Jump to content
Annons

Shure SM7B som livemick?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Annons

Jag hade en gång en skitgammal stor fyrkantig Echolette mikrofon, dynamisk, men med stort membran, den hade använts till sång, blås mm i Gunnar Hammarlunds orkester som var ett av de kändare dansgängen på 60 eller 70-talet. Kommer ihåg att den hade ett väldigt mustigt ljud på nåt vis, det är så länge sen att då visste jag nog inte alls att det finns både dynamiska o kondingar, små eller stora membran. Den pajade ganska snart, sen försvann den. Men den funkade i alla fall live. Uppbyggnaden var om jag minns rätt så att den såg ut ungf som de moderna stormembranskondingarna. Det vore läckert att få ett liknade sound live. Kanske det funkar med en SM7B om man inte har så mkt ljud i golvmonitorerna? Jag brukar ju köra utan såna, och med hörlurar i stället, då kanske det går bra....?

Link to comment
Dela på andra sajter

Stormembran ska inte påverka rundgången alls, vad som gör skillnad där är hur mycket micken förlitar sig på proxi-effekten samt riktverkan. Ta exempelvis en SM-58. Den förlitar sig fullt och fast på proxieffekten för att låta, och är njure. Den är svår att runda, och Beta 58 är ännu bättre vad gäller sånt. Min lilla Behringer ECM-8000 däremot är en rundtagande mätmick med några millimerers membran. Den kan jag få att runda med hörlurar (tillräckligt nära).

Tidigt i karriären, väldigt långt innan jag ens kunde föreställa mig jag skulle gå över till film, använde jag faktiskt en ADK 51 som modulator till vocoder på scen. Inte ett misstag jag gjorde om igen...

Felet var inte storleken, det var att den hade ett rakt (nåja...) frequensspectra, vilket gav rundgången mycket större utrymme att leka i än en frequensfattig dynamisk mick, och (för sitt pris) grym känslighet i kombination med ett brett upptagningsmönster.

Nu har jag inte testat SM7 som jag kunnat önska, men den är ursprungligen gjord för radio och broadcasting. Där behöver man en mick som är okänslig för vibrationer, omgivande ljud, och reflektioner. Man för en hel del liv av sig i studion, och ingen kan redigera bort de ljuden. Det borde, åtminstone på pappret, göra den till precis lika bra live-mick åsså. Åtminstone på pappret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...