Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Haj!

Jag gör lite musik i Reason 5 och har nyligen insett att jag jobbar helt fel vad det gäller mina sångpålägg.

Tidigare så la jag varje sångpålägg i en separat Combinator/NN-XT och fixade effekter/compressor/EQ för varje spår. Jag tyckte det blev lite grötigt och fick aldrig de olika spåren att låta rätt.

Fick sedan ett tips om att skapa en Combinator som man sedan la in en Mixer 14:2, med alla effekter under. Då skulle jag sedan kunna lägga in alla olika sångspår på sina separata NN-XT's i combin och alla spår hade samma effekter.

Problemet är bara att om jag redan har lagt in en NN-XT (vers 1), och sedan vill lägga till ytterligare en NN-XT (vers 2), så triggar vers 2 även vers 1 när jag vill spela in.

Vad jag kan se, så är inte NN-XT 1 (vers1) kopplad till NN-XT 2 (vers2). Så jag förstår inte vad jag har gjort för fel. Jag misstänker att det är ganska enkelt att fixa, men jag lyckas uppenbarligen inte se vad som är felkopplat.

• 2 veckor senare...
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat

Du kan göra på flera sätt här.

1 skapa ett nytt spår för varje NN-XT vänster klicka på NN-XT för att skapa ett nytt sequencerspår.

2 Använd en NN-XT och för så att varje sampling inte spelas upp av hela keyboardet utan bara på en ton, då behöver du inte mer än en NN-XT.

3 Uppgradera till 7an som har audiospår, det skulle jag ha gjort.

• 3 veckor senare...
Postat
Problemet är bara att om jag redan har lagt in en NN-XT (vers 1), och sedan vill lägga till ytterligare en NN-XT (vers 2), så triggar vers 2 även vers 1 när jag vill spela in.
Du måste inte lägga in alla NN-XT i själva Combinatorn, för då kommer combin att trigga bägge. Det räcker att du har mixern i combin och kopplar audio från alla samplers dit.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.