Jump to content
Annons

Trix för övergång mellan Bbm till Gm och tillbaka?


JJRockford

Recommended Posts

Vi håller på att spela in lite nya låtar nu.

En av låtarna växlar mellan Bbm till Gm på ett ställe, och sen tillbaka igen efter ett antal takter. Just det tonartsbytet har jag väldigt svårt att få till.

Det kanske tyder på att man borde välja något annat, enda anledningen att det är så har att göra med hur sångaren sjöng in ursprungs-idén i sin diktafon.

Men, är det någon som har några bra tips? Kanske låtar man kommer på där musiken växlar mellan dessa eller motsvarande skillnad i andra tonarter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att föreslå utan att höra.

Men rent teoretiskt sett, prova några av dom här övergångsackorden:

x Bbm - D - Gm

x Bbm - D/A - Gm

x Bbm - Dsus4 - Gm

x Bbm - Bb/Ab - Gm

x Bbm - Abdim - Gm

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bbm -> Bb7sus4 -> Bb -> Gm ...

Snyggast, tycker jag. Och smidigast.

(Visst, man kan välja bort 7:an i sus:et, men det blir inte lika hippt ... Dessutom, om det gäller gitarr, så gör sig övergången snyggast på sjätte bandet.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Fint med lite extra input!

Hade såklart kunnat lägga upp själva stycket av låten här, men jag är ärligt talat inte speciellt bekväm med att visa upp ofärdiga låtar. Det är inte för att jag är rädd att någon ska sno/kopiera eller så, utan för att låtarna förmodligen för många är i ett rent olyssningsbart skick.

Själv har jag ju mycket info i mitt eget huvud samtidigt som jag lyssnar och "vet" hur det kommer att bli i slutändan. Men det är ju t o m svårt att förmedla till sina bandkompisar ibland 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Doors "Ligth my fire" går mestadels på två mollackord med samma intervall. Kanske finns nåt att inspireras av där?

http://www.youtube.com/watch?v=9iSXrZYhJt4

Asgrymt live utan basist, orgelmannen Ray Manzarek lirar både bas o orgelsolo som om han vore två personer. Bara det att bygga låten på de två mollackorden var nog väldigt udda. Men nu när man vant sig vid låten låter det enbart bra...

Fan vad trummorna är lika mina. Nö-flott.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar förstås stor roll om låten verkligen byter tonart.

I "Light my fire" som har exakt samma intervall, är moll nr 2 "inlånat".

Sedan spelar det förstås avgörande roll vad du har för meloditoner

för att det ska låta trovärdigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...