Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Är ute efter ett nytt mixerbord/ljudkort men har fastnat i vinkelvolten....

Jag behöver minst 16 kanaler samtidig inspelning.

Då mitt gamla ljudkort/mixer har gått sönder är jag på jakt efter något nytt,

De jag har fastnat vid är Mackie Onyx 1640i, Presonus Studio live (16 eller 24 kanaler), eller Allen & Heath ZED-R16

Någon som har erfarenhet av något eller några av dessa bord ?

Behöver all hjälp jag kan få ! vet verkligen inte vilket bord jag ska välja....

//Magnus

Annons
Postat

Ingen aning om dom borden, men du kommer billigare undan om du köper ett 8 kanalers ljudkort (ex focusrite scarlet 18i20) med adat ingång samt en 8-kanalers preamp (typ behringer Ada 8000). Pris för detta ligger på ca 6300 på thomann.

Postat

Det skulle ju funka, det jag ser som en fördel med de borden jag prata om är att man kan göra livetagningar i tex replokalen ganska enkelt.

Men jag kanske har hakat upp mig på det där lite för mycket, får fundera på din ide inatt 🙂

Tack för inputen !

//Magnus

Postat

Ljudskruvarpolarna lovordar Presonusborden både till liveljud o studioinspelningar. Vi diskuterade ett 16-kanals sånt jmf med Yamhas motsvarande, enligt polaren fick man mkt mer för pengarna med Presonus, samt att de är enklare att skruva. De har kompressor på varje kanal, det kanske de andra borden oxå har.

Samtidigt minns jag att för några år sen läste jag här i forumet att just Presonusmixrarna krånglade en del. Men polarna jobbar med flera stycken både 16 o 24 kanals Presonus, de har aldrig krånglat på flera år. Svåra val.

Postat

Jag kan tipsa om behringers x32! Har det plus en s16 & 2st p16 & är mycket nöjd. (bygger ut med en s16 & minst 3 p16 till! När plånboken tillåter)

Live trackade ett helt band med det i helgen.

Postat

Tackar för svaren !

Jag "råkade" beställa ett Allen & Heath bord idag....

Får hoppas jag blir nöjd med det 🙂

//Magnus

Vilken modell?

Nyfiken strut - 55

• 4 månader senare...
Postat

Det blev ett Allen & Heath ZED-R16.

Är inne på att köpa samma bord. Har du lust att dela med dig av dina erfarenheter nu när du har haft det ett tag?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.