evilrocker Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 (redigerat) Sitter och fipplar med gitarrljud för plattan, och mycket attack i gitarrerna. Kör 2-3db med cla3 på giarrerna men vill typ i såna här partier få fram ännu mer attack: nån som har tips? Giterren i vänster är en Gibson les paul traditional med SD distortion, gitarr i höger är gibson les paul classic med SD custom, genom Peavey 6505 till en mesa os 4x12 uppmickad med sm57 och md421 på varsin högtalare genom preamp avedis ma5 igenom rosetta till pro tools. Blend ligger på mest 57 och knappt hälften av 57ans volym på md421. https://soundcloud.com/evilrocker/everysteptest Redigerat 24 augusti 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
CHAE Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 “/evilrocker/everysteptest/s-LzJMg” is not a valid SoundCloud URL 🙁 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 augusti 2013 Trådstartare Dela Postat 24 augusti 2013 🙁 funkar nu, jag hade lagt den som private! :S Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 Ett knep som alltid funkar för mig är att skruva ner gain en aning. Att vara generös med presence på stärkaren brukar ge mer edge även åt baskomponenten i attacken, och då blir början av varje anslag mer definierat. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 augusti 2013 Trådstartare Dela Postat 24 augusti 2013 (redigerat) Ett knep som alltid funkar för mig är att skruva ner gain en aning. Att vara generös med presence på stärkaren brukar ge mer edge även åt baskomponenten i attacken, och då blir början av varje anslag mer definierat. Ok men vad gör man nu efter när allt är trackat? cant go back! Lyssna gärna på låten ovan. Redigerat 24 augusti 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 augusti 2013 Trådstartare Dela Postat 24 augusti 2013 Va faaan kom igen crillemannen och demonproducenten, ge mig några kreddiga svar nuuuu Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
vmbr Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 (redigerat) Nu är jag inget proffs, men minska gainen och lägg flera lager. https://soundcloud.com/tobbe_olofsson/demo-harmony Det där är mer än 8 lager gitarrer exempelvis 😛 Hur och med vad mickar du stärkaren? *edit såg att du hade skrivit :E Redigerat 24 augusti 2013 av vmbr Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 augusti 2013 Trådstartare Dela Postat 24 augusti 2013 Nu är jag inget proffs, men minska gainen och lägg flera lager. https://soundcloud.com/tobbe_olofsson/demo-harmony Det där är mer än 8 lager gitarrer exempelvis 😛 Hur och med vad mickar du stärkaren? Giterren i vänster är en Gibson les paul traditional med SD distortion, gitarr i höger är gibson les paul classic med SD custom, genom Peavey 6505 till en mesa os 4x12 uppmickad med sm57 och md421 på varsin högtalare genom preamp avedis ma5 igenom rosetta till pro tools. Blend ligger på mest 57 och knappt hälften av 57ans volym på md421. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
AnthonyS Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 Ah! Jag förstår. En lite spacead lösning som jag var med på en gång var en dubbeltracking i efterhand, där man bara satsar på attacken med ganska cleant ljud och sedan limmar bägge spåren. Dimebag Darrell, bland andra, gjorde så på Cowboys From Hell. Satt och pumpade mutade versioner av riffen med olika sounds, för att skärpa attacken. Det funkar, men det tar tid. Annars du kanske lätta på kompressionen något, alt. laborera med attacken på kompressorn? En annan variant som räddat ett riff vid ett annat tillfället är att lägga varje spår på en ny kanal med betydligt lägre signal. Där får du då en version av rifet som ligger lägre i volym relativt sett jämfört med originalspåret. Den EQar du sedan kraftig där du har mycket transienter från gurorna. Sen kan man lägga den rakt över originalspåret, och få lite mer definition på det sättet. Men det kan bli fizz av del hela också. Över huvud taget kan du testa att skära högre upp i botten än vad du tänkt, och lägga en liten puckel precis ovanför där du skurit. och glöm aldrig midden. En fet puckel i midden kan på billigaste vis rädda fler riff än man tror. Och fullständigt mörda en hel del... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
vmbr Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 Giterren i vänster är en Gibson les paul traditional med SD distortion, gitarr i höger är gibson les paul classic med SD custom, genom Peavey 6505 till en mesa os 4x12 uppmickad med sm57 och md421 på varsin högtalare genom preamp avedis ma5 igenom rosetta till pro tools. Blend ligger på mest 57 och knappt hälften av 57ans volym på md421. Känns ju som att det ska gå att få riktigt bra gitarrljud med det där. Hur många lager gitarr har du lagt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 augusti 2013 Trådstartare Dela Postat 24 augusti 2013 (redigerat) Känns ju som att det ska gå att få riktigt bra gitarrljud med det där. Hur många lager gitarr har du lagt? ett komp vänster och ett komp höger. och jag vill just där i versen att dom dämpgrejerna ska panga varje slag liksom fan svårt