Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag håller för tillfället på att uppgradera akustiken i min studio lite och tänkte även passa på att uppgradera monitorer lite.

Jag har nu endast ett par Genelec 8030 som jag är helt okej nöjd med förutom att de saknar lite botten. Som jag ser de finns de två alternativ. Antingen köper jag en genelec 7050 subbas till, eller så köper jag ett par till monitorer med lite mer djupgående bas. Lutar isåfall mot Dynaudio BM6 som jag testat och gillar.

Problemet är ju dock att köpa ett till par monitorer är nästan dubbel så dyrt som att bara köpa en genelec sub.

Vad tycker ni? Är de någon som har bra erfarenheter av genelec 8030 + sub. Har hört både bra och dåligt så jag kan inte riktigt bestämma mig.

Mvh /Micke

Annons
Postat

Har också 8030+7050.

Finns så klart fördelar fullrange men sub har funkat bra i mitt lilla rum.

Både att man kan flytta runt och testa plus att det går att vrida fasen på den har hjälpt.

Postat

Om man ska få fram lika djup bas i fullrange monitorer som man kan få från en sub, måste man inte köpa riktigt svindyra trevägs monitorer då?

Postat

Har också 8030+7050.

Finns så klart fördelar fullrange men sub har funkat bra i mitt lilla rum.

Både att man kan flytta runt och testa plus att det går att vrida fasen på den har hjälpt.

Okej tack för svaret.

Det är jag lite nervös över är att jag aldrig mixat med sub tidigare och många har varnat mig för att mixa med sub. Men jag känner att jag verkligen saknar bas när jag endast mixar i mina 8030. Man kan såklart stödmixa med mina ATH50 hörlurar med de blir inte samma sak..

Hm..

Postat

Okej tack för svaret.

Det är jag lite nervös över är att jag aldrig mixat med sub tidigare och många har varnat mig för att mixa med sub. Men jag känner att jag verkligen saknar bas när jag endast mixar i mina 8030. Man kan såklart stödmixa med mina ATH50 hörlurar med de blir inte samma sak..

Hm..

Ett tips kanske kan vara att stänga av subben o lyssna även utan den. Jag har gjort felet att elbasen hörs bra när jag har subben på, men i mindre stereosar hörs inte elbasen alls... Så nu testar jag alltid att lyssna med subben både på och av, den ska ju höras även utan subb. Det brukar gå bra med lite eq-rattande, lite boost vid tex 200 hz kan göra så elbas hörs även i mindre högtalare.

Ska du ändå kosta på så köp även ett par öppna referenslurar att mixa i...

Postat

Ett tips kanske kan vara att stänga av subben o lyssna även utan den. Jag har gjort felet att elbasen hörs bra när jag har subben på, men i mindre stereosar hörs inte elbasen alls... Så nu testar jag alltid att lyssna med subben både på och av, den ska ju höras även utan subb. Det brukar gå bra med lite eq-rattande, lite boost vid tex 200 hz kan göra så elbas hörs även i mindre högtalare.

Ska du ändå kosta på så köp även ett par öppna referenslurar att mixa i...

Ja absolut. De var väl lite så jag hade tänkt jobba ifall jag skaffade mig en sub.

Jag gillar egentligen inte att mixa i lurar alls, men mina ATH-50 funkar dock rätt bra som referens tycker jag. Har nog inget större behöv av nya lurar också. (Försöker Intala mig själv de i alla fall haha..)

Postat

Okej tack för svaret.

Jag sitter ju inte och mixar dagligen så kanske någon mer kan kommentera.

Det är som du och Nilsson säger, man får lära sig det också. Och ta beslut därefter. Men man hör iallafall de frekvenserna så man kan göra det.

Sedan tycker jag det är olika för olika musiktyper också, många gånger är det inte mycket action under 50 Hz.

Med det sagt så finns det några låtar som jag gillar jättemycket med bra dynamik och bas där man inte hör allt om om man inte kör dom i bra fullrange eller bra system med sub. Medvetet eller inte vet jag inte.

