Jump to content
Annons

(Ljus) DMX-adressering enligt det binära talsystemet

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej, jag hittade ingen ljus-avdelning (jag är medveten om att detta är ett forum där man diskuterar ljud) men hoppas att kunna få svar i denna forumsdel.

Vi har ett par LED-lampor som någon pillat på, och när jag ska ställa tillbaka adresseringen enligt Sunlite Suite's adressering så blir något fel.

Våra 4 LED-lampor finns i programmet mellan kanal 50-70 (5ch/LED).

Switcharna är märkta:

1,2,3,4,5,6,7,8,9,10

Där 1 (borde vara) = 1

2 = 2

3 = 4

4 = 8

5 = 16

6 = 32

...osv

Hur kan det då komma sig att när jag sätter switch 1,5 och 6 (som borde vara = 49) på samtliga lampor i aktivt läge så svarar de på kanal 50 ?

Har jag gjort en felberäkning?

Redigerat av RobinJacobsson
Annons
Postat

Ja jag har moving heads och dimmerpack, men jag har inte haft tid att kolla deras inställningar eftersom de ligger nerpackade i turnébussen men det kan vara värt att kika på dom kanske, om allting av någon anledning (i mjukvaran) kan vara förskjutet med en kanal.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.