mackie Postat 9 mars 2004 Postat 9 mars 2004 Jag önskar få förslag på vilken sorts utrustning som kan passa mig. Jag är nybörjare och vill kunna spela in audio och midi på min iMac G3 400 MHz med 512 mb ram. Kör OS X 10.3.2 och OS 9.2.2. Det jag behöver skaffa är: ljudkort, mic, keyboard Till frågorna som till en början gäller ljudkort: 1. Har tittat på ljudkort och skulle gärna ha ett som jag kan köra både audio och midi på, alltså i med mic och keyboard. Finns det bra sådana? 2. Var sugen på Mbox från digidesign men är fundersam om datorn orkar med det? 3. Har tittat på ett från M-audio som heter MobilePre, tror jag men kan man köra midi på det? 4. Ett annat från M-audio är deras kombinerade ljudkort och klaviatur; M-audio Ozone, någon som testat?
Mac Postat 9 mars 2004 Postat 9 mars 2004 (redigerat) En standardfråga som har lika många svar som frågeställare. Enklaste enkla är ju ett ljudkort typ Echo Mia MIDI (Finns andra också). 2 analoga I/O, MIDI I/O och SPDIF. Extern mickpre in i kortet och micken in i den. Då har du så du kan spela in ett instrument/stämma åt gången men inte möjlighet att hanterbart arbeta med hårdvarueffekter. Din dator är lite i det klenaste laget för att köra tynga mjukvarugrejor på (beror till viss del på hur stora arr du arbetar med iofs och maskinen kan "hottas" till bättre prestanda till viss del). Tar man det ett steg vidare så kan man ju tänka sig en liten mixer med 2 kanaler ut kopplad till två kanaler på ett 4-kanaligt ljudkort. Då har du möjlighet att arbeta med hårdvarueffekter på ett behändigt sätt och du kan ha en fast uppsättning analoga källor kopplade till ingångarna på kortet. En separat mik-pre för sång, bas och övriga mickupptagningar in på en eller två av ljudkortets återstående kanaler. Alternativet är en variant som tex ett ljudkort med en liten mixer/preamp i typ M-Audio OmniI/O (tillbehör till Delta 44 och 66 samt finns en USB variant. ESI, TERRATEC, ST etc är andra tillverkare av liknande). Då har man monitorutgångar, inserter/send/AUX möjligheter för att använda externa effekter, hörlursutgångar, mick-pre, MIDI etc etc. (Inte allt i alla varianterna.) En gyllene mellanväg som i många fall är både lämplig och totalekonomiskt korrekt för en hemma/demo-pulare. Fördelen är att man har en stor del av en mixers möjligheter men i lite bantad version och när sen behov/pengar dyker upp så kopplar man bara på mixern. Från det här finns sen en steglös och ändlös skala upp i pris och kvalitétsklass. Tycker att om du har möjlighet så ta hjälp av en som kan lite mer om det här och sätt er ner och kolla upp vad du behöver göra med det du har och vad nytt du behöver införskaffa. Hoppas du blev lite klokare...? Blev lite svamligt men trots att frågan verkar enkel så är det gansk komplext när man tittar lite närmare på saken. Redigerat 9 mars 2004 av Mac
mackie Postat 10 mars 2004 Trådstartare Postat 10 mars 2004 Tack för svaren. Har eftersom jag ju fortfarande är en nybörjare tänkt mig en lite lugnare start rent ekonomiskt innan man vet om detta verkligen är min grej. Därför tänkte jag testa på ProTools och Cubase demoversioner och har därför tänkt införskaffa en midikeyboard. Min plan är att sedan se vilket behov jag har och därefter skaffa ljudkort, mic osv. 1. För visst funkar det att bara plugga in en usb-ansluten keyboard utan ljudkort? 2. Vad är rimligt att betala för en keyboard? Vad är det viktigaste att tänka på när man köper ett? Vilka funktioner vill man ha? Såg ett på Macoteket för ca 1000 ett M-Audio Keystation 49e är det bra eller missar man några viktiga funktioner som finns på andra lite dyrare? 3. Har ni några tips på bra keyboards? Jag skall väl understryka att jag inte behöver värsta sortens utan ett enkelt att börja med. Tack!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.