Jump to content
Annons

Spela in musik, bygga upp en studio.

Recommended Posts

beifeldtarn (oregistrerad)
Postat

Hej!

Vi är ett gäng med killar som spelat ihop i snart 2 år, och har för tillfället en replokal i en ljudisolerad gillestuga.

Vi har investerat i lite kameror och stativ med mera för att börja bygga upp en studio för lite inspelning, för lite youtube ändamål.

Ingen av oss har någonsin tidigare spelat in på det viset, vi har väl lekt lite i cubase och logic och så men inte mer, så vi känner oss väldigt gröna.

Jag har mejlat flera musikaffärer men får inte ett enda svar som egentligen svarar på våra frågor, det slutar oftast med att dom ber oss åka till butiken och då vi inte har några direkta musikaffärer i närheten så blir det oftast att vi handlar online, om vi inte vet precis vad vi ska ha och verkligen VILL testa grejerna, då åker vi oftast till Jönköping eller Göteborg.

Våran uppsättning består utav:

1 Sångare

2 Gitarrister

Basist

Trummis

Trumsetet ska vara uppmickat och mickarna är inhandlade, han kommer använda sig utav 6-7 mickar.

Det vi har är kameror och mickar till trumsetet men ingenting mer.

Vad behöver vi för att kunna nyttja en fullt fungerande hemmastudio för att lägga upp lite skönt material på youtube och liknande sidor för att visa upp oss och för att kunna prova något nytt med bandet som vi verkligen ser fram emot!

Jag läser om mixerbord, ljudkort, preamps, monitorer, Digitalporta inspelningsdosor.

Vad behöver vi?

Om man tänker sig en studio, det första jag tänker när jag ser en studio är stora mixerbord med mängder av knappar och rattar, dubbla datorskärmar och monitorer uppsatta på väggarna med ett fett ljudkort upphängt på väggen med massor av kablar som hänger.

Vore så otroligt tacksam ifall någon kunde ta sig tid till att hjälpa oss, och besvara våra frågor och ge oss lite klarhet i detta!

Finns säkert mängder med andra trådar som folk har gjort där dom frågar liknande saker, men jag är väl en sopa på att hitta för jag hittar bara om att skapa technomusik och dylikt.

Berätta gärna vad vi behöver, och varför vi behöver det och vad vi ska använda det till!

Vilken prisklass ska man kika på? vill ju inte tömma våra konton eller belåna huset för att få allt att gå ihop, men är väl medvetna om att det kan kosta en slant.

Tacksam för seriösa och hjälpsamma svar! * REALLY APPRECIATED *

/ Simon

Annons
Postat

Varför inte spara pengar, spela in låten/låtarna i en "riktigt studio" för att sedan spela in "musikvideon" i replokalen? Tjänar säkert pengar, tid och energi 🙂 PLUS att ljudkvalitén på låtarna kommer med största sannolikhet vara bra mycket bättre.. då ni påstår att ni är gröna 🙂

Ni kommer ju ändå inte kunna spela "live" och få trummorna att låta bra, när det är massa läckage från gitarrer och bas i samma rum. Micka upp ett trumset och få det att låta kanon (som nybörjare) är inte enkelt. Jag får en känsla av att ni vill komma igång fort och få ut material fortare. Då tycker jag att det vore bättre om ni sparade pengarna och la dem på en bättre inspelning hos någon som har bra utrustning och kunskaper. Just my 2 cents.

beifeldtarn (oregistrerad)
Postat

Varför inte spara pengar, spela in låten/låtarna i en "riktigt studio" för att sedan spela in "musikvideon" i replokalen? Tjänar säkert pengar, tid och energi 🙂 PLUS att ljudkvalitén på låtarna kommer med största sannolikhet vara bra mycket bättre.. då ni påstår att ni är gröna 🙂

Ni kommer ju ändå inte kunna spela "live" och få trummorna att låta bra, när det är massa läckage från gitarrer och bas i samma rum. Micka upp ett trumset och få det att låta kanon (som nybörjare) är inte enkelt. Jag får en känsla av att ni vill komma igång fort och få ut material fortare. Då tycker jag att det vore bättre om ni sparade pengarna och la dem på en bättre inspelning hos någon som har bra utrustning och kunskaper. Just my 2 cents.

Tack för tipset, det har vi också tänkt igenom. Blir antagligen så vi kommer göra i framtiden när det verkligen blir allvar och riktigt seriöst.

Men vi kommer nog ändå ha en liten studio/kombinerad replokal tills dess, men tack! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.