Jump to content
Annons

Hur ofta soloar du enskilda kanaler när du mixar?


evilrocker

Recommended Posts

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Så nu har jag tagit bort soloknapparna i Pt och ska mixa allt i mono bara, det är ju fredag.

Å endast en halv tunna öl till dryck genom ett supertunt sugrör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda solo-knappen för att göra mig säker på vad det är jag hör. Ibland när man ska eq:a ett ljud är det inte säkert att det man hör är det man tror. Exempel: eq:ar hihat för att den är för gäll - visar sig att den framstod som gäll för att elgitarren hade för mycket lågdiskant. Så jag solar de olika komponenterna i mixen för att utesluta olika saker.

Föredrar mestadels att mixa med allt rullandes och det gör jag i de situationer där det är möjligt. Felsökning är en annan grej.

Annars är ett annat skönt sätt att sola flera komponenter och mixa dessa tillsammans. Exempelvis trummor, bas och orgel. När det låter schyst lyssnar jag på bas, orgel, gitarr. Sedan orgel, gitarr, stråk. Givetvis lyssnar man på hela mixen mellan varven. Med erfarenhet VET man att man lätt cyklar vilse om man mixar med en enda kanal solad för länge.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...