Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tjabba! 🙂

Blev förra veckan introducerad till M/S EQ och jag säger bara SHIT vilken skillnad det har gjort i mitt pågående projekt. Har varit medveten om stereobredd, men jag har aldrig tänkt tanken på att rensa breda ljud i mitten för att på så sätt göra mer plats för andra ljud som befinner sig i mitten.

I mitt fall i mitt pågående projekt hade jag en bred sågtands-synth och en mono synts-slinga som spelade inom samma oktav och samma melodi. Ej chockerande så krockade dem såklart i frekvensspektrumet så jag provade att dippa saw-synthen i mono-synthens frekvenser samt höja den längre upp i spektrumet - och det hjälpte till en viss liten del men dem krockade rejält fortfarande.

För att avsluta kort så använde jag en M/S EQ (Voxengo MSED (gratis)) och sänkte mittenpartiet på min breda synth och nu hör jag båda ljuden tydligt och bra i mixen, detta var tusen gånger bättre än när jag lärde mig cykla för första gången! 🥰

När/var/hur använder ni M/S EQ i mixningssammanhang? Berätta gärna era tips eller/och erfarenheter.

Redigerat av Modern Rockstar
Annons
Postat

Jag gör det typ aldrig, men kom på att man kanske kan göra en M/S inspelning av mixen, man mickar helt enkelt upp monitorljudet o använder de tre M/S spåren sen för att addera lite bredd på mixen. Nån som gjort så?

Nu har jag ju en hyfsad åtta-mick i en eS4400a. Ihop med en ännu bättre cardiod kanske det blir fint?

Postat (redigerat)

Jag använde det på en punk mix med mycket grötig gitarr, gröpte ur lite extra lowmid i mitten på guran för att ge plats för lite mer kött till sången.

Redigerat av hwasser
Postat

Hm... Kanske M/S EQ inte alls är vad jag tror, inspening med en åttamick o en cardiot? Jag börjar lukta ugglor på mossan.

M/S eq funkar på liknande sätt. En plugin delar automatiskt upp en stereoinspelning i mid/side data och processar dem i det formatet innan de går tillbaks till standard stereoformat igen.

Postat

@hwasser låter great, vilken plugin använde du? För av vad jag vet så stödjer inte Voxengo MSED att man behandlar endast vissa frekvenser utan sänker hela frekvensspektrumet endast 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.