Jump to content
Annons

Behöver hjälp med akustikbehandling. Kolla bilderna


rockstone

Recommended Posts

Jag har studion i ett betongrum i källaren, det är 4 ggr, 4.10 meter. Och ca 185 till taket. Jag har en matta över precis hela golvet. Har nu tänkt att försöka akustikbehandla rummet eftersom jag ska använda det till mixning. jag har gjort skärmdumpar på 2 bilder från programet REW. och två bilder från när jag har spelat upp och spelat in ett svep i cubase(20 till 20k) och använt frekvensanalyzator. Kan ni hjälpa mig med hur jag skall akusikbehandla? Och i vilka område har jag problem? Jag är helt kass på detta men jag vill ju ha ett bra mixrum. Jag hoppas att jag har gjort rätt när jag har använt REW.

post-15800-0-15310000-1377377113_thumb.png

post-15800-0-33287700-1377377131_thumb.png

post-15800-0-38286500-1377377149_thumb.png

post-15800-0-68624000-1377377166_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

japp har kollat den videon och gjort precis så, däremot så kan jag inte kalibrera ljudkortet för man ska göra en loop i videon beskrivs det, men jag har inte sånna in och utgångar så att det går.

Ok jag ska testa vattenfall och det andra med då. men vad kan man utläsa av det som jag har mätt fram nu?

Nån expert som kan utläsa nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag testade att ställa ungefär samma fråga men inte ett svar hoppas det går bättre för dig. Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

japp har kollat den videon och gjort precis så, däremot så kan jag inte kalibrera ljudkortet för man ska göra en loop i videon beskrivs det, men jag har inte sånna in och utgångar så att det går.

Ok jag ska testa vattenfall och det andra med då. men vad kan man utläsa av det som jag har mätt fram nu?

Nån expert som kan utläsa nåt?

I diskanten kan man inte utläsa så mycket, det är avklingningen som man behöver för att se där, Men det går i alla fall att utläsa att du har en resonans kring 42 hz. Vilket också stämmer mycket bra med "room modes calculator" . Någon form av bas absorbent som jobbar där gör nytta.
Link to comment
Dela på andra sajter

Om du bara tar en kabel från utgången och kopplar direkt i ingången så får du din loop.

Några frågor om REW-mätningen

Hur har du mätt? Med en eller två högtalare, sub eller inte? Vad är det för högtalare och vad är det för mic?

Hur/Var är högtalarna placerade och hur/var är micen placerad?

Jag hajade inte riktigt vilken höjd/bredd/längd rummet hade (4ggr? menar du 4,0 m x 4,1 m?)

När du visar dina kurvor, zooma in så att du har 60-80 dB mellan topp och botten. Det blir lättare att läsa då. Du kan också posta rew-filen ifall någon annan vill kolla ordentligt.

Du kan börja med att titta efter dippar och ringande frekvenser i basregionen.

Ta fram ett Vattenfall som komplement till Frekvenskurvan för det som tidigare nämndes.

Det enda jag kan säga nu är att det ser ganska snällt ut för att vara så otroligt lågt i tak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en bild på mitt ljudkort Edirol ua 25. Jag har ju bara två tele ut som jag har till monitorerna och två ingångar och där använder jag ju den ena till mikrofonen. Jag måste ju ha dessa grejer inkopplade, så det finns ju inte några in och utgångar kvar till att göra loopen.............eller är det jag som inte har förstått rätt?

Jag använder 2 st genelec 8030 monitorer och en tsm sångmick (fantom matad) jag har placerat micken exakt där mina öron är i lyssningspositionen och monitorerna ca 30 cm från väggen, i vad jag tror är rätt höjd.

rummet är 4x4,10 meter.

Skall testa att göra vattenfallet med nu.

Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få i detta ämnet

Redigerat av rockstone
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en bild på mitt ljudkort Edirol ua 25. Jag har ju bara två tele ut som jag har till monitorerna och två ingångar och där använder jag ju den ena till mikrofonen. Jag måste ju ha dessa grejer inkopplade, så det finns ju inte några in och utgångar kvar till att göra loopen.............eller är det jag som inte har förstått rätt?

Det är du .. 😉

Du kör looptesten innan du mäter. Då skapas en kalibreringsfil. Den sparar du bara så används den som grund när du mäter. Så du behöver alltså inte ha det inkopplat samtidigt.

(ibland finns det kalibreringsfil till micken också. Och dom som är noga skickar iväg sin mätmick för kalibrering och kan då få då en sådan fil.)

Jag använder 2 st genelec 8030 monitorer och en tsm sångmick (fantom matad) jag har placerat micken exakt där mina öron är i lyssningspositionen och monitorerna ca 30 cm från väggen, i vad jag tror är rätt höjd.

rummet är 4x4,10 meter.

Toppen, då vet vi hur monitorerna funkar. Det hjälper oss att utvärdera senare.

(tsm har jag ingen koll på så det får vi återkomma till)

Ta gärna ungefärligt mått på där ena högtalaren står (längd/bredd/höjd) och samma med lyssningspositionen.

Gör mätningarna med en högtalare i taget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, Tackar då skall jag kalibrera ljudkortet och mäta högtalar och mick placering.

