evilrocker Postat 4 september 2013 Dela Postat 4 september 2013 Sitter och editerar lite trummor i PT9, har använt mig av elastic audio (både polyphonic och rhythmic och även x-form) och får jäkligt konstiga ljud i rumsmickarna. Är ett par fills jag vill ha lite tajtare. Vad gör man för att lösa detta då? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 4 september 2013 Dela Postat 4 september 2013 (redigerat) Konsensus verkar vara att elastic audio är sämre än t.ex använda beatdetective. Större chans för artifakter med elastic audio t.ex. Och så länge du inte editerar blastbeats med dubbekagge i 200bpm borde editeringen vara relativt emkel med BD. Redigerat 4 september 2013 av crillemannen Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 4 september 2013 Trådstartare Dela Postat 4 september 2013 (redigerat) Nädå bara tvåtakt i 308bpm eller 154 beroende på hur man ser det. 🙂 Men jag fattar inte riktigt BD, man måste ju stretcha efter man editerat va? Redigerat 4 september 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 4 september 2013 Dela Postat 4 september 2013 Nädå bara tvåtakt i 308bpm eller 154 beroende på hur man ser det. 🙂 Men jag fattar inte riktigt BD, man måste ju stretcha efter man editerat va? Nej beat detective jobbar enbart med att klippa och dra utklingningar fram och tillbaka. Samt massor, massor med crossfades. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 4 september 2013 Trådstartare Dela Postat 4 september 2013 Nej beat detective jobbar enbart med att klippa och dra utklingningar fram och tillbaka. Samt massor, massor med crossfades. Lägger den till crossfadesen själv? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Naymari Postat 4 september 2013 Dela Postat 4 september 2013 Lägger den till crossfadesen själv? "Edit smoothing" fyller ut gapen efter den klippt och crossfejdar på antalet ms du angivit den. Så ett tips är att du lägger en pad på 10 ms vid separationen så den inte fejdar i attacken. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 4 september 2013 Trådstartare Dela Postat 4 september 2013 (redigerat) Fan försöker använda BD... och tittar på en tutorial, måste man välja hela låten? jag har ett intro med ett fill jag bara vill fixa... och även fast jag drar sensitivity till 100% så tar den inte med alla slag... whööt. Redigerat 4 september 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 4 september 2013 Dela Postat 4 september 2013 Jag brukar editera mindre delar av en låt, aldrig hela låten på en gång. Säg t.ex att du har vanlig enkel fyrtakt i 16takter sedan ett 16/4 fill som leder över till något annat, då tar fram tills fillet, sedan fillet separat. Det tar ett tag att lära sig men är sedan logiskt och relativt lätt arbetat om det är någorlunda bra spelat 🙂 Förresten skulle inte jag mixar er platta?? Ge mig jobbet så ska jag ha en liten BD kurs med dig haha 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 4 september 2013 Dela Postat 4 september 2013 "Edit smoothing" fyller ut gapen efter den klippt och crossfejdar på antalet ms du angivit den. Så ett tips är att du lägger en pad på 10 ms vid separationen så den inte fejdar i attacken. Exakt, säg att du anger att den skall klippa 5ms innan transienten, då bör du inte ha större fade än 5ms får då kommer du även fade'a transienten vilket inte är bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 4 september 2013 Trådstartare Dela Postat 4 september 2013 Jag brukar editera mindre delar av en låt, aldrig hela låten på en gång. Säg t.ex att du har vanlig enkel fyrtakt i 16takter sedan ett 16/4 fill som leder över till något annat, då tar fram tills fillet, sedan fillet separat. Det tar ett tag att lära sig men är sedan logiskt och relativt lätt arbetat om det är någorlunda bra spelat 🙂 Förresten skulle inte jag mixar er platta?? Ge mig jobbet så ska jag ha en liten BD kurs med dig haha 😄 Haha 😄 kanske hade behövts, lyckades köra BD nu men jag blir tveksam om den är bättre än EA. Jag kan skicka dig lite råmaterial sen så kan du sitta å öva på lite grejer kanske istället. Hehe nä men vi får se, kanske kan bli en låt eller nåt, du får dock inte köra replace på trummorna förutom bastrumman. 😉 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
crillemannen Postat 4 september 2013 Dela Postat 4 september 2013 Haha 😄 kanske hade behövts, lyckades köra BD nu men jag blir tveksam om den är bättre än EA. Jag kan skicka dig lite råmaterial sen så kan du sitta å öva på lite grejer kanske istället. Hehe nä men vi får se, kanske kan bli en låt eller nåt, du får dock inte köra replace på trummorna förutom bastrumman. 😉 BD är bättre, det säger alla vana editerare. Haha öva ja jävlar 😄 Jag är ledig fram till helgen om du vill komma förbi Kinna så kan jag visa dig, gratis ofc 🙂 Nene jag anpassar mig alltid efter kundens önskninar så det är inga problem! Bara kul att göra olika stilar etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Niklas J Blixt Postat 17 september 2013 Dela Postat 17 september 2013 Jag har goda erfarenheter av att editera med elastic audio utan att det blir en massa konstiga ljud i. Det viktiga är att man editerar alla trummspår, ska man editer ett virvelslag som ligger fel måste man även flytta dom andra kanalerna på samma punkt annars kan det bli fel. Sen måste man lägga in en "marker" eller vad jag ska kalla det både före och efter den punkt man egentligen vill flytta annars kommer PT att flytta även dom slagen. Sen beror det helt enkelt på hur mycket man behöver flytta slag, är det väldigt mycket så blir det oftast inte bra enligt min erfarenhet oavsett vilken metod du använder. Då är det bättre att spela om det partiet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 17 september 2013 Trådstartare Dela Postat 17 september 2013 Jag har goda erfarenheter av att editera med elastic audio utan att det blir en massa konstiga ljud i. Det viktiga är att man editerar alla trummspår, ska man editer ett virvelslag som ligger fel måste man även flytta dom andra kanalerna på samma punkt annars kan det bli fel. Sen måste man lägga in en "marker" eller vad jag ska kalla det både före och efter den punkt man egentligen vill flytta annars kommer PT att flytta även dom slagen. Sen beror det helt enkelt på hur mycket man behöver flytta slag, är det väldigt mycket så blir det oftast inte bra enligt min erfarenhet oavsett vilken metod du använder. Då är det bättre att spela om det partiet. Det är ju så jag gör. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Niklas J Blixt Postat 17 september 2013 Dela Postat 17 september 2013 Det är ju så jag gör. Då är det märkligt varför du får artifakter och liknande. Jag har bara upplevt det när det handlar om grova justeringar… Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.