Jump to content
Annons

Hur ofta soloar du enskilda kanaler när du mixar?


evilrocker

Recommended Posts

Annons

Lyssnar väldigt ofta i solo. Mest från början, men ju mer klar jag börjar bli desto minde solar jag, och lysnar till helheten istället.

Tänker att helheten är uppbyggd av enskilda små detaljer. Genom att zooma in på enskilda små detaljer, med soloknappen, kan jag försäkra mig om att alla detaljer mixen byggs upp av utför sin individuella roll felfritt. Då blir mixen så koherent och effektiv den kan bli. Den kanske inte blir superbäst, men den blir i alla fall bäst på kortast tid, genast väg.

Samtidigt måste man lyssna på helheten för att höra vilka "aktörer" som finns med i hela baletten. Ibland kan en enskild kanal behöva låta lite märkligt i sig själv för att utföra sin roll i helheten bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder soloknappen väldigt frekvent. Dels direkt efter inspelning när jag ställer in grundljudet på instrument/sång. Använder det även vid mixning för att kontrollyssna, hur det låter i mixen och enskilt om vartannat. Brukar också gruppera spår för att lyssna på dem solo gentemot mixen. Det hjälper mig att hitta eq-inställningar lättare, att hitta frekvenser jag kan dämpa utan att det påverkar mixen negativ, utan tvärtom ge plats åt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går runt nån myt om att det är fel eller "mindre bra" att sola spår när man mixar. Själv gör jag det hela tiden.

Lyssnar helhet, solar, lyssnar helhet, solar. Ofta olika grupper. T.ex trummor och bas, eller gitarrer och sång.

Omöjligt att veta vilka spår som har missljud, behöver klippas, eqas osv om man inte kan sola spåren av och till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Går runt nån myt om att det är fel eller "mindre bra" att sola spår när man mixar. Själv gör jag det hela tiden.

Lyssnar helhet, solar, lyssnar helhet, solar. Ofta olika grupper. T.ex trummor och bas, eller gitarrer och sång.

Omöjligt att veta vilka spår som har missljud, behöver klippas, eqas osv om man inte kan sola spåren av och till.

Den myten har inte jag hört. Men men i mitt fall var det ett tag där jag körde solo för mycket, tex solon, slingor, tog bort all hi-mid för att få tex solot att låta bra för sig själv, resultatet blev att det inte hördes i mixen.
Link to comment
Dela på andra sajter

Har ni försökt låta bli soloknappen helt? Jag försöker använda den mest när jag editerar. Har dock tidigare gjort allt i solo, genväg som sedan blev en senväg för mig.

Genväg kan bli senväg. Så är det.

Jag har försökt. Gick inte för mig.

Om jag t.ex. hör att kicken har för lite botten, och så höjer jag bas-djupet på den lite, lågt shelf-filter, tills det låter bra. Fine, då låter det mer som "det ska".

Men i jämförelse .. alltså om jag nu solar kicken och lyssnar på hur den blev när jag höjde bottenfrekvenserna, då låter det ofta ganska illa. Om jag tar bort det jag gjorde, och istället hittar bastrummans mest energirika frekvens, och höjer bara den med ett bellfilter - istället för som innan höja lo-shelf filtret som höjde allt lågt och man kolla inte ens vilken frekvens den jobbade utifrån - och sen går ur solo-läge och lyssnar på helheten igen ... då låter kicken "som det ska" i sammahanget med, bara 5 gånger bättre. Inget bottenrummel, rent snyggt klipp i botten osv.

Lite så tänker jag.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Genväg kan bli senväg. Så är det.

Jag har försökt. Gick inte för mig.

Om jag t.ex. hör att kicken har för lite botten, och så höjer jag bas-djupet på den lite, lågt shelf-filter, tills det låter bra. Fine, då låter det mer som "det ska".

Men i jämförelse .. alltså om jag nu solar kicken och lyssnar på hur den blev när jag höjde bottenfrekvenserna, då låter det ofta ganska illa. Om jag tar bort det jag gjorde, och istället hittar bastrummans mest energirika frekvens, och höjer bara den med ett bellfilter - istället för som innan höja lo-shelf filtret som höjde allt lågt och man kolla inte ens vilken frekvens den jobbade utifrån - och sen går ur solo-läge och lyssnar på helheten igen ... då låter kicken "som det ska" i sammahanget med, bara 5 gånger bättre. Inget bottenrummel, rent snyggt klipp i botten osv.

Lite så tänker jag.

Jepp man får ju göra en avvägning, sen beror det kanske lite på vilken erfarenhet man har också, och hur man strukturerar upp allt osv. Man får hitta sättet som passar en själv. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder ofta soloknappen, fast endast i "städande" syfte. Det vill säga för att försäkra mig om att källan (eller ibland ljudgruppen/bussen) är fri från skavanker, såväl speltekniska som ljudtekniska.

Däremot "mixar" jag inte i sololäge. Enligt min mening (som kvasiproffs) är det fullständigt meningslöst eftersom den enskilda källan aldrig låter i sololäge som den är tänkt att låta i mixat läge. (Som exempel kan jag nämna att gitarrer är det mest bisarra instrumentet för mig att jobba med (som mixare), detta eftersom jag i flesta fall måste skruva till en gitarr som låter skittöntig i sololäge, men som gör sig perfekt tillsammans med det andra.)