Postat

sub är överskattat. Energin under 100hz går ju lätt att korrigera i lurar. Du mixar väll mestadels metal? Då är det ju viktigt att få till mid-punchen = Ns10 😄 Gillar du dem inte så finns det säkert andra alternativ men jag tycker dem är ett superbra och dem kan du ju få till ett bra pris. Jag hade de stora Genelec 8k i studion för några månader sedan. De lät ju fint men gav mig inte så mkt användbar information, givetvis är det vanesak men jag gillade dem inte speciellt mkt.

Postat

sub är överskattat. Energin under 100hz går ju lätt att korrigera i lurar. Du mixar väll mestadels metal? Då är det ju viktigt att få till mid-punchen = Ns10 😄 Gillar du dem inte så finns det säkert andra alternativ men jag tycker dem är ett superbra och dem kan du ju få till ett bra pris. Jag hade de stora Genelec 8k i studion för några månader sedan. De lät ju fint men gav mig inte så mkt användbar information, givetvis är det vanesak men jag gillade dem inte speciellt mkt.

Jag förstår vad du menar. Men jag är trött på att inte "känna" musiken alls när jag mixar. Sen mixar jag inte endast metal, även fast jag själv mest spelar metal då 🙂

Ns10 gillar jag iofs rätt bra. Men då måste jag köpa en bra förstärkare också. = Ännu mer utgifter. Har du några andra tips på monitorer. Lutar som sagt annars åt Dynaudio bm6.

Postat (redigerat)

Jag förstår vad du menar. Men jag är trött på att inte "känna" musiken alls när jag mixar. Sen mixar jag inte endast metal, även fast jag själv mest spelar metal då 🙂

Ns10 gillar jag iofs rätt bra. Men då måste jag köpa en bra förstärkare också. = Ännu mer utgifter. Har du några andra tips på monitorer. Lutar som sagt annars åt Dynaudio bm6.

Jag har inte hört Dynaudio Bm6orna men jag gillade Focal Twins. De hade lite av det där mid-forward ljudet som jag personligen gillar men finfin botten också 🙂 Kolla in dem om du kan.

Btw. Det där med dyr förstärkare till Ns10orna är bara GS hype. Det kanske gör någon enstaka % skillnad men inget du behöver tänka på. Fungerar minst lika bra att köra en billig förstärkare med dem.

Redigerat av crillemannen
Postat (redigerat)

Jag har inte hört Dynaudio Bm6orna men jag gillade Focal Twins. De hade lite av det där mid-forward ljudet som jag personligen gillar men finfin botten också 🙂 Kolla in dem om du kan.

Btw. Det där med dyr förstärkare till Ns10orna är bara GS hype. Det kanske gör någon enstaka % skillnad men inget du behöver tänka på. Fungerar minst lika bra att köra en billig förstärkare med dem.

Focal twins är väl lite utanför min budget. De ligger väl på runt 13 lakan st. dynaudio ligger ju på under hälften. Focal Solo 6 Be är väl lite rimligare isåfall.

Okej intressant att du säger de.

Har ju jobbat i en hel del studios med Ns10 så kan dem ju ganska väl. Men vet inte riktigt om jag skulle vilja ha dem som huvudmonitorer själv..

Redigerat av theunknown
Postat

Den Yamaha förstärkare jag driver mina JBL med har en mono subutgång som jag matar min aktiva sub med. Tycker jag funkar fint. NS10 + sub kanske kan va nåt?

Postat

Den Yamaha förstärkare jag driver mina JBL med har en mono subutgång som jag matar min aktiva sub med. Tycker jag funkar fint. NS10 + sub kanske kan va nåt?

Jag har faktiskt jobbat en del i en studio som just hade den set upen med NS10 plus Sub. Själv gillade jag den combon ganska bra faktiskt. Så de kanske vore ett alternativ faktiskt.

