Jump to content
Annons

Hegobald det är jag


hegobald

Recommended Posts

Hej alla. Verkar vara god sed att presentar sig och eftersom jag gjort ett par inlägg redan så är det väl bäst att jag också presenterar mig.

Heter egentligen Robban och föddes samma år som Yuri Gagarin blev första människa i rymden. Växte upp med musiken som min 10 äldre storasyster diggade. D.v.s. Monkeys, Tages etc.. Hörde första gången talas om nåt som hette "moog machine" 1972 då Chicory tips låt son of my father låg högt på listorna. Kunde inte släppa tanken på ett musikinstrument som kunde låta som inget annat instrument lät.

Byggde min första synt 1976.. en byggsats från engelska Paia.

Sen har det blivit några syntar och keyboards.

Crumar Orchestrator, Korg MonoPoly, Yamha DX7, Yamaha CX5M (dator som jag fortfarande använder). TX7, RX5, Ensonic Mirage, EMU Drumulator, CX-10, Kurzweil K2000.

Är utbildad teletekniker/radiotekniker och har byggt och modifierat ljudprylar sen mitten av 70-talet. Jag jobbade som ljudtekniker och lärare inom ljudteknik under 80-talet. Under 90-talet har jag dock mest jobbat med IT-frågor och nätverksteknik.

Nu på senare dagar så är det med en slags dejavu-känsla jag ger mig i kast med diverse virtuella mjukvarusyntar.. Gärna utvecklade enlig GNU-principen.

Trots min ålder så är det 3 musikinriktningar jag föredrar. Blues om jag ska spela live. Trance och electronica om jag sitter vid datorn. Och gitarrbaserad rock om jag sitter i studion. Det roligaste jag vet är att klippa klistra och remixa och remastra gammla kända låtar i datorn.

Men alla nya digitala verktyg så är det samma känsla det som den dagen 1972 jag hörde Chicory Tips Son of my father och dess spännande moog machine, men nu vill jag bygga och pyssla med modularsyntar i datorn :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maxmaxmax (oregistrerad)

ja! du är precis den jag letar efter!

får man ställa en fråga angående stiften på ett teleuttag till en telefon modell äldre?

Link to comment
Dela på andra sajter

ja! du är precis den jag letar efter!

får man ställa en fråga angående stiften på ett teleuttag till en telefon modell äldre?

*haha* Jomemenvisst.. Om jag kan svara så.. Vad är det för telefon? Hur gammal är den?

Sen kan du kolla in http://susning.nu/Telefonjack där dom beskriver hur jacken ska kopplas också.

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
*haha* Jomemenvisst.. Om jag kan svara så.. Vad är det för telefon? Hur gammal är den?

Sen kan du kolla in http://susning.nu/Telefonjack där dom beskriver hur jacken ska kopplas också.

aha!

det är en backelithistoria från sent 50-tal, med enbart två stift i jacket. Den vägrar att ge signal när det ringer, och dessutom kopplar den bort alla andra telefoner när den sitter i jacket.

.. och nu förstår jag varför. Tack för hjälpen! 😉 Nu ska jag bara hitta ett kopplingsschema, en lödkolv och lite koppartråd, sen borde saken vara löst.

Välkommen förresten :rolleyes:

Har själv en dx-7a, en pro one och håller på med ett eget litet synthbygge. Än så länge har jag bara lyckats få ihop något som låter som en tandläkarborr 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

aha!

det är en backelithistoria från sent 50-tal, med enbart två stift i jacket. Den vägrar att ge signal när det ringer, och dessutom kopplar den bort alla andra telefoner när den sitter i jacket.

.. och nu förstår jag varför. Tack för hjälpen! 😄 Nu ska jag bara hitta ett kopplingsschema, en lödkolv och lite koppartråd, sen borde saken vara löst.

Välkommen förresten 😏

Har själv en dx-7a, en pro one och håller på med ett eget litet synthbygge. Än så länge har jag bara lyckats få ihop något som låter som en tandläkarborr 😄

Ok.. Bara 2 stift.. Ja då ska dom sitta i nedersta kontakterna.. Alltså i hål 1 och 2 på jacket enligt Susnings schema. Sen så är det bra om du har den i det jack som är längst bort från första jacket så kanske dom andra telefonerna funkar också.. Att den inte ringer kan jag inte svara på direkt men själva ringsspänningen brukar vara på 80 volt.. Alltså den spänning som ska få ringsignalen att ringa.. det brukar funka som så att man har en zenerdiod på 70 volt i serie med själva ringsignalen.. Kan vara så att det var en annan spänning på 50-talet men det tror jag inte. Om den har petmoj (nummerskiva) så ska den funka även i dagens telenät... Har den vev så kan det vara andra spänningar den jobbar med. Men det ligger lite utanför min horisont.. Men Internet har säkert svaret 😄

