte har ACPI aktiverat och därför har du bara 16 IRQ kanaler, dvs 0-15 i din dator.

Datorernas värld äro OUTGRUNDLIGA... 😉

Hoppas det löses till slut.

A.D

Redigerat av Albert.D
Postat

Jag har kontaktat datortillverkaren, för att utröna om moderkortet är APIC-kompatibelt. Spännande att få svar därifrån.

M-Audio är kontaktade i flera omgångar. Lite strulig support, milt sagt, men de kom till slut fram till att de "var säkra på att det berodde på datorn"...

Jag (och fler med mig...) tror dock på att drivisarna kunde vara mer välskrivna. Vem vet, inte jag...

Just nu står mitt hopp till datortillverkaren och moderkortet.

mvh/Erik

Postat (redigerat)

Oj då... blev en stor pryl av det där !

Om ditt moderkort (BIOS) stöder APIC eller inte måste väl stå i din manual ?

A.D

Redigerat av Albert.D
Postat

Hej!

Om ingen annan förklarat det redan: Det är skillnad på APIC och ACPI, trots att förkortningarna är förvillande lika. APIC kan göra så du får fler IRQ'er än de 16 som är standard.

ACPI har att göra med att Windows automatiskt tilldelar IRQ'er och annat. Normalt gör den rätt, men i ditt fall har den nog gjort "fel", eftersom den har placerat din firewire-anslutning på samma IRQ som ditt grafikkort. Och tyckt att det verkar helt OK.

Jag har själv ett M-audio FW1814 och har haft problem med att grafikkortet och fw-kortet legat på samma IRQ. Mitt problem var dock att kortet ibland slutade "vara anslutet" (helt plötsligt så får jag en massa error i Cubase, och m-audios kontrollpanel visar "no m-audio hardware found"). Eftersom detta var på en stationär dator kunde problemet lösas med lite fysiska omflyttningar - jag flyttade fw-kortet till en annan PCI-plats, och bytte plats tills det funkade. Och så har jag för mig att jag disablade det interna ljudkortet.

I vilket fall - du kan ju inte göra riktigt samma sak eftersom du har en bärbar, gissar jag.

Så min gissning är att du får försöka byta från ACPI till Standard PC, vilket jag inte har nån aning om om det är livsfarligt på din PC eller inte, i vilket fall så brukar man väl behöva installera om XP när man gör det (har jag läst nånstans, aldrig provat själv).

En annan sak jag funderade på: Vissa bärbara tillåter ju att man stoppar i ett nytt grafikkort i dem, kanske är din en av dem? Om man gör det, kanske det nya grafikkortet hamnar på en annan IRQ (fast det vet man ju inte i förväg...). Om det skulle göra det, kan du ju disabla ditt gamla grafikkort, och vips så får FW-controllern IRQ 11 för sig själv.

// David

Postat

Hmmm... Det verkar som att ni i stort sett har löst det här nu, va? Så då kanske jag kan gå in och kapa den här tråden en liten stund...?

Mitt bios är inställt på ACPI, trots att det efter vad jag har förstått inte stöds av Win98se... ACPIn verkar dessutom "sno" en hel del IRQn, så att jag inte lyckas få mitt ljudkort på ett eget IRQ. 🙁

Hoppades på att det skulle gå att ställa om bioset till icke-ACPI på nåt sätt utan att installera OS och hela alltet... Testade snabbt häromdan, men det blev en massa konstigt strul, så jag var tvungen att ställa tillbaks det igen...

Nån "datawizard" som har nån koll?

Postat

Hej!

BIOS ...= Basic input output settings...

PIC

Normalt standard mode dvs 0-15.. Max 16st IRQ kanaler...

APIC

Utökat mode dvs stöd för fler IRQ from IRQ-15(16) tom till 23(24)..24st 0-23 IRQ kanaler.

Mig veterligen så finns väl ingen fysisk inställning (val) som heter ACPI i BIOS !?

i alla fall inte vad jag har sett hitills.

