Jump to content
Annons

Fungerar stråkarna eller ska jag ta bort dem?


Terror

Recommended Posts

Mja, jag gillar ju stråkar.. men frågan är om det verkligen passar in i den här låten jag jobbar på, eller inte.

Jag ställer inte frågan som en mixningsfråga, utan mer arr. Vad tycker ni? (stråkarna kommer i refrängen)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/107586285/Track%205%20kopia.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tycker partiet med stråkarna, pg.a just stråkarna, höjde låten avsevärt. Men jag väntade mig precis att du skulle upp till g# som översta sista ton i andra delen av de partierna (samma som basen).

Redigerat av Ziggy
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Behåll dem de funkar. De gör det mera helt intressant. Svag för stråkar med. Något mera syntljud om inte stråkar även under resten skulle lyfta låten än mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla fina tips! ja det är ju fortfarande en låtskiss, så det krävs lite finpill här och där. Men då vet jag iaf att jag är på rätt spår.

Killwithskill, jag har ingen subb, så har inte märkt det. Tack för att du varnade, får kanske skära den lite runt 30-65hz så det inte blir för mkt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Låter fett med stråkarna. Men min subba spyr till på några ställen. Den där explosionen styr över för mkt i nedre registret!

Har ingen sub men med mina högtalare kändes explosionen verkligen på gränsen

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Fun fact. Låten är inspelad i drop A# på en 6-strängad gitarr med Ernie ball slinky .46 😉

😮 Hur man kan lira på så sladdriga strängar? Inte många toner man kan använda då då intonationen blir totalt åt helvete

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen sub men med mina högtalare kändes explosionen verkligen på gränsen

Jag har highpassat explotionerna och sänkt dem lite 🙂

😮 Hur man kan lira på så sladdriga strängar? Inte många toner man kan använda då då intonationen blir totalt åt helvete

Hah! Magic! 😉 nej men absolut. Intoneringen är XXXXX (oj! hoppsan..) men det funkar faktiskt ändå. Jag gillar när det är lite groovy/svajigt/ostämmt/skitigt. EPn släpps till hösten, du får väl kika in då och se om du mår illa eller inte 😉 SÅ jävla farligt är det faktiskt inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min upplevelse blev att det var tung rock/metal ... ända fram tills stråkarna dök upp. Då växlade man inställning liksom, tänkte "aha, det är power-metal" eller typ symfonisk rock. Andra gången jag lyssnade, så tänkte man "det här är power-metal" ända från första tonen liksom.

Musikaliskt sett funkar dom, men jag tror dom skiftar lyssnarens inställning lite, till vad det är man lyssnar på. En del tyngre rockers ser ner på "smöriga" element som stråkar eller stämsång.

Link to comment
Dela på andra sajter

^^

Fast jag tror terror är ute efter ett "proddat" å slickt sound. Nu är ju stråkarna drivande men får man in goa cleana vocals med stämmor osv så kommer ju refrängen göra låten.

Låter inte powermetal alls i mina öron.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Yes ha dem kvar för tusan! Det lyfte som tusan i refrängen 🙂 För övrigt blir det väll lite tjatigt med samma riff hela tiden, blir ju bättre med sång men hade nog varit gött med någon mer variation.

Jo jag vet, jag BRUKAR göra så. Men jag ville testa något nytt. Insperation från de större (tex Avenged Sevenfold och Metallica) där dem säger att det är ett riff som låten är uppbyggd på. Försökte komma på ett bra riff och bygga låten runt det, vilket jag annars inte brukar göra. Vanligtvis är det 2-5 olika riff.

Min upplevelse blev att det var tung rock/metal ... ända fram tills stråkarna dök upp. Då växlade man inställning liksom, tänkte "aha, det är power-metal" eller typ symfonisk rock. Andra gången jag lyssnade, så tänkte man "det här är power-metal" ända från första tonen liksom.

Musikaliskt sett funkar dom, men jag tror dom skiftar lyssnarens inställning lite, till vad det är man lyssnar på. En del tyngre rockers ser ner på "smöriga" element som stråkar eller stämsång.

Aaah, men det är ju exakt det jag vill! Jag blandar hej-vilt från musikstilar jag tycker om. NU gillar jag iof inte power-metal, men de 2 sångare jag jobbar med har en röst som passar. Detta tänkande kommer från Linkin Park. Chester har sagt i en intervju hur han/dem gillar att göra en skiva där ingen låt är desamma. Liksom "tackla lyssnarna". Jag försöker förminska det till låtarna i sig. Börja hårt i verser och riff, och komma in riktigt melodiöst i refrängerna. It's my thing. Pushing the limits.

^^

Fast jag tror terror är ute efter ett "proddat" å slickt sound. Nu är ju stråkarna drivande men får man in goa cleana vocals med stämmor osv så kommer ju refrängen göra låten.

Låter inte powermetal alls i mina öron.

Exakt. Jag gillar mäktiga produktioner. Jag tog beslutet att det skulle vara mycket stråkar, mycket melodier, mycket effeckter, hög "impact" men också tunga riff.

Nästa skiva (eller EP) vi ska göra blir en klassisk thrash-skiva. 4-5 låtar i standard tuning, 6505+/5150, 200BPM+ och snabb & tight virvel!

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...