På tal om läkarborr och ProOne. Min första byggsats.. Paia-synten allstå.. den lät till att börja med som en galen ylande hund.. Innan jag fick ordning på ADSR och filter. Pro one.. Mmm.. Gillar soundet på den. Förövrigt den mest flitigt använda synten som syntgurun Vince Clark flitigt använde under sin Yazoo period. Jag gillar soundet av så väl Pro one som Prophet 5.. Så ska analogsyntar låta ju 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o välkommen.

Önskar att jag var du..kunskapsmässigt då. Själv känner jag mig som underkvalificerad för särskola när det kommer till datorer och musik. Allt bortom en förstärkare och en telekabel är science fiction för mig. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
På tal om läkarborr och ProOne. Min första byggsats.. Paia-synten allstå.. den lät till att börja med som en galen ylande hund.. Innan jag fick ordning på ADSR och filter.

på tal om ylande hundar..

jag försökte laga en liten effektpedal som varit sönder och råkade istället bygga ett slags litet ylmonster. 😏 Den kan dyka från 15 000 hz till 20 på två sekunder för att därefter rusa till helvetet och tillbaka. Världens mest frustrerande instrument

Har du mycket scheman till filter och liknande? Eller känner du till sidor där man kan hitta?

Link to comment
Dela på andra sajter

På tal om läkarborr och ProOne. Min första byggsats.. Paia-synten allstå.. den lät till att börja med som en galen ylande hund.. Innan jag fick ordning på ADSR och filter.

på tal om ylande hundar..

jag försökte laga en liten effektpedal som varit sönder och råkade istället bygga ett slags litet ylmonster. 😄 Den kan dyka från 15 000 hz till 20 på två sekunder för att därefter rusa till helvetet och tillbaka. Världens mest frustrerande instrument

Har du mycket scheman till filter och liknande? Eller känner du till sidor där man kan hitta?

Ju.. Vilket sound på pedalen 😏 Du har på ett lyckat sätt lyckats återskapa en Thermin... Plötsligt återfödd i en effektpedal 😄

Jomenvisst! Ett bra ställe att hitta scheman till en massa vintageljudprylar inklusive Robert moogs legendariska filter hittar du på http://www.freeinfosociety.com/electronics/audio.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o välkommen.

Önskar att jag var du..kunskapsmässigt då. Själv känner jag mig som underkvalificerad för särskola när det kommer till datorer och musik. Allt bortom en förstärkare och en telekabel är science fiction för mig. 😏

Tack för välkomnandet.. Och du jag känner mig ofta stendum också.. Jag har t.ex inte nån aning om vad ackorden jag använder heter och jag kan inte noter bättre än att jag vet att det blir högre ton ju högre upp man skriver dom.. Bara för att ta ett exempel.

Vad jag menar är att vi alla har unika egenskaper och dom vi har får vi vara glada att vi har.. Du gör säkert bättre musik än vad jag gör 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Son of my Father är ruskigt skön 🙁

Välkommen, välkommen! 😄 Kul med lite mer utbildad expertis på forumet!

Tackar tackar!

Ja oja.. Son of my father är lite speciell för mig.. Funderar på att remastra den faktiskt.. Kanske t.om remixa den.. Vi får se.. Om jag gör så lovar jag att presentera resulatet här i forumet. Förresten.. Expertis och expertis... Tänk på att jag har gamla kunskaper 🙂 Det är nya tuffa tider nu. Fast på "min tid" fans det ingen ångra-funktion i alla fall och det var ju alltid lite spännade när man exprimeterade med dom dyra ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen Hegobald! 🙁

Ja men tackar så mycket ödmjuke moderator 😄 Och jag har förövrigt tjuvlyssnat på din musik som faktiskt föll mig på läppen.

Gla påsk förresten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen!

Håkan

Och tackar så mycket! och GLA PÅSK! Dom skuter påsksmällare här utanför så jag tror jag ska smyga mig ut på balkongen med en mick och sampla lite... Så skönt eko då det studsar runt husväggarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
musik (oregistrerad)

Hej Legoland!

F'låt...eehhh...Hegoland....nej....Hugoland....nej....får kolla...Legobald....

...nej det måsta ha vatt....

Hegobald....

Välkommen Hegobold...

HEGOBALD!!

Ett av forumets krångligaste namn, men inte en av de krångligare personerna.

😎

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...