Nu är det möjligt att olika moderkortstillverkare namnger dessa på olika sätt.

Jag har 5 datorer... som har föjlade moderkort ASUS, EPOX och MSI varav MSI kortet är helt nytt för i år

Alla mina manualer till dessa moderkort specificerar detta enligt ovan...

En annan sak som är mycket viktig... Kontrollera oxå om Er Bios chip är uppdaterad med senaste uppdateringen.

-------------------------------------------------------------------------------------

ACPI

Hittas i Enhetshanteraren ----> "Den här datorn" "egenskaper" "enhetshanteraren

Och Innebär (precis det som "Diwic" skrivit här tidigare) att Windows bestämmer var enheterna placeras IRQ mässigt oavsett om de krockar eller inte.

BTW: android i ditt ställe... Så skulle jag bränna ned eller flytta all data som jag vill ha kvar till annan HDD. Sedan skulle jag köra... Kommandot...

FORMAT C:\ ... och sedan installera in allt på nytt... och inte fylla med för många enheter så att IRQ kanelerna krockar... Om du nu bara har stöd 0-15 IRQ kanaler.

A.D

Postat
Hmmm... Det verkar som att ni i stort sett har löst det här nu, va? Så då kanske jag kan gå in och kapa den här tråden en liten stund...?

Mitt bios är inställt på ACPI, trots att det efter vad jag har förstått inte stöds av Win98se... ACPIn verkar dessutom "sno" en hel del IRQn, så att jag inte lyckas få mitt ljudkort på ett eget IRQ. 😱

Hoppades på att det skulle gå att ställa om bioset till icke-ACPI på nåt sätt utan att installera OS och hela alltet... Testade snabbt häromdan, men det blev en massa konstigt strul, så jag var tvungen att ställa tillbaks det igen...

Nån "datawizard" som har nån koll?

Om du med "sno IRQ" menar nåt i stil med "PCI-hållare för IRQ-delning" så kan du nog vara ganska lugn...de brukar inte ställa till med något.

Annars vill jag minnas att man kan kryssa av "automatiska inställningar" i win98SE och sätta IRQ'er och dylikt själv. Om jag inte minns fel.

Anyway - har du problem med ljudkortet, eller är du bara ute efter bästa möjliga prestanda?

// David

Postat
BTW: android i ditt ställe... Så skulle jag bränna ned eller flytta all data som jag vill ha kvar till annan HDD. Sedan skulle jag köra... Kommandot...

FORMAT C:\ ... och sedan installera in allt på nytt... och inte fylla med för många enheter så att IRQ kanelerna krockar... Om du nu bara har stöd 0-15 IRQ kanaler.

Mmm... Jo, det känns nog som att "format c:" närmar sig mer och mer... Det känns bara så drygt att installera om allt igen.

Postat
Om du med "sno IRQ" menar nåt i stil med "PCI-hållare för IRQ-delning" så kan du nog vara ganska lugn...de brukar inte ställa till med något.

Annars vill jag minnas att man kan kryssa av "automatiska inställningar" i win98SE och sätta IRQ'er och dylikt själv. Om jag inte minns fel.

Jo, det kan man, fast bara ibland. Har för mig att mitt moderkort har vissa fasta IRQer för vissa PCI-platser, så ljudkortet sitter fast på IRQ5 tillsammans med just en sån där "PCI-hållare för IRQ-delning".

Trodde inte heller att en delning med det skulle göra så mycket, men mitt nya Juli@-kort beter sig lite småmysko och ESI-supporten föreslog att det kanske kunde bero på att kortet inte hade en egen IRQ. Och så tyckte dom att det var lite konstigt att köra win98se i ACPI-mode... 😱 (Fast i det här fallet måste nästan ACPI innebära att det är bioset/mitt Abit-moderkort som bestämmer IRQ-fördelningen, och inte Windows...?)