Jag fattar inte det här med vattenfallet heller(är nog rätt trög) men hur gör man?

jag trycker på vattenfall men rutan är tom, försöker hitta i hjälp avsnittet men det går inget vidare

Link to comment
Dela på andra sajter

Frekvenssvaret är inte dåligt men du har långa decay-tider. Vill du bättra på det behövs feta eller avstämda basfällor.

I REW under Waterfall och Controls sätt Time Range till 1000ms så får vi se.

8030 droppar av -3db vid 55Hz så det du ser under det är förstärkning som rummet hjälper till med.

42-43Hz är pga av det kvadratiska rummet (första axiella moden för båda).

93-94Hz är höjden (första axiella). Det får du nog stå ut med så lågt som det redan är.

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ut vattenfall på 150-1000Hz också.

Försök att ställa in så du har från topp till botten ca 60dB så man ser tydligt på alla vattenfall och även frekvenssvaret.

Ta gärna Impulse från 0-60dB och 0-300ms och lägg ut det med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, ska försöka lägga ut vattenfall och inpulse från 0-60 db ikväll,

Fråga ett, vad är decay tid? är det eko??

Bygga basfällor förstår jag ju hur man gör men avstämda?...........går det att räkna ut exakt hur tjocka jag behöver p.g.a mina decaytider och liknande?

Har ju förstått att dom flesta som akustikbehandlar sina rum bygger massa absorbeter och sätter upp i hörn och efter spegelmetoden, men finns det inte risk att man behandlar för bra? så att man tex behandlar bort för mycket av någonting? tex basen blir bra men diskanten försvinner?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag säger decay menar jag tiden det tar för en viss frekvens att klinga av.

Det finns några trådar om avstämda fällor, man ställer alltså in vilken frekvens de arbetar vid t.ex. Helmholz, perforerat eller panel.

De kan vara lite klurigare (att bygga och stämma) så är man osäker är det så klart mycket lättare att göra porösa.

Nackdelen med porösa är att de får vara så himla tjocka för att nå till de allra lägsta frekvenserna.

Du tänker rätt.

Inte "för bra" men det kan bli väldigt obalanserat.

En sak som är viktig dock: Hur tycker du det låter i rummet nu? Utan att titta på mätningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen, nu har jag lagt ut lite mer bilder, hoppas att du eller nån kan utläsa lite mer av detta, tror att jag fick till nån bild som du ville med 1000 i ms, har lyckats kalibrera kortet och så tog jag en högtalare i taget. däremot har jag nog inte fått till impulsbilden riktigt som du ville, har lite svårt att fatta allt.................Hur som helst, Kan ni utläsa mer av detta eller ska jag göra mer tester?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Du har fått bra svar av Cborg.

Något (inställning ?) verkar dock knas med vattenfallet L/R. Har du mikrofonen rundtagande?

Att det är ett stort membran på micken du mäter med är nog inte så kritiskt vad det gäller basen utan det är vid de högre frekvenserna som ett mindre membran ger något mer kontrollerade riktningsegenskaper.

Eftersom rummet i det närmsta saknar absorption får du en lång efterklangstid och stående vågor dominerar i basen utifrån rumsmåtten. Detta syns även på dina skärmdumpar.

Rummet är fyrkantigt, vilket är både positivt och negativt, beroende vilken på vilket sätt man vill absorbera basen. Nackdelen med ett fyrkantigt rum är att de stående vågorna blir mer påtagliga i amplitud jämfört med ett rektangulärt rum, där problemen istället "sprids ut". Fördelen med ett fyrkantigt rum däremot är att problemen "samlas" på några få ställen, vilket gör det enklare att behandla dessa om man väljer att absorbera basen är med hjälp av avstämda Helmholtz resonatorer som Cborg var inne på. Faktiskt det mest effektiva sättet i den här typen av lokal om du frågar mig.

Det finns färdiga Helmholtzmoduler som bara är att rulla in i rummet och "tuna in". Vad gäller övrigt frekvensområde finns olika alternativ att behandla detta och det är mycket enklare än att få till ett bra svar i basen. Därför brukar man alltid börja i den änden.

// Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag tror inte det finns några olika alternativ att ta upp ljudet med micken på, om du ser symbolen i mitten på micken så ser du hur upptagningen ska va(tror jag).

Jag skulle gjärna vilja bygga ljudabsorberingsgrejorna själv. jag har en hel del virke och sånt,

och så tänkte jag köpa glasull.

Funkar det at bygga själv och få ordning på basfällor m.m.

Och isåfall, hur skall jag bygga dom och övriga grejer(jag måste väll göra dom lagom tjocka )

Jag är mycket tacksam för all hjälp jag får här. Jag klarar absolut inte av detta området själv, men vill gjäna ha ett bra rum att mixa i

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara lite klurigt att zooma rätt, men skalorna är fortfarande inte tillräckligt bra för att läsa ut något.

Ca 60-80 dB från toppen av vattenfallet räcker.

Sen är det nåt klurigt med REW när man ändrar på tiden i vattenfallet. Man kan testa att ändra "window" till 1000 också för att ändra på upplösningen och se om det är lättare.

(du kan också zip:a rew-filen och länka samtidigt)

Vad vi vill göra är att jämföra hur vattenfallet ser ut över de olika frekvenserna. Om det finns några områden som drastiskt skiljer sig från andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...