Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Först av allt måste jag erkänna mig korkad. Jag begriper mig inte på detta forum över huvud taget. Man kommer hit och försöker hitta något ställe att ställa sin fråga eller skriva några ord om något. Klickar på ”Studio Forum” och får upp en massa alternativ varav inget är ens i närheten av vad jag tror jag behöver klicka på. Möjligtvis ”Avdelningar” i så fall. Provar det. Okej, vad händer nu då? Det visar sig finnas endast fyra avdelningar, varav ingen är ens i närheten av att passa. Efter lite klickande fram och tillbaka, kommer inte ens ihåg nu var jag klickade, finner jag en massa trådar som verkar vara de senaste som skrivits. Inom parentes efter varje rubrik finns något som verkar vara den avdelning i vilken tråden skrevs. DÄR hittar jag en som EVENTUELLT kan passa, så jag klickar på den och kommer hit. Men vart 17 hittar jag en lista på ALLA dessa avdelningar? Inte bara de fyra fullständigt irrelevanta avdelningarna som ”Studio Forum → Avdelningar” visar mig…

Som sagt, det är nog bara jag som är korkad, så det får jag väl bjuda på, antar jag.

Till ämnet… och det är inte ens en fråga, så jag får väl skämmas även för detta, antar jag:

Har länge haft en Zoom H4n till mitt förfogande. Brukar använda den för att spela in hos andra eller utomhus eller ibland hemma när jag inte vill ha en massa fläktljud i mina inspelningar, exempelvis om jag spelar in en stilla akustisk gitarr…

Normalt spelar jag in på en antikt gammal Roland VS-2480, om nu någon kommer ihåg dem. De har sina lustiga sidor, men funkar ganska bra, om än inte så intuitivt. Gillar att den spelar in på 16 kanaler samtidigt också, vilket är bra för mig som ibland spelar in trummor hos folk som har sådana. Det brukar gå åt 9 kanaler till det, i regel, vilket utesluter det mesta när det gäller portabla inspelningsburkar.

Men som sagt, ibland tycker jag det är onödigt att släpa med sig en 2480 bara för att spela in två sångstämmor eller en akustisk gitarr eller så, så var jag brukar göra då, är att jag mixar ner det jag har på min 2480, exporterar som WAV och lägger filen på min H4n och använder sedan dess MTR-läge (MultiTRack) för att spela in synkront till WAV-filen.

Då finns ett litet problem. WAV-filen måste vara 16-bit och jag vill helst jobba med 24 bitar hela vägen, eller i alla fall så långt som möjligt. Så jag måste konvertera min 24-bitars WAV från VS-2480 till 16 bitar (vilket i och för sig är väldigt enkelt och snabbt, brukar köra ”sox -S Infil.wav -2 Utfil.wav” i datorn; det är nog snabbaste sättet).

Okej, sedan spela in det jag behöver som sagt, och till sist få tillbaka de nya WAV-filerna i min VS-2480. Den godtar 16-bitarsfiler även i 24-bitarsläget, så jag behöver inte göra ytterligare en konvertering innan jag skickar dem dit.

Nu såg jag att en ny modell, H6 finns sedan en tid tillbaka. Laddade ner dess manual och insåg att den nog kan göra det jag gjorde med H4n, fast med 24 bitars upplösning…!

Så jag köpte en sådan idag… har förresten en H4n till salu nu, någon som är intresserad…? Jaså, inte det? Okej, då går jag bara vidare, om det är okej…

Upptäckte snart till min fasa att H6 inte har något MTR-läge på samma sätt som H4n. Man kan inte bara slänga dit en WAV-fil hur som helst och sedan använda den i en stereokanal i H6. Attans, då sket det sig väl rejält, antar jag. Men skam den som ger sig. Jag hade givetvis ett antal idéer i skallen som jag tänkte att jag kunde prova först, innan jag nästa dag går tillbaka till affären och lämnar tillbaka skiten…

Så vad jag gjorde, var att jag först spelade in en liten snutt med de interna (i och för sig löstag- och utbytbara) mickarna. Kopplade sedan upp H6 mot datorn (Ubuntu 12.04, men det spelar nog ingen större roll), letade efter rätt mapp och fann filen. Kopierade dit den WAV-fil jag egentligen vill ha där, tog bort den korta WAV-fil jag just spelat in och bytte tills sist namn på den långa filen till det som den korta hette innan den togs bort, tror det var något i stil med ”ZOOM0001-LR.WAV”. Detta räckte faktiskt för att lura den! Så nu har jag gjort lite tester med detta och det verkar faktiskt fungera! Nu kan jag spela in 24-bitars WAV-filer synkront med mina VS-2480-spår!

En sak som gladde mig när det gällde H4n var ju att den även fungerar som ”ljudkort” i datorn via USB. Det vara bara att plugga in den och sedan var det bara att börja jobba. Inget behövde installeras över huvud taget. Testade detta även med H6, men det var mindre lyckat. Den är nog än så länge för ny för att ha stöd i Linux-kärnan, kan man kanske anta. Den dök visserligen upp i systemet, men jag fick den inte att fungera. Höll i och för sig inte på så länge eftersom jag inte har något som helst intresse av att det ska fungera. Använder ju inte ens min PC till inspelning. Spelar in allt på VS-2480, mixar och grejar. Det är först efter slutmix som skiten åker över till min PC för en sista puts innan det blir vältaggade (och ibland även välljudande) FLAC-filer av det hela.

Som sagt, detta var ju ingen fråga direkt, så jag kanske inte borde skriva, men det är ju ganska enkelt för rätt person att radera skiten om så önskas. Lycka till med det nu.

Vad jag ville säga var nog bara att H6 gör det jag behövde göra, men man måste ta en och annan omväg om man råkar vilja göra just det jag vill göra. Är säkert helt ensam om det, så jag vet inte riktigt vad jag gör här över huvud taget. Jag kanske bara hamnade fel och hann inte upptäcka det innan jag skrivit färdigt.

Okej, sluttramsat för denna gången.

Annons
Postat (redigerat)

Det är bra att skriva ner o av sig lite funderingar. Det gör jag all the time. Allt behöver inte vara kortfattade specifika frågor om tekniska grejer....

I slutänden brukar de nedskrivna irrblossfunderingarna ge ganska mycket ändå. 😎

EDIT. Sätt pekaren på den lilla rutan "Studio forum"

Då kommer en rad alternativ upp under rutan.

Dra ner pekaren o klicka på avdelningar, då kommer de upp. Man ser bara fyra först, man måste scrolla....

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Lite mer matnyttigt för den portabla studion:

Den (H6) ska enligt nedan funka som ljudinterface i 24 bitar till ipad med 6 samtidiga ljudkällor (vilket borde innebära att det gäller PC/MAC också):

http://www.auriaapp.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=10790

"Yes, I can tell you MOST DEFINITELY that the H6 works. I just received mine within the last 10 days, and I have tested it extensively.

In fact, the Zoom manual actually sells the unit short. It states that the H6 can only act as a 16bit/44.1 khz audio interface in STEREO MODE ONLY. However, I tested this and it is not true. I am able to use ALL 6 input channels individually or collectively on the H6 into Auria, ALL at 24 Bit/96khz."

FYI, I own the original H4 and also the H4n. BOTH units work fine with the iPad, with the CCK and a powered USB hub.

The H6 will work WITHOUT a powered hub. It has a setting that allows the unit to be powered from the 4 AA batteries for iPad use.

Postat

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter kring ljudprylarna. Jag uppskattar det!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.