herwhisper Postat 26 mars 2005 Postat 26 mars 2005 Har lite funderingar på att skaffa mig ett digitalbord. Har kollat på en massa olika modeller, men jag kan ta mig rackarn inte bestämma mig. Såg en annons på en Yamaha 01V, är det någon som vet något om denna. Är den något att ha, eller ska jag glömma den och leta vidare?
VacUm Postat 26 mars 2005 Postat 26 mars 2005 Dom är väl ganska gamla, men ska funka fint. Preampsen är inge vidare men hittar du ett billigt bord så kan det va läge.
lavrell Postat 26 mars 2005 Postat 26 mars 2005 Smaken är ju som baken men jag avskyr digitalbord. Har arbetat lite med 01V och blir inte klok på det. Man gör ändå det mesta arbetet i datorn nu så jag skulle lägga pengarna på ett analogt bord istället
Claes Holmerup Postat 26 mars 2005 Postat 26 mars 2005 Funktionsmässigt tyckte jag att DDX3216 från Behringer var trevligare när jag stod i valet och kvalet för ett par år sedan. Då laddade jag hem manualerna på alla tillgängliga digitalbord i någorlunda rätt prisklass - och DDX3216 kom ut som klar vinnare. Jag kommer dock inte ihåg vad som fick mig att välja bort Yamaha-bordet, men ändå... Eftersom jag har kört med en högklassig extern preamp under betydligt längre tid än jag har haft digitalbord, så behövde jag aldrig fundera på preamparnas kvalisort...
hegobald Postat 26 mars 2005 Postat 26 mars 2005 Hmm.. Sitter du med en dator och göra mestadelen av mixningen där så rekomenderar jag nog gärna en Mackie Onyx 800R Tror att tidningen Studio testat den också lite lätt. Mackie har bra preamps och det är oftast det man behöver. Mer om Onyx 800R på http://www.mackie.com/products/800r/index.html Själv ska jag snart ge mig i kast och testa deras analoga bord med firewire. Ska snåla en månad till sen köper jag ett Mackie Onyx 1620.. http://www.mackie.com/products/onyx1620/ Suveräna filter och väljudande preamps... Och så blir ju mixbordet mitt ljudkort och allt.. Och vill jag ut och spela live så har jag en fin keyboardmixer med mig också. Och har man tur och har en laptop med Ableton live i så kan man ha jätteskoj ju. 😉 Ok nackdelen med dessa Onyx-bord är att man får ingen "fjärrkontroll" till Cubase etc.. Kan också nämna att jag jobbat med ett DDX3216 bord i snart 2 års tid och det funkar som remote för Cubase också men i vanlig Behringeranda så låter inte mickpreamparna allra bäst direkt.. Men dom låter inte illa heller. Däremot så överstyr dom lätt och då låter dom riktigt illa. Fast det är häftigt med motorreglar 😉 ... DDX3216 har sjunkit ordentligt i pris också på senare tid. En varning dock.. Från början använde vi bordet som livebord och vid ett par tillfällen så hängde bordet sig och omstart hjälpte föga.. Efter reset så kom det igång men hade då tappat alla presets och sånt är inte kul när man använder det live inte. Mer om DDX3216 på http://www.ddx3216.com
herwhisper Postat 26 mars 2005 Trådstartare Postat 26 mars 2005 Så Claes, när du spelar in via mixerbordet så kopplar du förbi bordets preampar och använder dig av externa dylika? Kan man då använda sig av bordets övriga funktioner, typ kompressor och reverb, eller vad det nu finns inbyggt i bordet?
Tobbe Postat 26 mars 2005 Postat 26 mars 2005 Om man skall välja mellan ett 01v och en digetal behringer mixer för ca samma pengar och man kommer använda preamparna. Vad rekas? Någon som testat båda?
Claes Holmerup Postat 26 mars 2005 Postat 26 mars 2005 Så Claes, när du spelar in via mixerbordet så kopplar du förbi bordets preampar och använder dig av externa dylika? Kan man då använda sig av bordets övriga funktioner, typ kompressor och reverb, eller vad det nu finns inbyggt i bordet? Jag spelar in genom min externa preamp direkt till ljudkortet, så mixern använder jag bara för mixning och monitorlyssning. På väg in till hårddisk går det utan omvägen genom mixern... Om man väljer att köra med extern preamp i stället för mixerns inbyggd, så går man ju i stället in genom mixern lineingång och har tillgång till alla funktioner, beroende på hur man väljer att routa signalen.
saverman Postat 27 mars 2005 Postat 27 mars 2005 Gillar 01V för mixning, aldrig spelat in på däremot. Men det är ett skönt bord, utan tvekan!
JJRockford Postat 27 mars 2005 Postat 27 mars 2005 Behöver man inte "mixerbordet" för preampsens skull, utan "bara" reglar och knappar, måste det väl vara mycket bättre att köpa någon av alla de där digitala kontrollytorna som finns?
Claes Holmerup Postat 27 mars 2005 Postat 27 mars 2005 Behöver man inte "mixerbordet" för preampsens skull, utan "bara" reglar och knappar, måste det väl vara mycket bättre att köpa någon av alla de där digitala kontrollytorna som finns? ...men de är dyrare (åtminstone de som är något att ha) - och så får man så många fler fler funktioner i mixern.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.