Jump to content
Annons

Harmonier - blir aldrig rätt


jontah

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett relativt stort problem när jag producerar musik eller försöker lägga ackord m.m. till en TORR sångröst.

Jag vet vilken skala sången går i och jag kan rätt mycket inom musikteori såsom alla ackord i alla omvändningar/inversions, alla skalor i major/natural minor/harmonic minor, jag kan steganalys I ii iii IV V VI Vii osv.

Jag har läst musikteori i skolan och har även övat piano en del ett tag, dock så är jag inte jätte bra på att spela fulla låtar osv, utan vet mer hur ackordföljder går till och jag gör egna melodier till dessa.

Så.. nu till mitt problem:

När jag hör en acapella/sångröst - hur VET jag vilka harmonier som man ska lägga? dvs, hur vet man vilka ackord som passar bra till alla toner i rösten?

Trodde från början att det liksom bara skulle gå att lägga vilka ackord som helst som passar i skalan, men jag hade rätt fel. Jag förstår att detta har med gehör att göra, och mitt gehör är rent sagt AS KASST. Men ändå vill jag producera och göra melodier och harmonier kring dessa vocals (har testat med säkert 20 spår, samma skit händer hela tiden).

Hur gör jag? Tips/tricks/vägledning? Skulle behöva någon som visar mig ang. detta, för jag hittar verkligen inte dem rätta tonerna, hur mycket jag än övar och testar. Allt blir bara en stor soppa.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Finns lite olika tekniker du kan göra.

Den mest vanliga är en parallellstämma. Dvs. Där stämman ligger parallellt med huvudsången på ett satt intervall. t.ex en ters över eller en sext under. Denna princip behöver i grund och botten inte följa skalan din låt har. Men du kan anpassa stämman till skalan om du vill.

Du kan även lägga en motstämma. Där stämman går mot lead-spåret. Går sången en ters upp så går stämman en ters ner etc.

Det är snyggt att kombinera bägge. t.ex om ett passage ligger parallellt sen i sista frasen går den mot leaden.

Ska du dock lägga Ah, oh körer eller liknande som ligger som en "pad" är det dock viktigare att du ligger på ackorden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns lite olika tekniker du kan göra.

Den mest vanliga är en parallellstämma. Dvs. Där stämman ligger parallellt med huvudsången på ett satt intervall. t.ex en ters över eller en sext under. Denna princip behöver i grund och botten inte följa skalan din låt har. Men du kan anpassa stämman till skalan om du vill.

Du kan även lägga en motstämma. Där stämman går mot lead-spåret. Går sången en ters upp så går stämman en ters ner etc.

Det är snyggt att kombinera bägge. t.ex om ett passage ligger parallellt sen i sista frasen går den mot leaden.

Ska du dock lägga Ah, oh körer eller liknande som ligger som en "pad" är det dock viktigare att du ligger på ackorden.

Precis. Problemet är att jag inte VET VART den går upp eller ner en ters sixth kvint eller kvart osv. Dessutom - finns det någon struktur ungefär NÄR man ska sätta tonen? jag menar det finns så många toner i en sångmelodi. Hade jag lagt ackord till alla toner så hade det blivit säkert 20 ackord på 20 sekunder, om du förstår vad jag menar

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. Problemet är att jag inte VET VART den går upp eller ner en ters sixth kvint eller kvart osv. Dessutom - finns det någon struktur ungefär NÄR man ska sätta tonen? jag menar det finns så många toner i en sångmelodi. Hade jag lagt ackord till alla toner så hade det blivit säkert 20 ackord på 20 sekunder, om du förstår vad jag menar

Lägg ut sångmelodin på ett piano. Sen är det bara att börja räkna. du kan programmera in i midi i ditt DAW. Så kan du lyssna samtidigt. Vilket gör att du tränar upp gehöret.

Så tex. om Sångmelodin skulle gå: A C# E B ska du då lägga dig en ters över är det bara att utgå från dessa toner och lägga en ters över varje ton. Då blir stämman C# E G# D.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägg ut sångmelodin på ett piano. Sen är det bara att börja räkna. du kan programmera in i midi i ditt DAW. Så kan du lyssna samtidigt. Vilket gör att du tränar upp gehöret.

