Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

[...] men världens bästa gitarr är jazzmaster. allt annat är skämt.den är dessutom väldigt skön att sitta och spela med.

Now you're talking 🥰 Har själv en Jaguar (föredrar mikarna över Jazzmasterns) men kan inte annat än att hålla med ang. formen. Otroligt bekväm.

Vänligen,

CHAE

Postat (redigerat)

Now you're talking 🥰 Har själv en Jaguar (föredrar mikarna över Jazzmasterns) men kan inte annat än att hålla med ang. formen. Otroligt bekväm.

Vänligen,

CHAE

håller med, jag köpte en 3-tone sunburst japan från 2003-2004 och bytte all elektronik till rothstein med mintgrönt plektrumskydd, micar från curtis novak, avri-tremolo. fast micväljarknappen ville jag ha i mahognyvibe, så den kom från gibson. där ser man. en frankestein som låter awesome! det är trevligt att modda ett instrument så att det blir personligt.

970956_10201607230409698_814985431_n.jpg

Redigerat av FreudianSlip
Postat (redigerat)

håller med, jag köpte en 3-tone sunburst japan från 2003-2004 och bytte all elektronik till rothstein med mintgrönt plektrumskydd, micar från curtis novak, avri-tremolo. fast micväljarknappen ville jag ha i mahognyvibe, så den kom från gibson. där ser man. en frankestein som låter awesome! det är trevligt att modda ett instrument så att det blir personligt.

970956_10201607230409698_814985431_n.jpg

Tjusiga pjäser, FreudianSlip 🙂

Modda är kul, ja men på min Jaguar är allting "stock" och lär så förbli 😑 (ja, t o m den ökända bryggan 😉 Jag spelar inte så hårt ska väl nämnas).

Däremot har jag lightmoddat min Ibanez 335-kopia med ett Bigsby-svaj samt att P-bas-kopian (Samick) och Epi-SG:n har fått nya mikar 🙂

Vänligen,

CHAE

PS ...och "ja" 3-tone sunburst is teh grej indeed 🥰 DS

Redigerat av CHAE
Postat

Amerikanska gitarrer är väl lite billiga nu då dollarn står lågt, jag fick ett pris på11250 kr hos 4Sound på en American Standard. 3-colour sunburst med lönnhals

Hur någon kan ens tänka tanken att köpa en kopia som är dyrare får mig att nästan svimma. Fender själva har de bästa medarbetarna, både unga och de som var med redan på 50-talet, tex nån svingammal dam som lindar mickar exakt som Leo Fender ville ha dem då. Kan inte tänka mig att nåt annat företag skulle ha en en tiondel i fråga om resurser, och framförallt, lagrat kunnade ända sen elgitarrernas födelse...

Fender King - 55

Abigail Ybarra har tyvärr gått i pension för bara några månader sedan. Mickarna hon lindat lär bli glödheta framöver...

Postat

Abigail Ybarra har tyvärr gått i pension för bara några månader sedan. Mickarna hon lindat lär bli glödheta framöver...

Det var så hon heter ja. Grymt ändå...

Postat (redigerat)

Egentligen vet jag ju, rent logiskt, att det finns en massa bra strator som inte är byggda i USA. Sångaren i bandet, som är gitarrnörd på en helt annan nivå än mig, tycker t ex att jag ska köpa en Schekter-strata. Han har även varit inne på Suhr.

Men sen har man ju den där känslomässiga delen av sinnet som är svårare att råda över... 🙂 Man kan väl säga att Fender, i mitt fall, förmodligen lyckats ganska bra med sitt varumärkesbyggande. Kanske på samma sätt som att jag tycker att jag t ex får någon slags djupare koppling till Formel-1 när jag dricker en Red bull...

Egentligen tror jag att en Gibson Les Paul på sätt och vis hade passat mig bättre. Slår kanske hårt på strängarna och upplever det som att en LP är lite mer förlåtande där. Men jag har nästan aldrig hittat någon jag trivts med. Undantaget är någon ganska billig Japan-kopia (typ Hondo) som jag då och då lånade av min gitarr kollega i VII Gates. Bygg-kvaliten var inget vidare, en del bandstavar stack ut så att man nästan riskerade att skära sig på dem. Men den var på något sätt väldigt tacksam och förlåtande att spela på.

