Mr Zorro Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Idag har jag en Soundcraft compact 4 som har två hörlursutgångar. Har funkat bra vid tex sånginspelning. Har egentligen aldrig varit speciellt nöjd med mixerns preamps men köpte den eftersom den hade allt jag behövde då. Min fråga är: Finns det någon liknande mixer med samma funktionalitet, tex två hörlursutgångar?
desvaenger Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Det finns säkert många. Men om du vill koppla in flera lurar i en mixer har du alternativen att antingen använda en Y-splitter eller köpa till en enklare extern hörlursförstärkare. Inget av alternativen kostar speciellt mycket. Så jag hade inte valt mixer efter antalet hörlursuttag utan andra egenskaper och sedan kompletterat vid behov med något av ovan nämnda alternativ.
JJRockford Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Min första DAW-mixer var också Compact 4 och för mig är det obegripligt att det inte gjorts fler mixrar med samma koncept. Den dedikerade inspelningsbussen och de dubbla hörlursuttagen (som kan köras i två lägen, där man i det ena kan balansera mellan den direkta inspelningssignalen och själva bakgrundsmusiken) har jag inte sett någon annanstans tyvärr. Man märker att mixerns routingmöjligheter är ordentligt genomtänkt för att funka ihop med ett ljudkort, och inte som många andra mixers, ihop med (i bästa fall) gamla flerkanaliga bandspelare 🙂 Jag köpte en Mackie-mixer för något år sen, eftersom jag gillade preamparna där, en har faktiskt behållt Compact4:an som monitormixer/hörlursförstärkare. Så det är väl mitt förslag. Köp en dedikerad preamp eller ett mixerbord med bättre preamps, och behåll Compact4:an för själva lyssningen.
hwasser Postat 26 augusti 2013 Postat 26 augusti 2013 Skaffa en sån så är grejen löst: http://www.thomann.de/se/millenium_ha4.htm Låter helt okej, inget fel alls på ljudet faktiskt (fast jag mixar iofs aldrig med hörlurar), har aldrig krånglat och kostade under 200 spänn 😛 Folk som spelar in tycker om att dom har varsin ratt som dom kan vrida på själva också
Mr Zorro Postat 27 augusti 2013 Trådstartare Postat 27 augusti 2013 Många intressanta förslag, tack 🙂 . Men som du säger JJRockford, varför har inget liknande mixerkoncept gjorts? Obegripligt egentligen. Den (compact 4) är idealisk att ha i en liten hemmastudio där man vill spela in sång eller annat instrument.
JJRockford Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 Det enda jag sett som alternativ är en del ljudkort med två hörlursutgångar, t ex Steinberg ur28m. Tänkte köpa ett till min nya studiodator och se hur jag trivs med det. Förhoppningsvis gör det att man kan ersätta två mixers plus en reverbenhet (för att lägga på lite reverb i sångarens monitormix) med endast ljudkortet. Det finns även några andra ljudkort med två hörlursutgångar, men där är det också ganska få.
Zakyath Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 gick in i första bästa elektronikaffär jag såg en dag och skaffade mig en split så man får två ingångar. kostade kanske en tjuga
JJRockford Postat 27 augusti 2013 Postat 27 augusti 2013 gick in i första bästa elektronikaffär jag såg en dag och skaffade mig en split så man får två ingångar. kostade kanske en tjuga Funkar bra att ställa individuella nivåer och monitormixningar till respektive lur via den adaptern också? 🙂
Mr Zorro Postat 28 augusti 2013 Trådstartare Postat 28 augusti 2013 Ja, precis. Man vill ju kunna ställa in en mix för sång och en annan för mig (mixaren). Det är en funktionalitet som inte verkar finnas i andra mindre (billigare) mixerbord tyvärr. @ JJRockford, tror att Steinberg ur28m har för hög latency för mina ändamål. Har inte din Mackie-mixer några liknande möjligheter?
JJRockford Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 Jag vet inte hur det är på nyare Mackie-mixers. Det här är en ganska traditionell 1202-VLZ, skulle nog kunna vara ända från 90-talet. Fick köpa den väldigt billigt och tyckte att det var en ok uppgradering av preamp:arna för de pengarna. Men för att få samma möjligheter till individuell lyssning krävs att man kopplar den till en hörlursförstärkare som har lite fler funktioner än den som länkats till här i artikeln. Själv valde jag en Behringar Amp 800. Vad skulle problemen med latecyn vara för dig med Steinberg-ljudkortet? Så att jag inte missat något när jag planerat mitt inköp 🙂 Den har ju "zero-latency-monitoring" (eller vad det nu kallas) med möjlighet att lägga på effekter från en egen DSP-krets på själva monitorlyssning (utan att dessa följer med inspelningen, om man nu inte gärna vill det).