Så tex. om Sångmelodin skulle gå: A C# E B ska du då lägga dig en ters över är det bara att utgå från dessa toner och lägga en ters över varje ton. Då blir stämman C# E G# D.

När du säger stämma, menar du endast en ton eller menar du ackord? så om jag skulle lägga en ters över, så är det tersens grundton man utgår ifrån om man ska lägga ackord?

Lägger man aldrig grundtonen istället för ters t.ex.?

Men fortfarande... så många meloditoner i en sångröst, hur vet man vilken av alla man ska välja?

Och behöver man lägga ut HELA sångmelodin på ett piano? vad jag har förstått så är det ju så att dem sjunger i sopranos och tenor osv, så det inte är exakt till skalan osv?

EDIT: heter nog inte sopranos och tenor, vet bara att sångrösten går i någon egen "skala"

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

När du hör en á capella röst eller instrumental stämma, hur vet du vilka harmisar man kan lägga. Det VET man inte, eftersom det finns så många val man kan göra. Alltifrån väldigt följsamma till väldigt kärva.

Grunden till vår harmoniska teori är ju övertonskalan, som i sin tur format dur-skalan, och sen vidare till parallell-tonarter (moll) och ytterligare vidare till sk. kyrkotonarter- och skalor. Dessa i sin tur formar ju ackorden.

Har du en given serie toner, en skala, och utgår från att 1 ton i skalan ska vara tonikan, så hittar du tersen - i förhållande till den tonikan - 2 toner längre upp i skalan, och kvinten 4 toner längre upp i skalan. Utifrån dom tre (tonika, ters o kvint) så har du ackordet, baserat på den tonika du valt.

Är skalan D-E-F#-G-A-B-C# .. och så väljer vi att F# ska vara tonikan, då är tersen A och kvinten C#. Du har ett F#moll ackord.

Har du en instrumental/á capella stämma, så ta ut vilka toner stämman spelar/sjunger, under en given tidspersiod - t.ex. 2 takter. Se sen efter vilka skalor som passar exakt in över dom toner som stämman tangerar. Dom skalorna som stämmer, talar i sin tur om vilka ackord som passar över sekvenserna stämman yttrar.

Kruxet kan vara vilken av alla dessa skaltoner som ska vara tonikan i varje givet ögonblick. Nyckeln till det är att vissa av alla möjliga tonikor kommer att stå ut som mer lämpliga. Den mest dominanta tonen i en given skala är ju tonikan. Den näst mest dominanta är kvinten, och tredje mest dominanta är tersen. Det är så vi upplever det.

Så lyssna på stämmans frasering: Vilka toner använder instrumentet/sångaren som platå-toner? Vilka toner vilar han på? Vilka toner används som anspänningstoner och vilka används som avspänningsstoner? Det ger dig en viktig ledtråd till vilka - av alla möjliga tonikor - som är den lämpliga att använda i just den passage du jobbar med för stunden. Vill du vara följsam? Välj den som passar in som smält smör. Vill du vara fräck och kärv? Välj en som har lite färgning eller dissonans i förhållande till stämman.

Till slut hittar du ett mönster, som kommer forma låtens tonart överlag, och dess ackordgångar.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade tagit ut hela melodin först. Hade tagit ut bakgrundsstämmorna med. Utan allt det hade jag varit halvt lost.

Spelat in det på MIDI-spår i samma tempo som audion ovan. Då kan man spana in vilka toner som förekommer vid vilka givna tidsperioder.

Kanske beror lite på hur man trivs med att jobba med förstås. Kom just på att det jag skrev ovan kräver ett bra gehör, och det kanske inte är lika användbart verktyg för precis alla 🙂

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skitsvårt att lägga harmonier "on the fly" utan att ta ut sångmelodin. På Papper, Midi eller liknande.

Sen får du börja leta efter intervall som låter bra. jag skulle rekommendera ters eller kvint upp / sext ner. alternativt smaka av det med en lägre oktav.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skitsvårt att lägga harmonier "on the fly" utan att ta ut sångmelodin. På Papper, Midi eller liknande.

Sen får du börja leta efter intervall som låter bra. jag skulle rekommendera ters eller kvint upp / sext ner. alternativt smaka av det med en lägre oktav.