Men supporten skulle också kolla om dom kunde reproducera mitt problem på en annan dator. Min uppsättning av hård- och mjukvara är ju inte direkt den vanligaste längre...

Men det borde alltså inte kunna bero på IRQ-delningen med "PCI-hållaren" då iallafall...? Bra att kunna utesluta en möjlig orsak...

Postat

Mmm... Jo, det känns nog som att "format c:" närmar sig mer och mer... Det känns bara så drygt att installera om allt igen.

Ett litet Tips...

Om du nu mot förmodan blir tvingad att installera om allt... så gör så här...

Sedan...

När allt är installerat och allt fungerar bra så gör du en Ghost IMAGE (använd norton ghost eller liknade program) på hela HDD spara ner den som fil eller bränn den som en bootbar image på en DVD.

Nästa gång dator eländet vill bråka.. så kan du enkelt och snabbt lägga tillbaka ghost filen du tidigare skapat "då allt fungerade felfritt"...

Jag har Ghostat alla mina Datorers OS HDD, och några gånger har jag använt mig av dem och det tar ca 20-40min (beroende på dator) att få datorn till vad den en gång var, ren och felfri.

Enkelt och genealiskt...

A.D

Postat (redigerat)

tänkte bara dela med mig lite av mina erfarenheter ang. ACPI.

jag har en laptop (compaq EVO n800v) med 1.8 GHz / .5 gig ram mm

köpte för en tid sedan ett ljudkort, terratec phase 26 USB.

Efter den onödigt jobbiga installationen blev jag besviken att höra att ljudet var långt ifrån perfekt. Jag hörde en massa klick och sprak mm som så många andra har rapporterat.

för ett tag sedan hittade jag ett forum med folk som frågade om detta. Det tipsades om att byta till "standard pc".

Eftersom jag inte visste var ACPI var och vad det innebar att byta gick jag helt enkelt in och ställde om till standard pc.

efter omstart fick all hårdvara installeras om och datorn fick startas om 2 ggr till. Sedan dess har datorn inte fungerat riktigt som jag var van vid... bland annat har alla energisparningsfunktioner slutat fungera. När batteriet börjar ta slut stängs datorn av utan förvarning. När man trycker på "powerknappen" på datorn stängs den också av utan förvarning. tidigare avslutade den windows mm innan den stängdes av. Jag har också upplevt att datorn är mindre stabil i allmänhet, samt att den drar mycket mer ström än innan.

jag var dock inte tvungen att installera om windows.

dessa mindre problem kan jag leva med eftersom det löste alla mina problem med ljudkortet. Har aldrig hört ett klick sedan dess... =)

Redigerat av fisken
Postat
efter omstart fick all hårdvara installeras om och datorn fick startas om 2 ggr till. Sedan dess har datorn inte fungerat riktigt som jag var van vid... bland annat har alla energisparningsfunktioner slutat fungera. När batteriet börjar ta slut stängs datorn av utan förvarning. När man trycker på "powerknappen" på datorn stängs den också av utan förvarning. tidigare avslutade den windows mm innan den stängdes av. Jag har också upplevt att datorn är mindre stabil i allmänhet, samt att den drar mycket mer ström än innan.

jag var dock inte tvungen att installera om windows.

Aha... Misstänkte att det kunde gå på det sättet, men jag vågade inte riktigt testa... Men nu vågar jag alltså, tack för det!! 😱

Iallafall som en snabbare nödlösning innan "den stora omformateringen".... 😱

Postat
Aha... Misstänkte att det kunde gå på det sättet, men jag vågade inte riktigt testa... Men nu vågar jag alltså, tack för det!! 😱

Iallafall som en snabbare nödlösning innan "den stora omformateringen".... 😱

Glöm inte säkerhetskopiera innan du sätter igång, förslagsvis med spökning. Det kan kanske också bero på vilket operativsystem du har - hur pass bra det går.

// David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.