Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nån som testat en SM7B på scen? Den är ju dynamisk, men har ett stort membran. Känslig för rundgång?

En AKG D112 är ju oxå en stormembrans dynamisk mick, o den är ju inte alls känslig för rundgång.

Annons
Postat

Jag hade en gång en skitgammal stor fyrkantig Echolette mikrofon, dynamisk, men med stort membran, den hade använts till sång, blås mm i Gunnar Hammarlunds orkester som var ett av de kändare dansgängen på 60 eller 70-talet. Kommer ihåg att den hade ett väldigt mustigt ljud på nåt vis, det är så länge sen att då visste jag nog inte alls att det finns både dynamiska o kondingar, små eller stora membran. Den pajade ganska snart, sen försvann den. Men den funkade i alla fall live. Uppbyggnaden var om jag minns rätt så att den såg ut ungf som de moderna stormembranskondingarna. Det vore läckert att få ett liknade sound live. Kanske det funkar med en SM7B om man inte har så mkt ljud i golvmonitorerna? Jag brukar ju köra utan såna, och med hörlurar i stället, då kanske det går bra....?

Postat

Stormembran ska inte påverka rundgången alls, vad som gör skillnad där är hur mycket micken förlitar sig på proxi-effekten samt riktverkan. Ta exempelvis en SM-58. Den förlitar sig fullt och fast på proxieffekten för att låta, och är njure. Den är svår att runda, och Beta 58 är ännu bättre vad gäller sånt. Min lilla Behringer ECM-8000 däremot är en rundtagande mätmick med några millimerers membran. Den kan jag få att runda med hörlurar (tillräckligt nära).

Tidigt i karriären, väldigt långt innan jag ens kunde föreställa mig jag skulle gå över till film, använde jag faktiskt en ADK 51 som modulator till vocoder på scen. Inte ett misstag jag gjorde om igen...

Felet var inte storleken, det var att den hade ett rakt (nåja...) frequensspectra, vilket gav rundgången mycket större utrymme att leka i än en frequensfattig dynamisk mick, och (för sitt pris) grym känslighet i kombination med ett brett upptagningsmönster.

Nu har jag inte testat SM7 som jag kunnat önska, men den är ursprungligen gjord för radio och broadcasting. Där behöver man en mick som är okänslig för vibrationer, omgivande ljud, och reflektioner. Man för en hel del liv av sig i studion, och ingen kan redigera bort de ljuden. Det borde, åtminstone på pappret, göra den till precis lika bra live-mick åsså. Åtminstone på pappret.

Postat

@Nilsson: försök få låna hem en SM7:a över någon gig-helg så kan du ju forska vidare och testa själv 🙂

Vänligen,

CHAE

Postat

Den skulle absolut funka som livemick men skilnaden i en stor ljudanläggning jämfört med en sm 58 borde bli obefintlig!

sm 7ans lågbas är knappast en fördel i en stor ljudanläggning!

Postat

Kolla på valfri Fleet foxes-livespelning på tuben så ser ni att självaste Pecknold kör med sm7B som livemick och det funkar kanon. Grymt ljud

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.