OK så det är alltså det vanligaste sättet att göra det på? trodde folk gjorde detta "on the fly" liksom.

Så det är väldigt vanligt att man tar ut hela melodin först?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är skitsvårt att lägga harmonier "on the fly" utan att ta ut sångmelodin ...

Alltså, det där är en delikat fråga. Personligen tycker jag inte att det är svårt alls, efter som jag "hör det i huvudet" on the fly. Dessutom är det inget ovanligt alls – är det viktigt att understryka (så att folk inte får för sig att jag inbillar mig vara unik på något sätt).

Men så är det också en sådan där typisk antingen-har-man-det-eller-inte-grej. Dessvärre. Övning är det enda sättet att träna upp ett gehör. Och precis som med allt annat förutsätts regelbundet underhåll av gehöret.

Ingen musikteori i världen kan göra ens gehör bättre. Däremot övning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog nyss ut melodin på hela denna samplingen som jag länkade ovan, och kan fortfarande inte få det att låta bra. Jag testade med en sext under och lite terser och diverse.

INGET låter bra? och jag har hela melodin:

http://www34.zippyshare.com/v/4150343/file.html

Förstår ju tänket, och jag har även hummat på vilka harmoniska toner som passar in bra. Dvs grundtonen.. men det passar ändå inte bra i kontext med acapellan.. hjälp? vad gör jag fel?

Redigerat av jontah
Link to comment
Dela på andra sajter

Var kommer röstsamplingen ifrån? Går det inte att ta reda på ackorden?

Det du gjort låter ju ganska bra. Ibland bli det lite kvintstämmor, vilket kanske inte passar så snyggt. Men tersprylarna låter fint.

Det jag gjorde var bara att ta ut sångmelodin, inget mer.

Här finns rösten:

https://soundcloud.com/jay-panchal-djay-7-rmx/tiesto-take-me-studio-acapella

Dock så vill jag ju lägga stämmor / ackord / baston whatever. Något som ligger i harmoni med sångrösten. Men inget blir bra tydligen?!

Link to comment
Dela på andra sajter

Versackorden är

2 takter Am

2 takter Am/F

2 takter C

2 takter Em

Om du vill sjunga en snygg överstämma här så börjar du på tonen e (melodin börjar på c) och fortsätter ligga en ters över.

Hur tog du reda på detta? ackorden passar bra in. Men finns det några bra vägar för mig att komma på det själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, du kan ju säkert prova dig fram med ackord som passar i tonarten. Men det blir ju jättesvårt om man heller inte har taktindelningen. Jag lyssnade på originalet på Spotify. Stämman är ju inte med där, men det är verkligen läge för en typisk tersstämma, om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, du kan ju säkert prova dig fram med ackord som passar i tonarten. Men det blir ju jättesvårt om man heller inte har taktindelningen. Jag lyssnade på originalet på Spotify. Stämman är ju inte med där, men det är verkligen läge för en typisk tersstämma, om man vill.

Jo men tänk om originalet inte fanns t.ex. Fan jag har skit svårt att lägga ackord till sånger. Vad är det man går på? Grundtonen? (första meloditonen) och bygger kring det?

När du säger terssstämma menar du ACKORD då? eller bara en ton?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, jag är helt obekant med att ha en lång sångmelodi som jag ska sätta ackord till. I vilka sammanhang gör man det? I mitt fall så spelar jag ju ackord och testar melodier samtidigt när jag gör låtar.

Med tersstämma menar en melodi som går nästan parallellt med huvudmelodin. Inget ackord, alltså. Däremot så måste ju stämman följa ackorden.

Redigerat av Drake
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske kan prova att bestämma 1 ackord per takt (tills vidare). Om ackordet ska hållas över en hel takt (4 beats) så måste du hitta ackord som passar överens med i princip alla tonerna i takten. På så sätt blir det en filtrerings-process: de ackord som passar helt i varje takt kommer inte vara många, och därför blir dom oftast rätt och användbara med.

Att ändra ackordrytmen, det kan du göra i senare skede. Bygg från grunden och upp. Börja med de största grundläggande byggstenarna. Sen kan du alternera dom, halvera, göra variationer, utsmyckningar osv utifrån den grunden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...