Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hjälp. Kör Cubase VSt/32 och dels sjunger min dator på sista versen,och dels är hårddisken full i den så jag skulle flytta typ allt till en extern usb hårddisk.

Att kopiera hela steinberg mappen var ju enkelt, och sen lägga på nya hårddisken, men all koppling mot wav filerna och mot effekterna tappades bort när jag försöker öppna en låt.

Jag har bara döpt om mappen i datorn ännu, inte raderat den, så allt är inte kört ännu, men hur gör jag lättast nu?

Har även varit lite värdelös och inte lyckats spara wav filerna i mappar till låtarna, utan en del ligger direkt i Cubasemappen osv och jag vågar inte flytta eller röra något.

Snälla, finns det nån som kan hjälpa en idiot?

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Backup project har varit med ett tag och är nog den bästa lösningen. Men tusan vet om det fungerar på så gamla versioner. Men det är bara det som är i projekten. Installerade plugins och sånt kommer inte med i den funktionen (om den finns).

Postat

Jag skulle nog först och främst inte lita på att VST/32 (som är 13 år gammalt vid det här laget...) funkar helt felfritt i Win 7 eller 8, men du har kanske en äldre Windows-version som du kommer att köra med...?

Det är inte säkert att det är så enkelt som att flytta mappar, utan både Cubase och vissa pluggar måste nog installeras från scratch för att funka som de ska.

Kommer inte ihåg hur det var med det gamla VST/32, men i nyare versioner (från SX eller kanske så sent som C4), så finns funktionen Backup Project, som gör att du kan skapa en egen mapp för låten, där enbart de ljudfiler som används, kommer med. Då kan man samla ihop det hela om man har en sådan röra. När man laddar in ett projekt så får man upp en fråga om var filen finns, när den inte hittas, så det kan ta ett tag om allt är utspritt, men det går att lösa.

Med äldre versioner är det tveksamt om det fanns sådant, utan då får man nog leta. 🙁 När du har letat upp alla ljudfiler och sedan sparar projektet, så sparas förstås sökvägarna till ljudfilerna också, så det är bara första gången man laddar in låten som det är jobbigt.

Postat

Hej, tack för svaren!

Det finns något save backup under file menyn, men det händer inget när jag klickar på det 🙁

Och som ni säger så vill den leta om efter alla ljudfiler när jag öppnar från nya hårddisken men den börjar söka igenom C: där jag har kvar det som jag försökte flytta.

Jag kan ju såklart chansa att radera hela den mappen, låta cubase försöka hitta igen rätt filer, och sen manuellt försöka ladda effekterna etc, men man vill ju inte riskera att allt går åt helvete 🙁

Kör windows XP förresten, har funkat bra med detta gamla cubase och min tascam 428.

Postat

Jag satt och läste för skojs skull i Wikipedia om Cubase och råkade då läsa att det kan vara svårt att importera gamla VST-projekt i nyare Cubase. fro m Cubase 4 går det inte alls att göra det.

Http://en.m.wikipedia.org/wiki/Steinberg_Cubase

Bläddra till File Formats.

Det bästa är väl att spara en installation av Vst32 om du köper en nyare version så att du kan slutföra dina projekt där.. eller så får du bounca ner kanalerna som audiofiler och.midifiler.

Postat

Stämmer bra. När jag hittade gamla projekt, så blev jag tvungen att installera gamla SX för att kunna läsa in och spara om. Annars gick det inte att öppna vissa av dem i de nyare versionerna.

Vissa .all från Atari-tiden, behövde jag installera VST/32 för att läsa in och spara om - i samma format, för att sedan öppna i SX och spara om i nya formatet som går att läsa nu.

Ja - jag vet att jag kunde ha sparat Atari-projekten i .mid format med VST/32 och att jag hade sluppit ett onödigt mellansteg om jag hade gjort det, men så långt tänkte jag självklart inte då... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.