Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej,

Jag är nybörjare vad gäller ljudteknik, därav denna fråga.

Jag köpte min en Neumann 49 idag och kopplade in i mitt nya ljudkort (Focusrite Forte, om det spelar någon roll). Jag riggar allt som vanligt och spelar in ett test i Logic Pro X. Vad som dock händer är att det bara hörs på vänstra kanalen.

Som den nybörjare jag är så faller inte det naturligt då jag såklart vill höra stereo, både under tiden jag spelar in (live i hörlurarna), men även i Logic. Självklart går det ju att göra om mono till stereo i Logic på olika vis, men man kommer inte förbi faktum att jag bara hör på vänster sida.

Så alltså: Hur gör jag för att höra i stereo (live) och spela in i stereo*=

* = Sidofråga: Spelar man in sång (för låtar) i mono som man gör om till stereo, vanligtvis? Eller spelar man in i stereo?

STORT TACK på förhand! 🙂

Annons
Die Hard (oregistrerad)
Postat

En mick=mono. Vill man ha stereo så måste man så klart använda två mickar. För sång ska det bara vara mono. Sång är ett monoinstrument. Är kanalen i center? Annars hamnar den så klart till vänster om den är pannad dit. Körer spelar man in mono flera gånger och sen pannar till höger och vänster för stereoeffekt.

Postat

Du har nog spelat in på ett stereospår, där det är meningen att en preamp går till vänster och en till höger. En mickrofon-en monosignal, flera mono mikrofoner på samma källa blir stereo upptagning. Blir också stereo med en källa två mokrofoner och två monospår. Spela in sången med ett monospår

• Gilla 1
Postat

Tack för era svar! Nu förstår jag logiken mycket bättre, något som också löste problemet.

Felet jag gjort: När jag skapade ett nytt track i Logic så valde jag "Input 1+2" istället för "Input 1".

Så enkelt var det. Stort tack för hjälpen, ha en fin helg! 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.