Postat (redigerat)

Jag har faktiskt jobbat en del i en studio som just hade den set upen med NS10 plus Sub. Själv gillade jag den combon ganska bra faktiskt. Så de kanske vore ett alternativ faktiskt.

Det finns lite andra fördelar oxå med en vanlig stereoförstärkare, man kan tex vrida ner både bas o diskantratten så lågt det går när man vill lyssna på enbart midden, tex hur sångnivån är vs gitarrer o keyboardar. Eller att man höjer på basratten, har man mixat bra så ska det funka att lyssna så, har man för mycket bas i mixen avslöjas det med att det mer eller mindre rosslar när man gasar bas på förstärkaren.

Yamahan har även knapp som helt bypassar tonkontrollerna.

Den har förstås flertalet ingångar, så att koppla in en iphone med spotify är enkelt. Eller rullbandare eller dator.

Och vill man ha nån alternativ lyssning finns det junk stereohögtalare att köpa på tex Erikshjälpen eller loppisar för typ en hundring.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Hej!

Jag håller för tillfället på att uppgradera akustiken i min studio lite och tänkte även passa på att uppgradera monitorer lite.

Jag har nu endast ett par Genelec 8030 som jag är helt okej nöjd med förutom att de saknar lite botten. Som jag ser de finns de två alternativ. Antingen köper jag en genelec 7050 subbas till, eller så köper jag ett par till monitorer med lite mer djupgående bas. Lutar isåfall mot Dynaudio BM6 som jag testat och gillar.

Problemet är ju dock att köpa ett till par monitorer är nästan dubbel så dyrt som att bara köpa en genelec sub.

Vad tycker ni? Är de någon som har bra erfarenheter av genelec 8030 + sub. Har hört både bra och dåligt så jag kan inte riktigt bestämma mig.

Mvh /Micke

För att kunna ge ett bra råd behöver rummets respons tas med i beräkningarna. Se rummet och monitorerna som en enhet som ska verka tillsammans. Vad visar rummet upp för frekvenssvar i basen idag om du spelar med sub eller större högtalare, optimalt placerade? Hur stort är rummet, mått?

Som Cborg skrev så kan en separat sub ge mer justeringsmöjligheter vs. större fullrange monitorer i ett mindre rum (placering, delning samt fasvändning).

Postat

Jag har efter lite mer efterforskningar och betänketid bestämt mig för att INTE skaffa en sub. Så vitt jag förstår av mina egna och andras mätningar är mitt rum inte optimalt för detta ändamål.

Så jag får helt enkelt införskaffa ett par till nya monitorer istället. Får åka in mot staden och gå runt och provlyssna lite olika här i dagarna. Men de lutar som sagt åt Dynaudio BM6. Om man nu inte ska ta och skaffa sig ett par NS10:or istället..

Postat

Så jag tog mig i kragen och åkte och lyssnade in mig på massa olika monitorer idag.

Efter att ha lyssnat på de mesta av värde så stack en ut ur mängden: Neuman KH 120

De första som slog mig var hur raka de var. Kändes som att ingenting stack ut i något register. De känns lite som en modern NS10 fast utan de där jobbiga nasala mellanregistret och med mer botten och bättre diskant. Så jag ska nog ta och sälja mina 8030 och köpa mig ett par Neuman istället.

Postat

Så jag tog mig i kragen och åkte och lyssnade in mig på massa olika monitorer idag.

Efter att ha lyssnat på de mesta av värde så stack en ut ur mängden: Neuman KH 120

De första som slog mig var hur raka de var. Kändes som att ingenting stack ut i något register. De känns lite som en modern NS10 fast utan de där jobbiga nasala mellanregistret och med mer botten och bättre diskant. Så jag ska nog ta och sälja mina 8030 och köpa mig ett par Neuman istället.

Gött! Jag har bara hört bra om dom. Vad går dom på?

Postat

Gött! Jag har bara hört bra om dom. Vad går dom på?

Ligger på runt 5800 st på 4sound tror jag. Sen skulle jag få ett lite bättre pris bara för jag är så söt också 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.