att förklara. Redigerat 24 augusti 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 augusti 2013 Trådstartare Dela Postat 24 augusti 2013 Ah! Jag förstår. En lite spacead lösning som jag var med på en gång var en dubbeltracking i efterhand, där man bara satsar på attacken med ganska cleant ljud och sedan limmar bägge spåren. Dimebag Darrell, bland andra, gjorde så på Cowboys From Hell. Satt och pumpade mutade versioner av riffen med olika sounds, för att skärpa attacken. Det funkar, men det tar tid. Annars du kanske lätta på kompressionen något, alt. laborera med attacken på kompressorn? En annan variant som räddat ett riff vid ett annat tillfället är att lägga varje spår på en ny kanal med betydligt lägre signal. Där får du då en version av rifet som ligger lägre i volym relativt sett jämfört med originalspåret. Den EQar du sedan kraftig där du har mycket transienter från gurorna. Sen kan man lägga den rakt över originalspåret, och få lite mer definition på det sättet. Men det kan bli fizz av del hela också. Över huvud taget kan du testa att skära högre upp i botten än vad du tänkt, och lägga en liten puckel precis ovanför där du skurit. och glöm aldrig midden. En fet puckel i midden kan på billigaste vis rädda fler riff än man tror. Och fullständigt mörda en hel del... Typ pararellskit på just tuggen? kanske kan funka, får testa 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
JJRockford Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 Editera gitarrerna så att det blir ännu tajtare? När det går undan sådär så kan ju även små tidsdifferenser göra så att två anslag (en från vardera kompgitarr) så att säga äter upp varandra och suddar ut attacken. För inspelningar i framtiden kan det väl annars vara bra att tänka på gitarrförstärkare oftast har svårast att dista basfrekvenserna. Jag vet inte om det här funkar för alla ljud, men för lite mer klassisk hårdrock är ju en treblebooster helt grym. Upplever oftast ljudet som luftigare och med mer attack efter att man kopplat in en. Skaffa även en DI-box med "directlink" utgång. När du spelar in kopplar du "direct link" (så heter det i a f på min Behringer Ultra-G) till förstärkaren och sen DI signalen direkt till någon inspelningskanal, så att du spelar in själva gitarr-signalen. Då har man så att säga en "nöd-utgång" om man inte får till det riktigt med det inspelade ljudet från gitarrförstärkaren och lägga till det som behövs via någon plugg. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
KaH Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 Kolla så att dom olika mickarna inte fasar ut i mot varandra. För att kolla fas lyssna i mono och jämför hur det låter i stereo. Eller använd Wawes / Steinberg phasescope och kolla grafiskt. Om du märker att dom två kanalerna fasar ut mot varandra så kan du fixa det genom att fasvända ena kanalen. Du kan även fixa problem med fas genom att klippa och flytta ena spåret några ms så spåren hamnar i fas. Du ser tidförskjutningen grafiskt i din tracker. Vågformernas toppar och dalar skall matcha varandra för samma ljudkälla. För undvika problem med fas skall du placera dom två olika mikrofonernas membran så nära varandra som möjligt vid uppmickning av kabinettet. Om du blandar mellan signal från linebox och mikrofon så måste du flytta bak signalen från mikrofonen i din tracker eftersom micken tar upp ljudet mer långsamt annars får du problem med fasfel. För att fixa problem med fas finns denna pluggen: http://www.waves.com/plugins/inphase Vill du ha en fas-fixnings plugg gratis finns phasebug: http://www.betabugsaudio.com/plugs.php För att ändra attack finns denna: http://www.waves.com/plugins/transx Om du har uad finns denna: http://www.uaudio.com/store/special-processing/spl-transient-designer.html Om du vill ha en gratis transient designer attack plugg finns denna: http://www.digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 24 augusti 2013 Trådstartare Dela Postat 24 augusti 2013 Dom är i så fucken fas dom bara kan bli, det kollade jag redan vid inspelning 😉 lajnade upp dom uppzoomade i pt som fan och startar exakt samtidigt och ligger i fas i kurvorna, flippar jag försvinner all tyngd. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 (redigerat) "Kör 2-3db med cla3" Är det en kompressor? Minska kompressionen, eller ta bort den helt. Att dubba en massa ggr gillar inte jag alls. Skit i det, det är ingen rocknroll. Det låter ju bra som fan redan föresten. Gitarrerna skulle nog låta mer brutalt om du pannade in dem mer mot mitten. Gitarrliret hamnar lite på undantag nu utåt kanterna.... Soundet är bra men panoreringen fel. Tänk lite trummix, varken kaggen eller virveln kan få rätt attack om de är utpanorerade åt sidorna. In med gitarrerna lite mer mot mitten är min tanke. Inte mycket, bara lite. Trum-OH kan du panorera ut lite mer i stället. Grovt bra spelat! Redigerat 24 augusti 2013 av Guitar Nilsson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