Mr Zorro Postat 28 augusti 2013 Trådstartare Postat 28 augusti 2013 (redigerat) Enligt denna benchmark placerar sig Steinberg UR28M i nedre halvan. Jag uppfattar det som "mindre bra", speciellt om man kör mycket plugins som jag gör. Men ska du bara köra sånginspelning så räcker det väl förmodligen. http://www.gearslutz...21-post348.html Vidare har den ingen midi vilket jag också behöver. Dessutom har externa ljudkort generellt sett alltid högre latency än interna vad jag vet. Redigerat 28 augusti 2013 av Mr Zorro
JJRockford Postat 28 augusti 2013 Postat 28 augusti 2013 Kör du med plugins vid direktinspelning? Då kan jag förstå att latecyn är ett problem. Själv tyckte jag att det blev för bökigt att hålla på med sånt när jag t ex spelar in gitarr. Så jag har gjort en liten uppkoppling via en DI-box så att jag alltid spelar in en helt ren "DI:ad" signal från gitarr. Sen när jag mixar kan jag lägga på vilken förstärkarplugg jag vill. Men så har jag kopplat DI-boxens "direct link"-utgång till en Vox Tonelab ST. Så kör jag med ett ljud på den som påminner om det jag tänker använda sen i mixen. Så jag hör alltså Voxens ljud när jag spelar in, men spelar bara in själva gitarrsignalen direkt från gitarren. Visst vore det bra om man slapp den extra vägen, men det känns som en bra kompromiss.
Mr Zorro Postat 28 augusti 2013 Trådstartare Postat 28 augusti 2013 (redigerat) @ JJRockford. Jag använder plugins ja, speciellt limiter för att inte signalen ska dista. Tillåter aldrig reverb i lyssningen eftersom jag tror det påverkar sångprestationen (sångaren upplever sin prestation som bättre än vad den egentligen är) 😛 All färgning (typ EQ, kompressor) sker i efterhand. Dock ska tilläggas att jag är extremt känslig för så lite latency som t.o.m 10 ms, jag känner av det 🙂 Din "lösning" verkar krånglig. Men så länge det funkar så... Redigerat 28 augusti 2013 av Mr Zorro
JJRockford Postat 29 augusti 2013 Postat 29 augusti 2013 @ JJRockford. Jag använder plugins ja, speciellt limiter för att inte signalen ska dista. Du får rätta mig om jag har fel nu. Men inte spelar det någon roll för den inspelade signalen om du har på en limiter direkt vid inspelningstillfället eller lägger på den i efterhand? Om signalen verkligen distar så lär det ju absolut senast ske vid AD-omvandlingen, d v s långt innan en mjukvarulimiter kan göra någon nytta. Tillåter aldrig reverb i lyssningen eftersom jag tror det påverkar sångprestationen (sångaren upplever sin prestation som bättre än vad den egentligen är) 😛 Det är säkert olika för olika sångare. De jag jobbat med sjunger bättre och mer inspirerat om det låter bra. Tycker det är ungefär samma som med elgitarr-ljud. Låter det bra som spelar man bättre och mer inspirerat. Att plocka bort det förstärkaren gör med ljudet för att inte inbilla sig att man spelar bättre än man gör (den effekten har ju definitivt en del gitarrer och förstärkare) låter tråkigt. All färgning (typ EQ, kompressor) sker i efterhand. Dock ska tilläggas att jag är extremt känslig för så lite latency som t.o.m 10 ms, jag känner av det 🙂 Det tycker jag också, runt 10 ms verkar vara någon slags övre gräns om man t ex spelar gitarr med en VST-plugg, sen blir det ett märkbart delay från anslag till ljud.
Mr Zorro Postat 29 augusti 2013 Trådstartare Postat 29 augusti 2013 Jag sätter limiterna så att den anger en övre gräns. Mina erfarenheter är att jag räddat tagningar på det sättet. Men det kanske är som du säger, jag är osäker.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.