Nåväl, USA-strator efter 1985 verkar vara det jag ska hålla utkik efter 🙂

Redigerat av JJRockford
Postat

Jag köper mojo-argumentet rakt av, hur bespottat det än må vara. Har man ett instrument med en viss form eller en viss logga, och det får en att känna något mer än när man trakterar ett annat jämförbart instrument, vad nu skälet än må vara, så är det bara att köra på 🙂

Min senaste strata var för övrigt en Suhr, en C1 HSS. Klockren, kan varmt rekommendera dem.

Postat

Jag har hämtat hem en ny American Standard nu....

post-8284-0-20450900-1377024560_thumb.jpgpost-8284-0-05230600-1377024588_thumb.jpg

Sweet! Fick du med en customshop-kabel också? Tyckte det såg ut så på bilden. Har köpt på mig flera stycken av dem, de är riktigt bra. Tåliga som stryk.

Grattis till guran!

Postat

Sweet! Fick du med en customshop-kabel också? Tyckte det såg ut så på bilden. Har köpt på mig flera stycken av dem, de är riktigt bra. Tåliga som stryk.

Grattis till guran!

Har inte kollat sladden.. Har tagit hem den på öppet köp så det är inte hundra att det blir köp. Men det känns nog så. Svårt ändå att besluta, jag köper ny gitarr ungf var 20 de år och såelar bara på en i taget så alla utom min tele känns mer eller mindre konstiga. Greppbrädan känns smal jmf med telen.

Postat

En lite jobbig grej med att försöka bestämma sig är att den nya stratan har ett 0.9 strängset o är normalstämd. Jag är van att spela på 0.1o till o52 o nerstämt en helton. Jag kan väl knappast stränga om o intonera o äbdra svajfjädrarna mm o sen säga att jag inte vill ha den?

Har skiftat mellan nystratan o telen nu några ggr, fan vet. Telen känns så j-a mkt som jag...

Men med två ganska olika gitarrer jag kan utveckla mig lite...

Svajet är helt otroligt lättsvajat, ändå hittar det tillbaka till stämningen...

Postat

Man kan hur lätt som helst svaja bakåt så strängarna sträcks o tonen höjs en helton eller mer.

Fan anamma! Anagga! Märker att jag spelar helt andra små toner o figurer på den nya än på telen. Det är ju skitbra...

Postat (redigerat)

Mickarna är från fabrik justerade så de ligger lite högre vid tunna E, lika på alla tre. Kan det vara nåt nytt de kommit på?

Jag brukar justera upp dem högre än så här, ca 4 mm från strängarna kan man ha dem innan de magnet-drar i strängarna. Med fetare strings o nerstämt blir det nog värre output ändå.

post-8284-0-63835900-1377032207_thumb.jpg

Kolla hur telecasterhalsen råkade speglas i lacken...

Edit. Råkade ta fel ajfånbild

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

En lite jobbig grej med att försöka bestämma sig är att den nya stratan har ett 0.9 strängset o är normalstämd. Jag är van att spela på 0.1o till o52 o nerstämt en helton. Jag kan väl knappast stränga om o intonera o äbdra svajfjädrarna mm o sen säga att jag inte vill ha den?

Säg att den klarar det eldprovet och det är det som får dig att besluta dig för att behålla den. Det borde en seriös handlare kunna gå med på, kan man tycka. Det är ju rätt känsligt detta med instrumentköp.

Man kan hur lätt som helst svaja bakåt så strängarna sträcks o tonen höjs en helton eller mer.

Ena gitarristen i mitt band har just köpt sig en strata, och han nöjer dig med att bara svaja uppåt med handen på stallet istället för svajarm 😎

Postat

Säg att den klarar det eldprovet och det är det som får dig att besluta dig för att behålla den. Det borde en seriös handlare kunna gå med på, kan man tycka. Det är ju rätt känsligt detta med instrumentköp.

Ena gitarristen i mitt band har just köpt sig en strata, och han nöjer dig med att bara svaja uppåt med handen på stallet istället för svajarm 😎

Ja det går bra att svaja åt bägge hållen utan svajarmen! Efter allt telespelande känns "ekopinnen" lite i vägen... Men jag spelade ju enbart strata (med svajarm) i 25 år förut, så det borde jag väl vänja mig vid snart. Svajarmen på min gamla strata gnisslade i gängorna, det gav fina effekter när man spelade med enorm dist...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.