basshole Postat 24 augusti 2013 Dela Postat 24 augusti 2013 Har du UAD? Isåfall, testa att kasta på Dbx160 och ställ thresholden till att bara raka av de hårdaste topparna. Annars får du gå den långa vägen och editera, dvs kopiera över gitarrspåren, klippa bort allt utom attackerna och lägga på nån transient designer med attacken uppskruvad och fade'a upp tills det låter ok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nidlarn Postat 25 augusti 2013 Dela Postat 25 augusti 2013 Många bra tips i tråden, men har du testat något så enkelt som en transientdesigner? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
DMM Postat 25 augusti 2013 Dela Postat 25 augusti 2013 (redigerat) Många bra tips i tråden, men har du testat något så enkelt som en transientdesigner? Stort +1 SPL t.ex! Redigerat 25 augusti 2013 av DMM Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BluesBoy Postat 25 augusti 2013 Dela Postat 25 augusti 2013 SPL Transient Designer är bra sk*t. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 25 augusti 2013 Trådstartare Dela Postat 25 augusti 2013 (redigerat) Japp har testat spl TD, har den, lät inte bra på guran, kör den dock lite på virveln 🙂. Tack många bra tips, funderar på automatisera volymen bara just på tuggen där, kan nog funka. Nopes har inte uad tyvärr 🙂 Redigerat 25 augusti 2013 av evilrocker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guitar Nilsson Postat 25 augusti 2013 Dela Postat 25 augusti 2013 Har du provat att inte komprimera eller göra nånting alls med gitarrspåren? När man kan spela så bra som du gör blir en massa skruvande o editering bara en försämring av det du spelat. Din särprägel försvinner i manglandet av all pluggar. Du har väl lite komprimering mm på masterspåret i alla fall. Det räcker. Jag tror att du liksom jag lider av studio och prestationsångest. Ös på bara, ta inte bort det aggresiva i gitarrsoundet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
evilrocker Postat 25 augusti 2013 Trådstartare Dela Postat 25 augusti 2013 Har du provat att inte komprimera eller göra nånting alls med gitarrspåren? När man kan spela så bra som du gör blir en massa skruvande o editering bara en försämring av det du spelat. Din särprägel försvinner i manglandet av all pluggar. Du har väl lite komprimering mm på masterspåret i alla fall. Det räcker. Jag tror att du liksom jag lider av studio och prestationsångest. Ös på bara, ta inte bort det aggresiva i gitarrsoundet. Tack 🙂 nja kompressorn på guran kommer nog försvinna, provar mig fram lite, låter kanske rätt gött som det är ändå! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
VayzeriA Postat 30 september 2013 Dela Postat 30 september 2013 Hur låter gitarren/gitarrerna om du kör dom solo ? bra inspelat med snålt med "tryck" överhuvudtaget ? Eller e det bara svårt att få mer punch i dom på utvalda partier ? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demonproducenten Postat 30 september 2013 Dela Postat 30 september 2013 Va faaan kom igen crillemannen och demonproducenten, ge mig några kreddiga svar nuuuu oknu har jag inte lyssnat specifikt på ditt klipp men om man vill ha mer transienter i ljudet så testa att köra en kompressor med långsam attack så anslagen hinner smita förbi innan kompressorn jobbar tillräcklig snabb release så den slutar jobba innan nästa anslag Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 30 september 2013 Dela Postat 30 september 2013 (redigerat) , alt. laborera med attacken på kompressorn? Visst, man kan misstänka att du satt en för kort attack och därför dödar transienterna. vad har du för attack tid? kolla också release tiden. Andra "knep" och några som folk varit inne på; fasfel är en mkt bra kandidat om du mickat upp. Transient designer, Fler dubbar suddar ut transienter - ta bort några, behåll spår med singleCoil, brukar ta fram attacken bättre tycker jag, att låta ett gitarrspår öppna en gate för dom andra (EWAF knepet), Eq:a fram där du tycker att attacken framhävs... Redigerat 30 september 2013 av laban1 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ironman Postat 30 september 2013 Dela Postat 30 september 2013 http://youtu.be/BAJHNKroqL4 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ironman Postat 30 september 2013 Dela Postat 30 september 2013 (redigerat) Denna är väll ok också. Man behöver ju givetvis inte ladda ner deras plugins utan man tar lärdom av hur han spelar in sina gitarrer och sätter eq lowpass osv. Och överför det på det man själv använder. Redigerat 30 september 2013 av ironman Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 30 september 2013 Dela Postat 30 september 2013 Denna är väll ok också. Man behöver ju givetvis inte ladda ner deras plugins utan man tar lärdom av hur han spelar in sina gitarrer och sätter eq lowpass osv. Och överför det på det man själv använder. Konstigt att ingen av dessa 2 videos tar upp kompression tycker jag. Mer diskant på gitarrer på kanterna är det för bredda eller för att konkurrera mindre med sång? Lowshelf - var han inte lite ute och cyklade där? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
laban1 Postat 8 oktober 2013 Dela Postat 8 oktober 2013 Hur gick det för dig? Hur gjorde du i slutändan för att få attack i gitarrerna? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.