JJRockford Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 Vi håller på att spela in lite nya låtar nu. En av låtarna växlar mellan Bbm till Gm på ett ställe, och sen tillbaka igen efter ett antal takter. Just det tonartsbytet har jag väldigt svårt att få till. Det kanske tyder på att man borde välja något annat, enda anledningen att det är så har att göra med hur sångaren sjöng in ursprungs-idén i sin diktafon. Men, är det någon som har några bra tips? Kanske låtar man kommer på där musiken växlar mellan dessa eller motsvarande skillnad i andra tonarter?
Signia Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 (redigerat) Svårt att föreslå utan att höra. Men rent teoretiskt sett, prova några av dom här övergångsackorden: x Bbm - D - Gm x Bbm - D/A - Gm x Bbm - Dsus4 - Gm x Bbm - Bb/Ab - Gm x Bbm - Abdim - Gm Redigerat 18 augusti 2013 av Signia
Valle Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 Bbm -> Bb7sus4 -> Bb -> Gm ... Snyggast, tycker jag. Och smidigast. (Visst, man kan välja bort 7:an i sus:et, men det blir inte lika hippt ... Dessutom, om det gäller gitarr, så gör sig övergången snyggast på sjätte bandet.)
BluesBoy Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 Ett enkelt C skulle man kunna trycka in emellan också. En kort paus med ett simpelt trumfill kan gå bra det med.
Drake Postat 18 augusti 2013 Postat 18 augusti 2013 Enjoy the Silence med Depeche går ju mellan samma intervall i inledningen av verserna. Pang på, bara. Inga ackord emellan
JJRockford Postat 20 augusti 2013 Trådstartare Postat 20 augusti 2013 Fint med lite extra input! Hade såklart kunnat lägga upp själva stycket av låten här, men jag är ärligt talat inte speciellt bekväm med att visa upp ofärdiga låtar. Det är inte för att jag är rädd att någon ska sno/kopiera eller så, utan för att låtarna förmodligen för många är i ett rent olyssningsbart skick. Själv har jag ju mycket info i mitt eget huvud samtidigt som jag lyssnar och "vet" hur det kommer att bli i slutändan. Men det är ju t o m svårt att förmedla till sina bandkompisar ibland 🙂
Valle Postat 20 augusti 2013 Postat 20 augusti 2013 Det är inte för att jag är rädd att någon ska sno/kopiera eller så ... Ingen fara. Det är säkert inte mer unikt än något annat ... 😉
JJRockford Postat 21 augusti 2013 Trådstartare Postat 21 augusti 2013 Precis så 🙂 Förhoppningsvis når man upp till verkshöjd, men det är väl mest någon slags bonus!
Guitar Nilsson Postat 21 augusti 2013 Postat 21 augusti 2013 Doors "Ligth my fire" går mestadels på två mollackord med samma intervall. Kanske finns nåt att inspireras av där? http://www.youtube.com/watch?v=9iSXrZYhJt4 Asgrymt live utan basist, orgelmannen Ray Manzarek lirar både bas o orgelsolo som om han vore två personer. Bara det att bygga låten på de två mollackorden var nog väldigt udda. Men nu när man vant sig vid låten låter det enbart bra... Fan vad trummorna är lika mina. Nö-flott.
laban1 Postat 21 augusti 2013 Postat 21 augusti 2013 Det spelar förstås stor roll om låten verkligen byter tonart. I "Light my fire" som har exakt samma intervall, är moll nr 2 "inlånat". Sedan spelar det förstås avgörande roll vad du har för meloditoner för att det ska låta trovärdigt.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.