Its the helhet that mätters.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jepp man får ju göra en avvägning, sen beror det kanske lite på vilken erfarenhet man har också, och hur man strukturerar upp allt osv. Man får hitta sättet som passar en själv. 🙂

Definitivt. En del som oftast får till grymma mixar, tänker inte alltid ens på vad- eller hur dom gör. Själv skulle man gå under om man gjorde så. Man kan fråga sig vem som har svårast för mixning: den som jobbar efter 'logiska filosofier', eller den som bara går på feeling. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Den myten har inte jag hört. Men men i mitt fall var det ett tag där jag körde solo för mycket, tex solon, slingor, tog bort all hi-mid för att få tex solot att låta bra för sig själv, resultatet blev att det inte hördes i mixen.

Det jag menar är att det är allmänt känt, på gearslutz bl.a, att man helst inte ska röra soloknappen öht vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar alltid med solo-knappen. Samt att jag grupperar allt till bussar. Alla trummor inkl fx's till en bus. Likaså med bas distguror keyboards ackesnurror sång & kör till varsin bus och även där kör jag sololyssning.

En städad gura behöver inte betyda att den låter bra när det helt plötslig dyker upp 20 till som är städade.

Då kan det behövas städas ur lite mer eftersom det blir mer instrument som slåss om har komma fram och höras.

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det finns en cykla utan styre-koefficient i det också men precis som Valle säger så är det hur det låter i mixen som är det viktiga, det är oftast inte svårt att få något att låta bra i sig själv.

Personligen har jag utan att tänka på det använt solo mindre och mindre med tiden och nu knappt någonting. Det blir främst för editeringsarbete, i sådana fall är det klokt att köra ett pass för att se att alla klipp och fades är som sig bör.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis hela tiden. Skötsel av enskilda ljudkällor och bussar är precis lika viktigt som att hålla mixen enhetlig.

Jag ser det här som myten att det man aldrig ska höja register i EQ utan bara sänka - man ska göra det som är bäst för stunden och inget annat. I båda fallen, har man spelat in alla instrument och röster till absolut perfektion på utrustning man känner utan och innan, med metoder man kört på i flera år, helst i ett rum som fullständigt saknar egenresonans (eller där man kan akustiken som i sin egen ficka), så kommer man inte behöva göra mycket på komponentnivå. Men det kommer fortfarande behövas titt som tätt. Men det betyder även att allt kommer låta precis likadant, och soundet lätt blir tråkigt. Själv byter jag metoder och arbetssätt i snitt två-tre gånger per film, samt inför ibland varje låt (eller platta, beroende på om det är ett stort project som måste hållas enhetligt) jag gör, och det betyder att jag måste vara väldigt uppmärksam på vad som händer och filtrera väldigt noggrant.

Annars blir det onödiga problem.

Det jag menar är att det är allmänt känt, på gearslutz bl.a, att man helst inte ska röra soloknappen öht vid mix.

Det var även allmänt känt att jorden var platt och att man fick valkar i händerna och hår i handflatorna av att runka på 1700-talet. "Allmänt känt" är ett uselt argument.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar väldigt ofta i solo. Mest från början, men ju mer klar jag börjar bli desto minde solar jag, och lysnar till helheten istället.

Tänker att helheten är uppbyggd av enskilda små detaljer. Genom att zooma in på enskilda små detaljer, med soloknappen, kan jag försäkra mig om att alla detaljer mixen byggs upp av utför sin individuella roll felfritt. Då blir mixen så koherent och effektiv den kan bli. Den kanske inte blir superbäst, men den blir i alla fall bäst på kortast tid, genast väg.

Samtidigt måste man lyssna på helheten för att höra vilka "aktörer" som finns med i hela baletten. Ibland kan en enskild kanal behöva låta lite märkligt i sig själv för att utföra sin roll i helheten bra.

Som ovan på ett ungefär.

När jag lägger manken till...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Börjar med att få balans på trumset, solo på bussen mao. Eventuellt solo på enskilda trummor för att leta galenskaper ljudmässigt om det hörs i submixen. På med bas för att få balans mellan trummor och bas. Grupp för grupp läggs på. Sedan solo om behovet uppstår.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Den myten har inte jag hört. Men men i mitt fall var det ett tag där jag körde solo för mycket, tex solon, slingor, tog bort all hi-mid för att få tex solot att låta bra för sig själv, resultatet blev att det inte hördes i mixen.

Solo solo? 😳

Var du själv när du gjorde det?

Solo solo solo.

Var det solsken också?

Sol o solo solo solo.

Link to comment
Dela på andra sajter

har du aldrig en gura som ligger kvar och lirar när allt annat pausar - hur gör du med den?

Hmm ... Sällan helt ensam. Jag dubbar nästan alltid. Och för solopartier brukar jag inte tillföra så värst mycket mer, faktiskt. Mina guror är "tunna" överlag, eller i alla fall "tunnare" än många andras. Om behovet finns att "fetta till" brukar jag i första hand lägga/dubba en gura till som jag (gärna) lägger i center. Annars får jag ta fram gode Herr EQ Automation ... funkar finfint.

Gör inte alla så? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...